Hej!
Jag har precis investerat i en ny dator. En Intel Pentium Dual Core E5300(2,6Ghz) och ett Gigabyte G41M-ES2L moderkort. Allting har fungerat bra, men när jag startar datorn(bios text?) så står det att processorn jobbar med 1.6GhZ(8x200). Jag har inte upplevt datorn som "slö" annars, tycker det är märkligt. Måste jag gå in och ändra multipliern til 13 manuellt för att få 2.6Ghz eller ska jag sätta multiplier 10 och FSB(?) till 266?
//Alexander
Intel E5300 processor
Re: Intel E5300 processor
Inte för jag är helt insatt, i varken den processormodellen eller moderkortstilverkarn. Men när jag köpte nytt moderkort (Asus) och ny processor så var jag tvungen att upgradera BIOS innan jag fick korekt identifiering av min nya Intel processor (Q9450). Har inte letat ny HW till servern sedan dess.
Men det kanske är något att forska mer i.
Men det kanske är något att forska mer i.
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Re: Intel E5300 processor
Uppdatera BIOS säger jag. Har varit med om detta förut nån gång, då hjälpte BIOS-uppdatering.
EDIT: Tror förresten att det var så att jag hade problemet med mitt nuvarande Gigabyte-kort, har för mig att jag valde "Load Optimized Defaults" eller nått sånt och det löste problemet. Kan vara värt att testa.
EDIT: Tror förresten att det var så att jag hade problemet med mitt nuvarande Gigabyte-kort, har för mig att jag valde "Load Optimized Defaults" eller nått sånt och det löste problemet. Kan vara värt att testa.