Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Westfield

Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Inlägg av Westfield »

Hej,

nu ska jag ställa min andra fråga...eftersom det verkar finnas en hel del expertis här :)

Jag vill ha en brytare (till motorvärmaren till bilen) som fungerar på två sätt, antingen med en
- manuell brytare på, automatisk av efter inställbar tid (t.ex. gå en timme, sen stänga av)
- dygns-timer styrd (typ alltid gå på 0700, av 0800)

I tillägg vill jag att det finns någon sorts diod som visar att den drar ström, inte bara är på då jag ibland har dålig kontakt ut till bilen, eller "någon" (inte jag...) har glömt stoppa i sladden.

En ytterligare finess är om det är fjärrstyrt så jag slipper springa ner i källaren - men detta är i dagsläget överkurs och inte nödvändigt.

Går en sån här grej att bygga för en hyffsat händig men elmässig novis, gärna med standard-komponenter?

Tack på förhand!! :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Inlägg av AndLi »

Ett dygns ur och ett frånslagsfördröjt relä hade ju löst dina två första krav.
Brytaren som påverkar det frånslagsfördröjda reläet kan du ju ha lång kabel på ( = fjärrstyrt)
Westfield

Inlägg av Westfield »

Jag har experimenterat lite (med sedvanliga säkrings- och jordfelsbrytarutlösningar...) att sätta frånslagsrelät parallellt med en dygns-ur, men så fort jag slår på frånslagsrelät så löser säkringen ut (har jag för mig, det var ett år sedan jag experiemtnerade). Då gav jag upp och vi har kört bara frånslagsrelä, men jag vill ha på timer också. Man kan väl inte parallellkoppla?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du ska utan problem kunna parallellkoppla kontakten på tiduret med kontakten på det frånslagsfördröjda reläet.

Om 2 min kommer en bild :)
Bild
Repen

Inlägg av Repen »

Jag har löst detta problem på följande vis alla delar från Kjelle:1st 50-289 som styr ett relä i en tät dosa utomhus, kopplad till en lampa med en 5w lågenergilampa och ett stickuttag till bilen. I bilen har jag även satt ett relä som drar när det finns 220V till kupevärmaren så att en sidomarkeringsdiod som jag satt innanför framrutan.
Med nexas 39-616 kan jag starta motorvärmaren när jag vill och ha den på timer,i uttaget i bilen har jag en annan mottagare så att jag kan starta kupévärmaren 15 min innan jag ska iväg.Har även satt en repeter/signalförstärkare 50-298.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Sjäv kör jag med en radioenhet från clasohlsson, wavemaster tror jag den heter. Till mv-uttaget är en liten diodlampa kopplad som tänds när det finns ström i uttaget. Då får man inikation på att grejjerna slås på när man trycker på knappen och att inte batterit är dött eller nått.
Det enda dryga är att jag måste ställa klockan 2 timmar innan jag ska åka på morgonen för att sätta igång motorvärmaren när jag jobbar förmiddag och inte kan köra in bilen i garaget.
Jag jobbar skift, så jag börjar jobba 06 - 14 och 22 i rullande 5 skift svårt att få till nått som funkar.
Har funderat på att köpa programerbart relä.
Flera av de där reläna kan man programera in på och av efter tid, sedan kan man ju använda ingångarna som finns till att ha switchar för till o från, styra på slagstiden efter rådande temperatur då det brukar finnas minst en analog ingång.
Dom är väldigt lätta att programera om man iaf har lite erfarenhet av PLC, man skriver programmet i ladder, och man ser symbolera direkt på displayen. Jag har en enklare version, men den är det tyvärr ingen realtidsklocka i.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att avkänna att det faktisk dras ström kan en strömtransformator användas, i sin enklaste form fungerar en ringkärnainduktans (t.ex. 58-700-43) sannolikt bra, man drar igenom ENA ledaren till motorvärmen og ut ska det komma en spänning när den är inkopplat och det dras ström igenom, exakt hur mycket osv. får man mäta och sedan anpassa kretsloppet med LED'n till.

