Huvudsäkring lämnat in...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Huvudsäkring lämnat in...

Inlägg av Knut »

En märklig grej hände i natt/morse.

En av dom tre huvudsäkringarna packade ihop.
Micron och spisen funkar inte.
Och det är det som är det konstiga.
Det är bara mikron spisen och elpatronen som är kopplad på denna fasen. I alla fall vad jag har upptäckt ännu så länge. Blev ju bara en snabb felsökning innan jag skulle till jobbet.
I vilket fall tycker jag det är märkligt då den knappast har lämnat in på grund av överbelastning. Det var ju inte ens speciellt kallt i natt.

Kan gamla hederliga smältsäkringar pajja även utan överbelastning? Jag har iof inte bytt den ännu så det kan ju vara något fel också.

Funderade även på vad man får för effekt på en trefas elpatron på 6kw när en fas saknas. Jag tror att elpatroen är kopplad med nollan. Det blir väl en stjärnkoppling då va? Vilket borde ge 4kw om en fas försvinner?

Ja lite märkligt är det i alla fall. :?

/Knut
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Huvudsäkring lämnat in...

Inlägg av Icecap »

Alla smältsäkringar blir "gamla" och det beror på att de får små "slag" av att man slår på laster. Då säkringstråden inte är absolut uniform kommer vissa ställen att bli hetta upp mer än resten, detta ger med tiden lite materialflykt vilket ger tunnare tråd vilket ger materialflykt vilket... osv osv.

Hur fort de åldras beror på hur många gångar och hur stora belastningar som har kopplats in så man kan inte sia speciellt om när den är gammal.
Därför är det bara att byta och knallar den direkt/ganska snart är det något som måste kollas, i annat fall (om den håller ett bra tag) är läget lugnt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vanliga säkringar och för den delen automatare går sönder som jag skulle kalla det spontant, inte så vanligt men jag har råkat ut för det ett antal gånger

bara byt och se glad ut, om den nu håller :mrgreen:
Knut

Inlägg av Knut »

Japp det funkade med en ny säkring. Och nu har jag ett par i reserv också. :D

Slutet gott allting gott.

/Knut
Skriv svar