Första ESD skadan - äntligen har jag varit med om detta IRL.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Har du konkret drabbats av ESD skador?

Ja
29
28%
Nej
39
38%
Vet ej
21
20%
Tror det
14
14%
ESD vad är det?
0
Inga röster

Antal röster: 103
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Re: Första ESD skadan - äntligen har jag varit med om detta IRL.

Inlägg av AntiZ »

I våran VW golf får jag ofta en stöt när jag går ur och ska stänga dörren, om jag inte håller i dörramen medan jag reser mig. Antar att det är matrialet i stolen som tillsammans med min jacka/byxor ger dessa effekter.

Den värsta stöten (förutom pillat med 230 Volt) jag fått var när jag var liten. Jag och en kompis var på hans mammas jobb (biograf) och väntade på att hon skulle bli klar. Under tiden i biosalongen, som var klädd med någon form av heltäckningsmatta, så lekte vi. Min kompis tyckte att vi skulle tävla vem som snabbast kunnde "hasa" från toppen i salongen ner till mässingsräcket (eller vad det nu var som fanns längst ner vid duken). Hursom, så satte jag en :evil: fart, fötterna hårt "hasande" mot mattan och 20 meter senare vann jag (med god marginal) i ett fyrverkeri av gnistor... :doh: Min kompis hade roligt...
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

TomasL skrev:Angående Apollo1 så är den officiella förklaringen: Gnistbildning orsakad pga kortslutning i elsystemet, vilket enligt samma utredning var fullständigt undermåligt, samverkande faktorer var närvaro av brännbart material i kapseln, dräkterna som astronauterna bar var lättantändliga (gjorda i Velcro), samt i övrigt inkompetens och slarv.
Att olyckan orsakades av en triboelektrisk urladdning pga att ett skynke drogs av kapseln är rent skitsnack, dessutom brann det inuti en hermetisk tillsluten kapsel, vilket innebar att yttre händelser inte kan påverka (kapseln fungerar som en Faradays bur i detta fallet).

Naturligtvis, det faktum att man hade en ren syrgasatmosfär i kapseln påskyndade förloppet, och är den direkta orsaken till att det gick så illa.

Tror inte dräkterna var tillverkade av kardborreband (velcro) ;) Däremot användes dom väl frikostigt i kapseln för att hålla fast allehanda ting. Finns en miniserie som heter from the earth to the moon, pseudo dokumentär eller något där man fick veta en hel del om det här, tyvärr minns jag inte vad man där sa att orsaken var. Men en detalj jag minns är att det tydligen fanns för mycket kardborreband (som då är lättantändliga) i kapseln.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

AntiZ: tips anggående bilen. Spruta lite koncentrerad spolarvätska på sätena med en blomspruta. Många som sagt det till mig men har själv inte hunnit testa. Jag har samma problem och har för vana att hålla i bilen när jag går ur.
sm7pmy

Inlägg av sm7pmy »

zeylon skrev: Den mest ESD-känsliga komponent jag varit med om satt i mottagaren i en Ericsson mobiltelefon. Den klarade max 10V (!) (eller något i den stilen) eftersom den inte hade några skyddskretsar för att hålla ner strömförbrukningen.
Får man vara nyfiken och fråga vilken telefonmodell detta var?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag kommer ihåg en rolig ESD-skada sen barndommen, en kompis hade köpt ett fint grafikkort (säkert 256 färger) som han ville visa mig och en annan polare.
Han var så stålt över det så när han skulle ta med det till mig och en annan komips sprang han hela vägen med kortet i handen, han hade en stickad tröja på sig.... koret var såklart heldött när han kom fram och satte det i polarns dator. :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Min senaste fadäs var att jag lekte lite med en hstrafo från en gammal monitor och glömde jorda mig själv.
Så transformatorn står där i godan ro och sprutar ut en massa antielektroner (eller positroner kanske det blir om det är plus) som jag blir alldeles full av överallt.
Eller egentligen så borde den ju suga i sig elektroner så jag borde ju blivit alldeles oelektronisk istället. :humm:
Ivilketfallsomhelst, när jag sedan sträcker mig mot labaggregatet för att dra ned utspänningen så hoppar det en gnista mellan mitt finger och labaggregatet så det tvärdör.
Efter byte av en LM324 fyrppel op så är det "up and running" igen och både jag och hstrafon klarade detta trauma utan några märkbara men.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I början av 90-talet pysslade jag med bl.a elektrostatiska problem i produktionen, en av de produkter vi producerade tog bort, även de kraftigaste uppladdningarna.
Nåväl, besökte ett väveri här i trakten, där man fick väv-fel pga uppladdningar.
Vad som hände var att när man spolade upp varpen, kunde de enskilda varptrodarna trasslas ihop, vilket naturligts skapade problem.
Nåväl, vi åkte dit och kikade på problemet.
Det visade sig, att mycket riktigt, varptrådarna laddades upp, vilket iofs inte var några problem att fixa, det stora problemet var dock att han som körde varpen blev lite arg och lessen när vi fixade till det, vi tog bort hans lilla nöjje.
Och nöjjet, tja han stod och lät varptråden pasera mellan fingrarna, och blev ordentligt uppladdad, och när nån som han tycket skulle utsättas för ett litet spratt, gick han fram till personen (oftast kvinnor/flickor), höl fingret ett par centimeter från från dem, och vips en jättegnista.
Gissa om offret hoppade högt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tomas, du borde ha besökt televerkets kontor i Alingsås under 80-talet. De hade massor av lysrör, datorer och ... heltäckningsmatta!

