Hur felsöker jag bäst en död microvågsugn?
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hur felsöker jag bäst en död microvågsugn?
En relativt ny Samsung (MW82Y) står på arbetsbänken och jag har aldrig meckat någon micro så jag söker goda råd av folk som det har gjort och som kan.
Det som har hänt är att fläktens hållare fått en törn så att fläkten kilats fast och därmed har troligen magnetotronen överhettats. I af. tyder allt på det eftersom plastkåpor på båda sidor delvis har smälts ner. När jag ohmmäter magnetotronen ser jag 0,15 ohm och samma värde får jag när jag mäter på en liknade fungerande ugn men vad mäter jag eg. är det en glödtrådsslinga eftersom det är så lågohmigt?
Högspänningssäkringen var trasig och vid utbyte brummar "micromanicken" igång men bara för en sekund typ sedan pajar säkringen igen.
Det ser inte ut att vara någon särskilt komplicerad konstruktion men som sagt jag är rookie på just det här så jag skulle behöva lite referensmätvärden på magnetotronen och kanske även på trafon. Går det att mäta upp dessa två och hur jobbar den här kretsen?
Ett principschema över en allmängiltig micro vore kung att se.
Har sökt på forumet men inte funnit det jag frågar om.
Tilläggas ska att dioden från kondningen som är ansluten till jord verkar vara ok.
Kondningen har jag inte testat för märkspänningen 2100 v inger respekt.
Tack // Karl B.
Det som har hänt är att fläktens hållare fått en törn så att fläkten kilats fast och därmed har troligen magnetotronen överhettats. I af. tyder allt på det eftersom plastkåpor på båda sidor delvis har smälts ner. När jag ohmmäter magnetotronen ser jag 0,15 ohm och samma värde får jag när jag mäter på en liknade fungerande ugn men vad mäter jag eg. är det en glödtrådsslinga eftersom det är så lågohmigt?
Högspänningssäkringen var trasig och vid utbyte brummar "micromanicken" igång men bara för en sekund typ sedan pajar säkringen igen.
Det ser inte ut att vara någon särskilt komplicerad konstruktion men som sagt jag är rookie på just det här så jag skulle behöva lite referensmätvärden på magnetotronen och kanske även på trafon. Går det att mäta upp dessa två och hur jobbar den här kretsen?
Ett principschema över en allmängiltig micro vore kung att se.
Har sökt på forumet men inte funnit det jag frågar om.
Tilläggas ska att dioden från kondningen som är ansluten till jord verkar vara ok.
Kondningen har jag inte testat för märkspänningen 2100 v inger respekt.
Tack // Karl B.
-
danielr112
Re: Hur felsöker jag bäst en död microvågsugn?
Om den är relativt ny så finns de väl garanti?
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
nix ingen garanti eftersom det är snudd på ett containerfynd eller eg. utslängd från lunchrummet på jobbet.
Enkelt: Meka lite och sen när du inte ser nåt så funkar den.
(Man ska inte rota i mikrovågsugnar om man inte vet vad man pysslar med. Mikrovågsläckage syns inte på annat sätt än att man blir blind och troligen steril... Kondingens 2100 V är ingenting mot mikrovågorna.)
(Man ska inte rota i mikrovågsugnar om man inte vet vad man pysslar med. Mikrovågsläckage syns inte på annat sätt än att man blir blind och troligen steril... Kondingens 2100 V är ingenting mot mikrovågorna.)
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nerre jag är väl medveten om riskerna och jag frågade inte heller om risker utan det är teknikråd jag önskar. Schysst att du värnar om min hälsa men det behövs inte.
Magnetronen brukar också innehålla berryliumoxid som kan förstöra lungorna momentant.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
kilimanjaro:
"Schysst att du värnar om min hälsa men det behövs inte."
Det finns fler som läser tråden. Kanske någon som också har en trasig mikrovågsugn, men som inte känner till riskerna.
Så råd av typen som Nerre gav är alltid bra. Du skrev ju faktiskt inte heller i första inlägget att du hade koll på riskerna.
"Schysst att du värnar om min hälsa men det behövs inte."
Det finns fler som läser tråden. Kanske någon som också har en trasig mikrovågsugn, men som inte känner till riskerna.
Så råd av typen som Nerre gav är alltid bra. Du skrev ju faktiskt inte heller i första inlägget att du hade koll på riskerna.
Jag menar att det är väldigt svårt att ha koll på riskerna om man inte ens har koll på hur grejerna funkar. De flesta mikrovågsugnar jag har sett är nitade, just eftersom det är så kinkigt med läckagekontroll efter monteringen. Du vet ju inte om det verkligen är tät efter att du skruvat ihop den. Enda sättet att veta det är att mäta.
En microvågsugn som går att skruva upp och ihop kan vara farlig pga RF läckor trots visuell inspektion?
Så om man behöver skruva upp den är det kört.. ?
Momentant? tidigare har du väl skrivet att det förstör lungorna permanent. Var det permanent du menade?blueint skrev:Magnetronen brukar också innehålla berryliumoxid som kan förstöra lungorna momentant.
