Trådlös vattentemperaturgivare...?
-
Trådlös vattentemperaturgivare...?
Tjenare
Jag bor 300 meter från vättern och fick en idé om att bygga en trådlös vattentemperaturgivare så man kan få in temperaturen hemma i datorn, så man kan föra statistik över vattentempen osv osv.
Jag tänker mig en liten boj som ligger och flyter en bit ut från stranden, med nått form av ankare, elektroniken bör väll kunna drivas med hjälp av solceller?
Vill inte att det ska kosta så mycket pengar, men ska man ändå bygga nått ska det ju funka ordentligt.
Hur löser man bäst just den trådlösa överföringen? 300 meter är ju rätt långt, skulle man kunna lösa det med en mobiltelefon eller nån modul som via gprs skickar värderna till en hemsida tex? Jag vill helst kunna få temperaturen varje timme eller så, vore det ett problem med denna lösning? (kostnadsmässigt alltså)
Förslag på andra lösningar är också varmt välkommna!
Har hållt på med elektronik endel o lött o grejat rätt mycket, har hållt på lite med microprocessorer med väldigt begränsad kunskap men skulle kunna tänka mig att lära mig mer för detta projekt.
Jag bor 300 meter från vättern och fick en idé om att bygga en trådlös vattentemperaturgivare så man kan få in temperaturen hemma i datorn, så man kan föra statistik över vattentempen osv osv.
Jag tänker mig en liten boj som ligger och flyter en bit ut från stranden, med nått form av ankare, elektroniken bör väll kunna drivas med hjälp av solceller?
Vill inte att det ska kosta så mycket pengar, men ska man ändå bygga nått ska det ju funka ordentligt.
Hur löser man bäst just den trådlösa överföringen? 300 meter är ju rätt långt, skulle man kunna lösa det med en mobiltelefon eller nån modul som via gprs skickar värderna till en hemsida tex? Jag vill helst kunna få temperaturen varje timme eller så, vore det ett problem med denna lösning? (kostnadsmässigt alltså)
Förslag på andra lösningar är också varmt välkommna!
Har hållt på med elektronik endel o lött o grejat rätt mycket, har hållt på lite med microprocessorer med väldigt begränsad kunskap men skulle kunna tänka mig att lära mig mer för detta projekt.
Re: Trådlös vattentemperaturgivare...?
personligen så hadde jag nog försökt bygga om någon standard trådlös temometer
utedelen behövs byggas om en del
heltät låda
större batteri
flytta tempgiveren till lagom djup
koppla in en bra rundstrålande antenn
innomhusenheten behöver antagligen ha en vettig riktantenn
utedelen behövs byggas om en del
heltät låda
större batteri
flytta tempgiveren till lagom djup
koppla in en bra rundstrålande antenn
innomhusenheten behöver antagligen ha en vettig riktantenn
-
Blir det inte svårt att få det att funka på 300 meters avstånd iaf? Är inte fri sikt heller för den delen, byggnader ivägen osv...
Har själv ibland funderat på liknande anordningar. Tyvärr får jag slut på idéer när det kommer till att klara istiden eller kanske ännu viktigare islossningen.
Så om du löser dessa på något finurligt sätt får du gärna beskriva det.
Så om du löser dessa på något finurligt sätt får du gärna beskriva det.
-
Man har den i en sjö som knappt aldrig fryser
Va väll typ tio år sedan Vättern frös... Men visst är det ett problem om man vill mäta tempen på vintern.
Isen brukar väll röra på sig vid islossning eller? Att den fryser fast tycker jag den borde klara, men att isen drar iväg med den framåt vårkanten är ju lite jävligare...
Inget större gensvar på tråden men jag förstår det, inte så kul att hjälpa nån som förväntar sig få svaret serverat o klart... Har väll lite för dåliga kunskaper för denna idéen egentligen.

Isen brukar väll röra på sig vid islossning eller? Att den fryser fast tycker jag den borde klara, men att isen drar iväg med den framåt vårkanten är ju lite jävligare...
