Växelriktare eller billigt elverk!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Växelriktare eller billigt elverk!?

Inlägg av Glycol »

Hej

Vi har ett litet stycke mark där vi har RC-bana och flygfält. Ligger långt ifrån närmaste 230 V källa. Har förut använt en mindre växelriktare på 450w 600 peak. För att driva ett gäng armaturer med 7watts lågenergilampor och en liten stereo. Allt har funkat bra. Men så skaffade jag ett par HID armaturer som blev över på ett jobb. Dessa är på 70 watts styck. Och man kan lysa upp hela banan med bara en lampa till närapå dagsljus. Testade denna på växelriktaren. Det som hände var att lampan försökte tända sen small växelriktaren och den magiska blå röken fyllde depån.

Vad beror detta på. Växelriktaren hade mod. sinusvåg och skulle klara induktiva laster. Den klarade lågenergi och lysrör utan problem. Den var överlastskyddad också. Så frågan är varför den gick sönder och vad skall jag skaffa. En kraftigare, kanske ren sinusvåg?
Eller skall man köpa ett billigt rusta elverk och gömma i diket. Hur klarar donen i armaturerna skiftande spänning och frekvens. Tacksam för svar då detta måste lösas innan imorgonkväll.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Växelriktare eller billigt elverk!?

Inlägg av Gizmo »

Nu har jag aldrig sysslat med HID-lampor, men ur ditt inlägg så verkar det ju som om de kräver en stor ström för att gå igång vilket i sin tur tog kål på invertern. Några saker jag funderar på är t. ex. om det inte går att dels välja en strömsnålare belysning, typ lysrör eller LED, och helst köra dem direkt på 12volt istället för att gå omvägen via en inverter (fast det kanske är annan utrustning som gärna vill ha vanlig 230-volts växelström också?).
Mitt tips är nog att köpa ett elverk. Har själv fått rekommendationer på Honda 10i och 20i men de är ganska dyra. Ryktet säger att Kipor ska vara kinesisk klon som faktiskt är helt okej till halva priset ungefär. Och, innan du låter lura dig av ett billigt elverk för 1500:- eller så, de är tunga och tråkiga att bära och de bullrar betydligt mer än de små "inplastade" elverken som kostar lite till.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Så fort utrustningen inte är helresistiv eller baseras på induktiva laster (lysrör, elmotorer etc.) så kan man förvänta sig problem med modifierad sinus, speciellt mot switchade omvandlare (som HID-omvandlare etc.) då dessa har i regel hög ingångskapacitans på sina avstörningsfilter på ingången och strömspiken i någon µs (för att ladda om ingångskondingen på ansluten utrustning) vid varje omslag i fyrkantomvandlaren blir väldigt hög och kan knäcka dess utgångstrissor.

Energisparlampor är också tveksamma att driva med modifierad sinus även om det i regel går - i dessa lampor är dock konstruktionen så optimerad att man inte använder så mycket filtreringskomponenter och det som finns är av induktiv karaktär (ferritkloss typ) och klarar sig ändå.

Gjorde ett test med 300W sinusriktare och motsvarande modifierad sinus-omvandlare 300 W mot 23 Watt energisparlampa så drog i allafall min sinusväxelriktaren mindre med ström totalt till samma energisparlampa än motsvarande med fyrkantvågriktaren trots att fyrkantvågriktaren drar bara ca 2/5-del i tomgångsström - fyrkantvåg-omslagen mot kapacitiv last kostar mycket energi och den delen hamnar som värme i själva växelriktaren.

om du vill fortsätta på batterispåret (för tystnad och avgasfrihet) så kan du prova med sinusväxelriktare och se om det går bättre. Dock dessa HID-lampor har högspänningständning och det kanske finns risk att tändspulserna går bakvägen ledningssbundet och även via luften och stör växelriktarens logik och dessa timar fel och effektrissor brinner - så det är alltid en viss risk att prova...
Glycol

Inlägg av Glycol »

Anledningen till att dessa HID-lampor provades var för att få mer ljus, och att belysa hela banan. De tänder hyffsat fort också även när temperaturen närmar sig -15. Då är lågenergi trötta. Märkte på förra invertern att den blev varm, fläkten gick hela tiden fast den bara var belastad med 150w lågenergi. Nu på vintern är vi på banan ca 2 timmar/tillfälle och då räcker bilen som strömkälla. v70 d5(diesel) 120 Ah batteri. Så det är skönt att slippa släpa på en illaluktande generator. Vid högre belastningar kan man låta bilmotorn gå. Förbrukning är då ca 0,6 l/timme. Enligt datorn iallafall. Fördel att bilen håller sig varm, bra för r/c batterier och mig själv. Bättre för miljön än generator?

Skall testa att modda en strålkastare med h7-HID 12 volts. Kanske räcker !?

Skall testa ett kipor elverk och en växelriktare med riktig sinus ikväll.
Återkommer med resultat.

Mvh David
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Hur gick det? Körde ni med elverk eller testade du att modda lampor på något sätt?
Skriv svar