Hej!
Visst finns det färdiga kretsar för att styra en resistans digitalt?
Ex, bitvärde 0-4096 ger 1000 till 5096 ohm?
Jag vill emulera en tempgivare och "lura" mitt värmesystem, och dte sitter NTC och PT1000 givare, och dessa matas ju med en konstantström som styrsystemet sedan mäter spänningen över.
/L
Styra resistans digitalt?
Re: Styra resistans digitalt?
Konstantströmmen kan väl inte vara särskilt hög, så om du har en OP-förstärkare som kan sänka den strömmen så kan du ju styra spänningen direkt med den, om det funkar så att den ena polen på motståndet ska vara GND t.ex. Annars, om det inte är gnd kanske det går att trixa genom att ta in spänningen från ena "änden" och addera med ditt din "digitala" spänning och lägga ut resultatet på andra "änden", bara du vet åt vilket håll strömmen går. du kan ju också lägga dit ett motstånd mellan polerna som är på t.ex 10k för att det inte ska uppstå konstiga saker.
- Gildebrand
Ja det finns!Loner skrev:Hej!
Visst finns det färdiga kretsar för att styra en resistans digitalt?
/L
Jo, du skrev ju själv att dessa matas ju med en konstantström som styrsystemet sedan mäter spänningen över.jag förstår inte riktigt hur du menar?
Att den mäter en spänning innebär ju att det kan vara enkelt att också styra med en spänning: Du lägger bara på en spänning från en D/A omvandlare (alternativt en pwm+ rc-filter) på ingången.
För att det ska fungera så använder du en OP-förstärkare. OP:n vill ju reglera utspänningen till vad den vill ha. det innebär att den kommer att "svälja" (sänka) den ström som genereras av konstantströmgeneratorn precis så mycket att rätt utspänning uppstår.
Om den ingång du mäter denna spänning över består av GND och IN så är det simpelt - du lägger din spänning på IN. Men om det är en differentiell ingång dvs. man mäter spänningen över två punkter med olika spänningsnivå måste du ha den ena "ingången" som referenspunkt när du genererar din spänning. Det kan du göra genom att koppla OP:n som spänningsadderare.
Det kan ju misslyckas, beroende på hur känsligt det hela är för att du plocar ut konstantströmmen genom OP:n istället för genom ett motstånd till nästa "ingång" så det är ju ett experiment. Så vill du vara på den säkra sidan och slippa experimentera så är väl färdig digital till resistans -krets att föredra.
OKej, nu förstår jag hur du menar.. skall kika på det med..
annars kändes ju dom där digitala resistor kretsarna ganksa lättanvända, förrutom att man inte har nått svar från dem på vart löparen står..
/U
annars kändes ju dom där digitala resistor kretsarna ganksa lättanvända, förrutom att man inte har nått svar från dem på vart löparen står..
/U