Omvandla 5V pulser till 24V pulser
Re: Omvandla 5V pulser till 24V pulser
Med en transistor tar du utsignalen från kollektorn. GND är fortfarande kvar där nere, både för insignalen och utsignalen, dvs ansluten till emittern.

-
Lennartjcarlsen
Hmm.. OK.. men jag har ju GND, IN-signal, 24V och UT-signal. och transistorn har ju bara 3 ben. Min pollett har inte fallit ner ännu.
-
Lennartjcarlsen
Hittade en bild. Är det så här det ska vara...?

+Vs = 24V
Output signal = Mina 24V pulser
0V = GND
Input Signal = mina 5V pulser

+Vs = 24V
Output signal = Mina 24V pulser
0V = GND
Input Signal = mina 5V pulser
exakt!
men öka motståndet (1k) till minst 10k - det sänker strömförbrukningen en hel del.
men öka motståndet (1k) till minst 10k - det sänker strömförbrukningen en hel del.
-
Lennartjcarlsen
Ok... Kanon
.. då ska jag ut och beställa lite på ELFA... så blir det nog test i helgen om inte posten snubblar på vägen. Tack.... Jag lär återkomma med hur det fungerar... 
Blir inte signalen inverterad av den kopplingen? När transistorn leder blir output låg?
- prototypen
-
Lennartjcarlsen
Har inte den blekaste vad det är för läsgaffel. Inverterad signal borde inte ha någon betydelse, jag vill bara räkna pulser.
- prototypen
Och det är inte säkert att kopplingen fungerar enligt din och min ritning då vi inte vet om läsgaffeln ger ström eller sänker ström. Hur har det varit kopplat tidigare då det nästan fungerat?
Protte
Protte
- electronix
Huruvida läsgaffeln ger eller sänker ström i det här fallet Kan lösas med ett pullup på basen(före basmotståndet) eller skippa det om det ger ström.
ja, sådant brukar kunna lösas. Bara man har en transistor och ett par motstånd först...
Signalen blir inverterad, vilket jag redan skrivit.
Signalen blir inverterad, vilket jag redan skrivit.
Koppla emitterföljare så blir det inte inverterat.

/Ola

/Ola
Topnotch: krångla inte till det. Vi har ju en fungerande konstruktion nu! Din emitterföljare ger ut 4.4 volt, inte 24 volt. Det är därför man inte använder emitterföljare i sådana lägen.
-
Lennartjcarlsen
Hehe.. många förslag..=) till läsgaffeln sitter nog en transistor som förstärker signalen från läsgaffeln tror jag.. Jag vet att signalerna från givaren är mycket klara och visar 5V och visar däremellan 0V och om detta skulle inverteras har ingen betydelse vad jag vet. Min PLC ska läsa dessa signaler men klarar det inte pga. att dom är på 5V och PLC vill ha 24V. Jag har provat med ett halvledarrelä och det fungerar kanon men bara upp till 10m/s då den inte hänger med längre.
Så jag tror att det förslag Jesse kom med nog ska fungera. Vilket fall som hellst så ska jag testa i helgen och återkommer givetvis med hur det gick, så får vi se om man måste tänka om.
Så jag tror att det förslag Jesse kom med nog ska fungera. Vilket fall som hellst så ska jag testa i helgen och återkommer givetvis med hur det gick, så får vi se om man måste tänka om.
-
Lennartjcarlsen