Nån som har tips på en koppling som genererar en sinusliknande signal på ungefär 2 MHz
och som har en utgångsimpedans på <100 ohm samt ger ca 3-4 volt p-p från 5 volt matning.
Viktigt är att den är billig att tillverka (alla färdiga fancy kretsar går bort).
Att den är 100% sinus är inte så viktigt, inte heller frekvensstabilitet.
Generera sinus 2 MHz
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Re: Generera sinus 2 MHz
om det inte är så blodigt hadde jag nog provat en 4093 som generator, plockat signalen från ingången kört den via en op och lågpassfilter så kommer du nog rimligt nära det du behöver ha
eller ennu enklarem en färdig kristallosscilator på 2 Mhz , lågpassfilter eller resonanaskrets och en op
eller ennu enklarem en färdig kristallosscilator på 2 Mhz , lågpassfilter eller resonanaskrets och en op
En vanlig oscillator (Colpitt är nog enklast då man kan använda färdiga induktanser) med ett buffersteg efter, kan i sin enkelhet vara 2 transistorer, en induktans + några kondensatorer och motstånd.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Tackar för bra tips. 4093 såg riktigt intressant ut och kan vara användbar, dessutom ett pris i min smak (<1 SEK).
Jag har tittat lite på Colpitt och varianter av Colpitt, och det är nog inga problem att använda den för att generera frekvensen.
Problemet ligger snarare i hur jag ska buffra signalen. Jag vill helst undvika att använda en OP pga. kostnaden.
Det bästa vore en diskret lösning eller en simpel buffertkrets som klarar 2-3 MHz. Något tips på en sådan lösning/krets?
Jag har tittat lite på Colpitt och varianter av Colpitt, och det är nog inga problem att använda den för att generera frekvensen.
Problemet ligger snarare i hur jag ska buffra signalen. Jag vill helst undvika att använda en OP pga. kostnaden.
Det bästa vore en diskret lösning eller en simpel buffertkrets som klarar 2-3 MHz. Något tips på en sådan lösning/krets?
En transistor som emitterföljare, det var därför jag skrev "2 transistorer": en till oscillatorn och en som buffer.
måste nog hålla med icecap här, den lösningen som han föreslog är nog den enklaste
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Nåt åt det här hållet då, ganska ovetenskapligt konstruerad men känns som jag är på rätt väg.