Dimensionering av astabil vippa/555...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Max30

Dimensionering av astabil vippa/555...

Inlägg av Max30 »

Jag skulle behöva hjälp med att dimensionera en astabil vippa som ska ge pulser till "vibratormotorn" från en gammal mobiltelefon.
För enkelhetens skull kan väl en NE555 användas?
Jag ska nämligen montera denna motor på en pipett som doserar olika vätskor och vill därför kunna skaka av droppen som hänger kvar på pipettspetsen efter varje dosering.

Specifikationer:

Kretsens och motorn ska drivas med 1,5 V
Motorns strömförbrukning är 50 mA
Frekvensen ska kunna ställas steglöst mellan c:a 0,5-5 Hz (mkt ungefärligt)

Någon som är bra på att räkna?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Dimensionering av astabil vippa/555...

Inlägg av Icecap »

Kanske du ska gå ett steg längre och läsa databladet: fungerar den valda 555'a vid så låg spänning? Jag har för mig att 7555'an (den moderna versionen) inte fungerar under 3V.
Max30

Inlägg av Max30 »

Aha!
Klokt tänkt och tack för ditt svar!

Jag kan gå med på att driva kretsen med 3 V sålänge som motorn inte matas med mer än 1,5 V.
Eller är det enklare att bygga kretsen med vanliga transistorer istället, för dom kan ju matas med lägre spänning väl?

Jag vill ju att det ska vara så strömsnålt som möjligt eftersom jag ska driva alltsammans med (pennlamps-)batterier.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De vibratorer jag har sett är bara en DC motor med en offcentrerat vikt, det ska inte någon växelspänning till för att den ska skaka, bara en DC.
Detta ordnas extremt enkelt med en tryckknapp, dock blir en frekvensjustering ganska mycket svårare då den medför att spänningen ska justeras. Det är inte svårt i sig men att ställa till en viss frekvens blir svårt då frekvensen beror på batteriets spänning, hur varm motorn är osv.
Max30

Inlägg av Max30 »

Nej så komplicerat ska det inte alls vara!
För att spara ström vill jag bara att motorn ska få impulser och snurra till en gång per sekund t. ex.
Hade kunnat använda ett vanligt blinkrelä men dom kräver 12 volt och är dessutom så klumpiga.

Det enda jag vill ha är en vippa som ger en spänningspuls (1,5VDC) med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Aha... ja, det kan ju åstadkommas med en vanlig astabil multivibrator med motorn som ena kollektormotståndet. Värden på komponenterna får man nog experimentera fram då den låga spänningen påverkar så pass mycket att det är svårt att räkna fram värden.
Max30

Inlägg av Max30 »

Ja, det var så jag hade tänkt mig anordningen fast det där att experimentera fram vilka kondingar o motstånd som ska användas är just problemet.
Jag vet ju inte i vilken ände jag ska börja...

Låt säga att jag matar kretsen med 9 volt istället.
Om jag då sätter ett motstånd som shunt vid motorn ("kollektormotståndet") för att få ner spänningen till 1,5 V blir det inte stora förluster som snabbt gör slut på batteriet då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det hjälper knappast något, främst får du avsevärd kortare drifttid per batteri samt ett mycket högre pris per batteri så den väg är dum att gå.

Håll dig till 1,5V och bygg en astabil multivibrator med 2 transistorer, ett par BC547 eller liknande duger fint. Motstånden mellan baserna och VDD startar du med att koppla i ett par 10k, kollektormotståndet på den transistor som inte driver motorn ger du runt 1k. Börja med att ha ett par 10µF kondensatorer, deras totala kapacitet bestämmer hur ofta pulserna ska komma och förhållande mellan dom bestämmer förhållandet mellan puls och paus.

Men ett laddningsbart AA har runt 1500mAh, med en motor som drar 50mA ger det 30 timmars konstant drift och jag har för mig att ett vanligt AA-batteri har runt 2500mAh vilket då skulle motsvara 50 timmars kontinuerlig drift och då är frågan: är det lönt att bygga till en pulser?
Max30

Inlägg av Max30 »

Jo du har rätt, det sparar nog inte så mkt batterikapacitet när man tänker efter...
Jag ska dock experimentera litet ändå, försöker ju lära mig litet mer om elektronik, alltid lär man sig något! :)

Tack för all hjälp och goda råd!
Skriv svar