Krånglande plattskärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lillaanna

Krånglande plattskärm

Inlägg av lillaanna »

JAg skulle vilja veta om någon har koll på om det är möjligt och någon mening med att prova att laga en plattskärm, Viewsonic 19" 2 år gammal, som vid uppstart är svart, men blinkar till såpass att man hinner se startbilden. Den blinkar till med några sekunders mellanrum och håller på så allt ifrån en liten stund till evigheter. Rätt som det är så går den igång, och då är det inga problem förrän man stänger av och startar den igen.
Är detta något som går att åtgärda eller är det bara att köpa en annan?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Re: Krånglande plattskärm

Inlägg av Gildebrand »

Låter som det är bakgrundsbelysningen som är problemet. När den är svart, ta en ficklampa och se om du ser någon bild på skärmen.
PTC

Inlägg av PTC »

Skulle med göra som Gildebrand sa, Sätt på den och ordna en bakgrundsbelysning, funkar det då så ligger problemet där
lillaanna

Inlägg av lillaanna »

Tack för svaren, men man ser inget med ficklampshjälp heller.
Noterade att "powerlampan" lyser grönt när skärmen är svart och slockan till när bakgrundsbilden "blippar" till... När skärmen är i standby läge lyser den gult.
beangan

Inlägg av beangan »

Av med baksidan på skämen och leta efter svullna kondensatorer. Är det första jag skulle kollat efter, dom brukar bli dåliga.
lillaanna

Inlägg av lillaanna »

Baksidan av! Men jag kan inte se att någon kondensator ser svullen eller annorlunda ut. Det finns en liten säkring också, men den var hel...
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

En kompis till mig fick två trasiga skärmar. I den ena bytte han kondingar, och i den andra hade en ic brunnit. Så kolla IC också.
lillaanna

Inlägg av lillaanna »

Hmm, jag är inte så haj på sånt här, så jag måste fråga vad ic är :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Integrated Circuit, integrerad krets.

Bild

Men det är ju inte heller givet att det syns på kondensatorn att den är kass.
lillaanna

Inlägg av lillaanna »

Ahaa, tror nog att jag får ge mig här :) för det är väl kanske inte så enkelt att mäta sig till vad som funkar och inte när man inte har så bra grejer. Jag har bara ett mätinstrument för ström, motstånd osv.
Tack för alla svar iallafall :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag hade samma problem med en tft förut. Någonstans i drivningen till lysrören var det kortslutning så när styrkortet försökte tända rören så lastades spänningsmatningen ned p.g.a. kortslutningen vilket fick det hela att starta om igen osv. Testa att löda bort drivtransistorerna till lysrörs invertern. Om den startar då men utan belysning vet du att felet finns där.
lillaanna

Inlägg av lillaanna »

Tack :)
Jag kan ju be någon som är händigare än mig att hjälpa mig med detta då jag tror att vi nu har passerat mitt mycket begränsade kunskapsområde med råge :lol:
Jag känner till transistorer, kondensatorer och dioder (man hade ju teknik i 8an för 21 år sen), och vet efter denna utredning även hur en IC ser ut! :)
Skriv svar