Första ESD skadan - äntligen har jag varit med om detta IRL.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Har du konkret drabbats av ESD skador?

Ja
29
28%
Nej
39
38%
Vet ej
21
20%
Tror det
14
14%
ESD vad är det?
0
Inga röster

Antal röster: 103
limpan4all

Första ESD skadan - äntligen har jag varit med om detta IRL.

Inlägg av limpan4all »

En av mina katter kom och strök sig mot min hand/fjärrkontrollen samtidigt som jag zappade med Dreamboxens fjärrkontroll (den stora, till en DM7025).
Jag kände gnistan som hoppade mellan fingret och fjärrkontrollen, sen dess är den stendöd.
Jag har jobbat heltid med elektronik sen 1984 och det är första gången som jag konkret kan koppla ihop trasig elektronik med ESD.
Så på sitt sätt var det rätt kul faktiskt...
Fast samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka ett lite ESD mot höljet skall väl en fjärrkontroll överleva!!!
Vid all testning inför CE märkning så skjuter man ju rejäla gnistor mot alla ingångar, höljen mm och inte fanken har något av mig konstruerat gått sönder eller ens fått hicka pga det.

Nåväl en ny fjärr är beställd och borde komma på fredag, så det var bara lite pengar som förspilldes.
sodjan
EF Sponsor

Re: Första ESD skadan - äntligen har jag varit med om detta IRL.

Inlägg av sodjan »

Och katten och du klarade sig oskadda ?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp, inga skador alls :D
Fast katter verkar inte ens störas av ESD, så här års när det är ca 10% i RH så sprutar det ju gnistor när man gullar med dom :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Får katten en urladdning på nosen blir den rädd... 8)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

DET har jag aldrig provat och tänker inte göra heller. :)
Men det kan ju vara bra att veta så att man undviker den risken, mina katter är tillräckligt folkskygga ändå.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är inte nosen det som först kommer fram?

*katten* Hmm... det serut som det är husse men jag måste nog lukta lite för att bekräfta identiteten...

*nos* *nos* *ZAPP!*

För att inte tala om när två katter gör det på varandra.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag har alltid varit lite skeptisk... Jag vet att risken finns, men aldrig brytt mig om det, ända tills jag köpte en fet laserdiod på Ebay.. Är väldigt rädd om den.. men bara den, pga priset.

Ska bli intressant att följa omröstningen!

Hur känslig är elektronik egentligen?? :humm:

Lika dant med diskar samt övrig elektronik i en dator.. Jag tapade min dator från brösthöjd rakt ner på en tröskel. Burken blev bucklig, men datorn fungerar utmärkt..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När jag började jobba så hade vi arbetsbänkar med plastmatta och efter några år så hade vi ett kort trasigt i Jönköping och ett i Burträsk. Svårt att säga om det var ESD då ESD skador kan komma efter några år (förstörd skyddsoxid eller förgasad metall som fastnat på fel ställe.)

Man behöver inte "jorda sig" men väl potentialutjämna, att på ett säkert sätt få samma laddning som elektroniken.

Protte
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Mest tragiska ESD-skadan är väl i NASAs barndom när två personer dog när de drog av ett skynke från en raket...

På jobbet kommer vi, tyvärr, att bli tvugna att bära Kina-fabrik-inspierande rockar som sägs skydda våra produkter från ESD-skador...
...men tydligen har de klarat sig i nästan 2år hittills... :humm:

Vi har redan allt annat ESD-säkrat - golv, skor, bord, stolar, toaletter & självmordsutrustning...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns ju inget roligare än att 'stöta' på katten hemma när man sitter i soffan 8)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Visst kan det väl gå till överdrift ibland med ESD-skydd, men nog kan det hända saker om handen är snabbare än tanken... Har varit med om 40?? som havererat p.g.a. obetänksam handpåläggning och även en 1N21 som troligen också kan tillskrivas ESD. CMOS lär ha varit mera ömskinnat i tidernas begynnelse och mikrovågsdioder är också något alldeles extra i dessa sammanhang...
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

ESD är oftast bara ett problem på vintern eftersom luften är så mycket torrare då.

I fabriker i Malysia och andra fuktiga ställen har de nästan aldrig ESD-skador. Och det beror inte på bristande kunskap utan på grund av att det är så fuktigt att de inte får några laddningar att tala om.

Den mest ESD-känsliga komponent jag varit med om satt i mottagaren i en Ericsson mobiltelefon. Den klarade max 10V (!) (eller något i den stilen) eftersom den inte hade några skyddskretsar för att hålla ner strömförbrukningen.
einar

Inlägg av einar »

Slängde moderkortet till datorn i soffan och sen dess har det aldrig fungerat :vissla:

Edit: Annars har jag sprungt runt med ramminnen i fickorna på ylletröjor och monterat datorer i raggsockor men aldrig haft sönder något annat :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Limpan4all: Grattis! :D

Jag har (vad jag vet) inte varit med om att något har skadats.
Däremot har jag tappat en skumgummi-matta (diskunderlägg) som åkte ner brevid datorn (en Dell med plast/plåt-chassi) och den startades om. Det var väl en 5 år sedan och den datorn använder jag fortfarande.

En kompis till brorsan städade sin dator invändigt med en dammvippa. Den datorn överlevde däremot inte....
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

Den enda ESD skadan jag har råkat ut för (vad jag vet) var en personskada.
Det var när jag praktiserade på ett väveri. Det var en matta i nylon som var kanske 10m bred som skulle torkas och sträckas.
Den gick då mellan mellan uppvärmda stålvalsar. Jag var väl ca 1m ifrån mattan, allt hår på kroppen reste sig sen kom ett blått sken följt av en rejäl snyting med en obeskrivlig smärta som följd.
Ja ja... Det får väl en nyfiken spoling att inte titta allt för närgånget på vissa processer.
Skriv svar