Och jag instämmer: du behöver dels en timer och dels ett dygnsur, om man bara kopplar rätt fungerar det perfekt.
Westfield

Inlägg av Westfield »

Repen - tack för din förklaring - jag undrar vad för typ av relä du har? Behöver man en eller två-poligt? Typ som 37-196-22 från Elfa?

Icecap - hur kopplar jag en sån och bygger ett kretslopp för en liten LED?

Orvar - har funderat på en PLC, men har ingen personlig erfarenhet av att programmera en sån...plus att det börjar bli mycket pengar för nånting väldigt enkelt egentligen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev: "man drar igenom ENA ledaren till motorvärmen" och då menar jag fase ELLER noll igenom hålet i mitten. Detta ger effekten av 1 lindning varför drosseln ska ge ut en spänning när det dras ström till motorvärmen men exakt hör hög vet jag inte och kan därför inte ange någon specifik koppling med värden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle man göra det enkelt för sig så
men inte helt lagligt :oops:

ha en fast kabel från uttaget till plats där man kan manöverera det hela, där har man lagom antal vanliga 230v uttag

kablen från uttaget utomhus går in i en kopplingslåda och där har man en bit kabel och en stickpropp
så kablen från uttaget in i huset är som en förlängningskabel

sedan så plockar man i vad man vill ha på uttagen, timers, frånslagstimers, elmätare o.s.v

det funkar och det är inte värre än en förlängningskabel innifrån och ut
du kan lätt sticka i kablen i det du vill ha för tillfället

skulle alldrig göra något sådanthär själv :roll: :vissla: :oops:

annars så får man gör ungefär som sagts ovan
Westfield

Inlägg av Westfield »

Icecap skrev:Som jag skrev: "man drar igenom ENA ledaren till motorvärmen" och då menar jag fase ELLER noll igenom hålet i mitten. Detta ger effekten av 1 lindning varför drosseln ska ge ut en spänning när det dras ström till motorvärmen men exakt hör hög vet jag inte och kan därför inte ange någon specifik koppling med värden.
Tack, jag fattade det :) men vad jag menar är att det ska väl till motstånd och saker för att jag ska kunna koppla på en LED?

Gräver jag i mitt elminne från gymnasiet har jag för mig ett LED ska ha 1,5V, dvs om jag tar trådarna som kommer ur ENA ledaren, sätter dit två motstånd i serie, där ena är justerbart och sätter LEDn paralellt över det fasta motståndet, genom att variera relationen mellan motstånden och mäta spänningen över det fasta motståndet kan jag justera så LEDn får 1,5V. Skulle det funka? Eller kommer strömmen i ENA ledaren växla, spelar det någon roll egentligen, förutom att LEDn blinkar i 50Hz?
Westfield

Inlägg av Westfield »

grym skrev:sedan så plockar man i vad man vill ha på uttagen, timers, frånslagstimers, elmätare o.s.v
Dvs från uttagen sätter man paralellt ihop kablarna till ett gemensam stickpropp? Har testat... :roll: ...och det slog ut antingen säkringar eller jordfelsbrytarna. Problemet tror jag är att de här timers osv., några bryter båda poler några en, och byter plats på dem, så man vet inte vilken som är fas och nolla och bara genom att testa sig fram vet man. Under tiden går jordfelsbrytarna och säkringarna i löpande band...eller kan man på något sätt mäta sig fram till vilken utgående sladd som är vilken (fas eller noll)?
Westfield

Inlägg av Westfield »

T.ex. denna produkt klarar alla sakerna (utom indikering att det dras ström):

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,344000000

men...att bara slå på nedräkningstimern kräver ett antal knapptryckningar och in i menyn...inte så användarvänligt :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej
en sak i taget, välj timer eller frånslagstimer med kablen ut till bilen, dom olika timrarna sitter i var sitt vägguttag
enkelt och idiotsäkert
Westfield

Inlägg av Westfield »

Jaha, ok, men då måste man gå ut för att välja funktion och fysiskt flytta motorvärmarkabeln?
Skriv svar