Laptop spänningsområde?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Laptop spänningsområde?

Inlägg av blueint »

Jag har en IBM Thinkpad laptop utan skärm, hårddisk, floppy, batteri osv.. i princip endast processor, minne, i/o. Denna drivs med 12 V DC trots att den är specifierad för 19 V DC.

Eftersom den tar både 12 V och 19 V utan problem. Så funderar jag på hur stort spänningsintervall den klarar av egentligen?

En ethernetswitch som jag använder specifierar 10-30 V DC, och jag driver den med 24 V. Och med 1 A förbrukning skulle det innebära 20 W i förlust i värsta fallet med linjär reglering. Så den är förmodligen av det switchade slaget. Rimligtvis borde en laptop vara av liknande konstruktion.
Anledningen till frågeställningen är för att ev kunna driva den direkt från ett batteriförsörjt med nominell 24 V DC spänning, och marginal för spänningsvariation från batterierna.
Kanske du har dissikerat någon laptops interna moderkorts smps?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Laptop spänningsområde?

Inlägg av Andy »

Jag vet inte exakt hur din IBM är uppbyggd men 24V är förmodligen mycket nära gränsen. Ofta är komponenter som kondensatorer och annat märkta upp till max 25V i inkommande spänningsförsörjning.
En lösning kan vara att lägga några dioder i serie med matningen (24V) så hamnar spänningen på en säkrare nivå. Dioderna måste naturligtvis klara strömmen och "din" 24V får inte vara ostabil.
Alla laptop’s som jag hittills har testat fungerar ner till 12V men inte om man vill ha batteriet laddat då gäller märkspänningen.
Borre

Inlägg av Borre »

En HP jag har använder bland annat MAX1999 (24V), MAX1715 (28V) och MAX1772 (28V).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

MAX1999 2x step-down. (6-24V)
MAX1715 PWM controller. (7-28V)
MAX1772 Multichemistry battery-charger control IC. (8-28V)

Databladen verkar ge att datorn skulle kunna klara sig på 7 volt. Och minst 8 volt ifall man vill kunna ladda batterier. SMPS ökar strömmen vid lägre spänning, men det verkar inte finnas någon begränsande faktor där. Så om man kan vara utan batteriladdning klarar datorn 7-24 volt.

Således skulle en DC-DC omvandlare som ger cirka 19 volt sannolikt klara att strömförsörja dom flesta laptops. Men 24 volt direktmatning är nog att utmana ödet ;)
Borre

Inlägg av Borre »

Nja minskar du spänningen för mycket lär ju strömmen kunna bli för hög för vissa komponenter om du har otur, exempelvis för dioder och säkringar, såg en helt hög med små säkringar kring dessa kretsar. Det beror ju lite på hur de designat det hela skulle jag tro.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När jag tittade på konstruktionen så kan man dra slutsatsen att pga step-down så är det mer ström på utgången än ingången. Således bör induktansen och low-side halvledaren klara strömmen utan problem. Och kontroll-ICn styr effekthalvledaren, den tar ingen ström av betydelse genom sig själv. Däremot kan high-side halvledaren få mer belastning än tänkt. Å andra sidan är halvledaren i "typical application" dimensionerad för 20 A.. ;)
Återstår eventuella termosäkringar och PCB folie på kretskortet. Är det polyfuses så återställer dom sig själva. Bränner man upp en PCB bana är det värre.. :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

kom ihåg att när man pratar om 24 Volt och blybatterier i samma andetag så pratar man egentligen om att utrustningen skall klara 18 - 36 Volt med en normal floatingspänning på ca 27 Volt (26.8 - 27.6 Volt, vid utjämningsladdning på AGM-batterier kan spänningen överstiga 31 Volt)
Skriv svar