Omvandla 5V pulser till 24V pulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lennartjcarlsen

Omvandla 5V pulser till 24V pulser

Inlägg av Lennartjcarlsen »

Jag ska omvandla 5V pulser till 24V pulser och undrar hur man kan gå tillväga. Jag har provat små statiska reläer men dom är för långsamma. Det kan bli upp till 330 pulser/sekund och reläna lägger av vid ca 150pulser/sekund. Jag tror mig veta att man borde kunna använda en transistor men jag har inte en aning om hur man ska göra eller vilka komponenter det behövs.
Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Omvandla 5V pulser till 24V pulser

Inlägg av Glenn »

enklast torde väl vara att använda ett halvledarrelä..

Sodjan sålde ju nån riktigt smidig typ som borde lösa problemet, tyvärr kostade dom några kronor, men det beror ju lite på vad du ska ha dom till om det är ett problem.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Det räcker med en vanlig bipolär transistor, men nu sägs det ju iofs inte så mycket om vare sig effekter eller applikation, t ex vad är det som alstrar pulserna? Vad ska du styra med dom? I vilken miljö används vad det nu är, med avseende på störningar osv...... Men det kanske kommer mer info sen ;-)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

var kommer 5 voltspulsen ifrån? vad ska du ha 24 voltspulsen till? Hur mycket ström behöver du driva? Har de båda systemen gemensam jord?
Lennartjcarlsen

Halvledarrelä har jag provat och det hänger inte med. 5V pulsen kommer från en vindgivare och pulserna ska läsas av en PLC och det handlar inte om mycket ström. PLC´n och styrskåp drivs av 24V men vindgivarens komponenter klarar bara 5V så jag har byggt en enkel spänningsregulator så jag får ut 5V till vindgivaren och får då tillbaka pulser (11st/sekundmeter/sekund). Problemet är att PLC´n bara läser 24V pulser på sin höghastighetsport. Har provat med halvledarrelä och det fungerar bra upp till ca 15m/s (160Hz) men sen hänger den inte med längre. Och i detta fall så har 5V och 24V gemensam jord. Transistor låter ju som det enklaste lösningen, behövs det inte en massa andra pinaler runt om eller går det att bara använda transistorn som den är.?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du svarade aldrig på om dom har gemensam jord. Om dom har det behöver du bara en transistor och ett par motstånd.

Annars får du lägga till en optokopplare och eventuellt en transistor till (kan också vara bra för att isolera störningar och spikar mellan enheterna).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det borde ju räcka med ett pullup/down-motstånd samt ett motstånd till basen.

mrfrenzy:Står att de har gemensam jord.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad ger givaren för sorts signal är det en öppen kollektor (current sink) eller driver den ström (current source) eller är det båda (push-pull).

Titta på kretsen UDN 2981 (elfa 73-133-56 ) endera använd den eller bygg en kanal med transistorer efter schemat på sidan 3 om givaren är current source (kan även kallas PNP utgång).

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan sålde ju nån riktigt smidig typ som borde lösa problemet...

Väldigt tveksam till det. De är avsedda att driva 50 Hz 230 V laster och
har bl.a nollgenomgångstriggning (d.v.s väntar med tillslaget till lasten,
d.v.s 230 V sidan, passerar 0V) vilket gör de helt olämpliga till detta...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

v-g: tack, är visst lite blind idag...
Lennartjcarlsen

Som sagt.. dom har gemensam jord... Låter som om jag ska prova en transistor och ett par motstånd..=) men har så klart inte en aning om vad det ska vara för transistor och vilka motstånd jag ska använda. Någon med ett förenklat schema som en icke el-kunnig kan tyda. Jag klarar att etsa ett kretskort men låter som om man inte kommer att behöva det. Lite kabel och några krympslangar verkar vara modellen... Beställer gärna från ELFA om möjligt.

Förresten.. trevligt forum det här med många hjälpsamma mänskor..
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Något sånt här borde väl fungera:

Bild
Ritade lite snabbt i Paint... :)

Transistorena går bra med bc547, bc557 och motstånden ca 1K...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag antar att det bara är ett pulståg och att det inte spelar någon roll om det inverteras, så det räcker med en transistor och två motstånd (och eventuellt dioder, se nedan).

Vilken transistor av NPN-typ som helst går bra som tål > 24 volt.
t.ex BC547C = 71-027-67

Motstånd vid basen kan vara t.ex. 5.6 kΩ - då får du en basström strax under 1 mA. Kollektormotståndet beror lite på vad ingången behöver för ström, men jag antar att det knappast är mer än 1 mA det heller. I så fall kan du ha 22kΩ så drar den ca 1.1 mA från 24-volten.

På anlamottes schema har du NPN-transistorn till vänster. Du kan plocka bort transistorn till höger och tillhörande motstånd.

Detta förutsätter att spänningsnivån från vindmätaren verkligen går ner under 0.6 volt vid "låg" nivå, annars slår transistorn inte ifrån. Om det inte är säkert att den gör det kan du köpa ett par dioder 70-005-57 att sätta i serie med basmotståndet. För varje diod du sätter dit ökar du spänningströskeln med 0.6 volt. tre dioder i serie ==> en spänningströskel på 2.4 volt.

Denna koppling klarar utan vidare > 100.000 Hz.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

anlamotte: du glömde definitivt ett basmotstånd på PNP-transistorn!
Lennartjcarlsen

Kanon.. tackar anlamotte för ett snyggt schema :mrgreen: . Och Jesse för bra inlägg. Jag ska nog prova med "en" Transistor först så får vi se hur det går. Det jag inte riktigt hänger med på är, om man tar bort den högra transistorn, var hamnar då utgången och eller GND.

Som svar på undran...Signalen sjunker ner till 0V om man kör sakta men jag vet inte om så är fallet när det börjar bli lite fart på den. Signalen skapas av en läsgaffel där en rund kam passerar.
Skriv svar