Jag har en magnetron liggande i skrottunnan i garaget. Innebär det att jag bör vara rädd att slänga något tungt i tunnan eftersom att det kan krossa magnetronen?
I princip ja.blueint skrev:En microvågsugn som går att skruva upp och ihop kan vara farlig pga RF läckor trots visuell inspektion?
Tillverkaren kan föreskriva att den bara får servas av auktoriserad personal, d.v.s. personal som tillverkaren har utbildad och godkänt. De får då utbildning i hur mikrovågstätningen skall kontrolleras vid monteringen. Det är ju inte säkert att det är något som för gemene man ser uppenbart ut. Då får den vara hur livsfarlig som helst om den skruvas ihop på fel sätt, tillverkaren har inget ansvar alls i och med att deras serviceanvisning inte har följts.
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ok läst och förstått.
Stort tack till "Martha" och "Kjelle" som förstod mina frågor och som levererade två mycket kompetenta svar. Teknikerkompetens, keep on!!
Pekpinnarna avstår jag från att kommentera, det kan dom som känner sig träffade få göra.
Däremot är det intressant att diskutera det RF-läckage som någon förde till torgs. Hur menar ni att det är risk för läckage bara genom att öppna höljet? Det är skruvat med typ 6-8 plåtskruvar och kan omöjligt återmonteras på annat sätt. Vidare är magnetotronen påhakad i två slitsar i nerändan samt skruvad med två plåtskruvar i översidan, inte ens ( censureat ord) kunna missa återmonteringen. Hur tänker ni när ni påpekar detta eller har jag missat något elementärt i ert resonemang?
Ytterligare en fråga: hur tänker ni som påpekar att man ska se upp med berryliumoxid när det är ett ämne som finns inuti en i det närmaste hermetiskt innesluten plåtburk som det måste till en bågfil eller rondell för att öppna? Om det är farligt att ha den på arbetsbänken (oöppnad) hur är det isf. att ha den jobbande typ 10 cm från det som ska ätas?
Slutligen lite off topic: I min bok är de mest intressanta kapitlen de som handlar om nyfiken lust att lära, lagomt mycket hemligheter att utforska, förbud att överträda samt att tänka nytt och gränsöverskridande i sällskap av likasinnade.
Dessutom vet jag att närheten av fara (i min enduroåkning med hoj) placerar mig lite närmare meningen med det (mitt) riktiga livet, gäller för övrigt även tillvaron i stort .
Vet att detta är en filosofisk fråga så det behövs inga pekpinnar men kom gärna med synpunkter.
Tack // Karl B.
Stort tack till "Martha" och "Kjelle" som förstod mina frågor och som levererade två mycket kompetenta svar. Teknikerkompetens, keep on!!
Pekpinnarna avstår jag från att kommentera, det kan dom som känner sig träffade få göra.
Däremot är det intressant att diskutera det RF-läckage som någon förde till torgs. Hur menar ni att det är risk för läckage bara genom att öppna höljet? Det är skruvat med typ 6-8 plåtskruvar och kan omöjligt återmonteras på annat sätt. Vidare är magnetotronen påhakad i två slitsar i nerändan samt skruvad med två plåtskruvar i översidan, inte ens ( censureat ord) kunna missa återmonteringen. Hur tänker ni när ni påpekar detta eller har jag missat något elementärt i ert resonemang?
Ytterligare en fråga: hur tänker ni som påpekar att man ska se upp med berryliumoxid när det är ett ämne som finns inuti en i det närmaste hermetiskt innesluten plåtburk som det måste till en bågfil eller rondell för att öppna? Om det är farligt att ha den på arbetsbänken (oöppnad) hur är det isf. att ha den jobbande typ 10 cm från det som ska ätas?
Slutligen lite off topic: I min bok är de mest intressanta kapitlen de som handlar om nyfiken lust att lära, lagomt mycket hemligheter att utforska, förbud att överträda samt att tänka nytt och gränsöverskridande i sällskap av likasinnade.
Dessutom vet jag att närheten av fara (i min enduroåkning med hoj) placerar mig lite närmare meningen med det (mitt) riktiga livet, gäller för övrigt även tillvaron i stort .
Vet att detta är en filosofisk fråga så det behövs inga pekpinnar men kom gärna med synpunkter.
Tack // Karl B.
Eftersom vi inte vet hur just DIN mikro ser ut så var ju varningen generell. Men å andra sidan har jag inte konstruerat den där mikron så jag vet inte om det t.ex. går att skruva ihop den så en glipa blir lite för stor. Plåtskruv säger du att det är, de kanske inte ens är gjorda för att återmonteras (risk att man drar sönder hålen så skruven inte greppar).
Mikrovågor är läskigt eftersom de inte syns, inte hörs, inte känns. Du märker med andra ord inte ett läckage förrän det är för sent. (Och då får man ju hoppas att det är du själv som står bredvid mikron och blir blind och inte nån annan).
Mikrovågor är läskigt eftersom de inte syns, inte hörs, inte känns. Du märker med andra ord inte ett läckage förrän det är för sent. (Och då får man ju hoppas att det är du själv som står bredvid mikron och blir blind och inte nån annan).