Det är ju just det jag är rädd för att jag så fort jag ska mäta (med multimeter) så löser jag ut jordfelsbrytaren?
Ampere mätare är bra, men om det är öppet och inget är där, är ju en sån meningslös.
Jordfelsbrytare överkänslig?
Re: Jordfelsbrytare överkänslig?
Du frågade ju hur men vet om det är ström i kabeln. Då är det bara en amperemeter som funkar.
Testa, jag tror inte att det löser.
Testa, jag tror inte att det löser.
även 100 mV spänninsskillnad mellan jord och nollan kan ge över 30 millampere i kabeln när man sätter tången över både jord och nolla samtidigt och nyper till och jordfelsbrytaren löser.
jordfelsbrytaren bry sig inte om spänningar - bara obalans på strömmar och ger högaktningsfull fan i om det beror på en läcka mellan fas och skyddsjord påknuffat av 230 Volt eller om det är läcka mellan nolla och skyddsjord och påknuffat av 100 mV - är obalansströmmen över 30 mA eller vad det är ställd till så löser den ut.
jordfelsbrytaren bry sig inte om spänningar - bara obalans på strömmar och ger högaktningsfull fan i om det beror på en läcka mellan fas och skyddsjord påknuffat av 230 Volt eller om det är läcka mellan nolla och skyddsjord och påknuffat av 100 mV - är obalansströmmen över 30 mA eller vad det är ställd till så löser den ut.
Borde kanske inte, men jag har varit med om det 2 ggr då jag inte tänkt mig för och mätt mellan fas och jord...
Här på jobbet så tål JFB att man mäter med Fluke multimeter mellan fas och jord, men en spänningsprob (av typen penna med lysdioder på) löser ut den direkt.