Det sprakade och gnistrade om oss vart vi än gick, och man fick alltid otrevliga stötar när man kom för nära en av de där förhatliga kontorslandskapsskärmarna som hade aluminiumramar. Fattar inte hur någon elektronik klarade sig alls därinne!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://www.eevblog.com/2009/04/12/eevbl ... hs-busted/
* Antistat påsar är värdelösa.
* Grå ESD skyddande är det enda värt namnet.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Hittade inget som styrker just mitt NASA påstående.
Fanns en hel del annat att läsa om dock, tydligen har folk dött som flugor i NASAs historia...
A fatal accident occurred while technicians worked on the Orbiting Solar Observatory on April 14, 1964. In an assembly room at Cape Canaveral, Delta rocket's third stage motor had just been mated to the spacecraft in preparation for some prelaunch tests. Suddenly the rocket ignited, filling the workroom with searing hot gases, burning 11 engineers and technicians, 3 of them fatally. An investigation following the accident showed that a spark of static electricity had probably set off the fuze that ignited the solid propellant.
På mitt förra jobb, där vi tillverkade kabel, var det extra "spännande" att köra en viss order, en del av ordern var att köra en "fyllnadstråd" i PVC...
En kabeltrumma med 30km PVC-tråd laddar upp sig en hel del...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Har man gått ESD-kurs vet man det där som den dåren, David L. Jones, säger femtioelva gånger...
Någon borde gnugga honom mot Solens yta för att se om det går att ladda upp honom eller inte...

Antistatpåsar har dessutom "bäst före" datum...
"Skyddspåsarna" får inte vara skadade eller ha skarpa veck på sig, vad jag har förstått...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

De flesta vanliga standardsköljmedlen för tvätt innehåller antistatmedel och funkar mycket bra.
Jag brukar spä ut en del med vatten och sen ta en blomspruta och spraya på kontoret, luktar gott och förebygger problem. Fast jag kör 100% bomul i alla kläder så jag har egentligen inga problem.

Nu när det är sådär snuskigt torrt 8% RH på kontoret så skall jag prova om min jon generator, (Elfa rea för några år sen) 80-088-09 faktiskt fyller någon funktion.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag stog ute i australiensiska outbacken och tanka min landcruiser från reservdunkarna på taket (bensin)..

Eftersom tankarnas påfyllnadsrör var så idiotiskt konstruerade räckte inte orginalröret till reservdunkarna, så kreativa jag tog slangen till luftmadrasspumpen.
Detta rör var veckat på insidan, halft nerkört i tanken börjar jag hälla över bensin, känner en konstig känsla i handen och hör sprakande ljud...

Yepp det slog över från plastslangen till bilens metall. Snacka om att jag sluta hälla snabbt och sakte men säkert drog ur slangen igen :)

Sen fick orginalslangen duga, tog en evighet men bättre än knistor :)
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

sm7pmy skrev: Får man vara nyfiken och fråga vilken telefonmodell detta var?
Minns tyvärr inte. Det var någon av de modernare modellerna som kom precis efter "likkistorna".
T39 kanske? Det kan oxå ha varit någon av dom som aldrig lanserades.
Det var iaf i fabriken i Linköping någongång runt 2000.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kanske inte är kategorin "ESD" egentligen, men väl värd att berättas:

Var ute på en åker utanför landsbruksuniversitetet i Linköping och kollade daggmaskar med ett gäng ekologiska odlare, då jag såg en högspänningsledning (vet ej mer exakt). Under denna hade man lagt ut konstbevattning med en slang från ån. Det var en spridare som gick runt, runt och kastade upp en stråle vatten väldigt långt upp..... jag insåg att vattnet skulle komma att träffa ledningarna, och jag ropade år bonden: se till att stänga av den där snarast! Om någon människa är i närheten av pumpen kan det bli ett dödsfall i värsta fall. I bästa fall förstörs vattenspridaren.

Nä,nä, det är lugnt sa bonden, ingen fara.... så vi vandrade vidare utefter åkern (på tryggt avstånd från ledningen)... jag tittade noga när strålen träffade flera ledare samtidigt.... man hörde en rejäl knall och en kraftig ljusbåge uppstod mellan två av ledarna. Den vandrade fram och tillbaks mellan stolparna i säkert 15-20 sekunder sekunder samtidigt som en kraftig50 Hz ton vibrerade i luften som om det var världens jordbävning. Plötsligt slocknade ljusbågen, en stor tystnad uppstod. Alla fläktar hade tystnat. Pumpen var stilla.

Han kanske tänker efter lite bättre nästa gång, bonden.

electric arc
Skriv svar