Inget större gensvar på tråden men jag förstår det, inte så kul att hjälpa nån som förväntar sig få svaret serverat o klart... Har väll lite för dåliga kunskaper för denna idéen egentligen.
man kan egenteligen klassa sådanna här saker i olika kategorier
som, enkla, lägg kabel
lite svårare, modda standardprylar lite så det funkar
ännu svårare, bygga ihop lite olika standarprylar så det funkar
svårt, bygga allt själv, och lagligt dessutom
du har ingen som du känner som bor närmare och med fri sikt mot vattnet?
som kan agera som repeter värd?
som, enkla, lägg kabel
lite svårare, modda standardprylar lite så det funkar
ännu svårare, bygga ihop lite olika standarprylar så det funkar
svårt, bygga allt själv, och lagligt dessutom

du har ingen som du känner som bor närmare och med fri sikt mot vattnet?
som kan agera som repeter värd?
-
Ja bra beskrivet där, är så synd när man får en kul idé men det inte riktigt blir genomförbart pga bristande kunskap och brist på enkla lösningar.
Känner ingen som bor närmare vattnet heller. (det får inte byggas hus närmare än 300 meter från vattnet tror jag det är, nått strandskyddsgrejs...)
Föräldrarna har en båt som ligger i sommarhalvåret, så en temp-logg som lagrar temperaturen så man kan läsa av det senare kanske vore nått. Känns dock som att temperaturen blir annorlunda inne i en hamn än på öppet vatten. Är nog lika bra att lägga ner detta projektet för nu känns det som. Tack för visat intresse ändå!
Känner ingen som bor närmare vattnet heller. (det får inte byggas hus närmare än 300 meter från vattnet tror jag det är, nått strandskyddsgrejs...)
Föräldrarna har en båt som ligger i sommarhalvåret, så en temp-logg som lagrar temperaturen så man kan läsa av det senare kanske vore nått. Känns dock som att temperaturen blir annorlunda inne i en hamn än på öppet vatten. Är nog lika bra att lägga ner detta projektet för nu känns det som. Tack för visat intresse ändå!
Om du (eller grannen) har en gamla parabol som ligger och skräpar så kan du ju börja med att sätta mottagaren/trådlös termometer i fokus där. Så testa om du kan sikta in dig på sändaren/givaren. Kanske är det för låg frekvens ... kanske inte, testa är nog det lättaste sättet.
Om det funkar så ger parabolen många hundra gångers förstärkning så 300m bör gå i ett kick.
Om det funkar så ger parabolen många hundra gångers förstärkning så 300m bör gå i ett kick.
-
Fri sikt är ju alltid bra för radioöverföring oavsett vad man har för sorts antenn. Å andra sidan är vatten ett förträffligt jordplan så det borde gå att göra en rätt bra antenn vid bojen. Problemet är att antennen måste väl vara rundstrålande om man inte kan låsa bojen så att den inte kan snurra. Kolinjär är ett ord som dök upp ur bakhuvet, googla på en sådan antenn. En gammal bilantenner från en NMT450-telefon är nog rätt perfekt till bojen/sändaren.
Paraboler är ju extremt riktade, annars kan man ju bygga en "vanlig" riktantenn.
Om man är händig med radiogrejer så kan man kanske ta slutsteget från en skrotad PMR-radio för att förstärka signalen från en trådlös temperatursändare, då klarar man nog sig med halvdålig antenn men å andra sidan drar det lite mer ström. (Å tredje sidan är det väl bara att använda 6st R20-batterier istället för ett 9V-batteri eller liknande, eller som sagt solceller).
Appropå det där med is så KAN man ju fiska upp bojen på hösten och slänga ut den på våren, man lär väl ändå inte vilja bada då det är minusgrader...
Paraboler är ju extremt riktade, annars kan man ju bygga en "vanlig" riktantenn.
Om man är händig med radiogrejer så kan man kanske ta slutsteget från en skrotad PMR-radio för att förstärka signalen från en trådlös temperatursändare, då klarar man nog sig med halvdålig antenn men å andra sidan drar det lite mer ström. (Å tredje sidan är det väl bara att använda 6st R20-batterier istället för ett 9V-batteri eller liknande, eller som sagt solceller).
Appropå det där med is så KAN man ju fiska upp bojen på hösten och slänga ut den på våren, man lär väl ändå inte vilja bada då det är minusgrader...
personligen så kanske jag hadde fuskat, om stranden är relativt ostörd, så hadde jag haft elektroniken på land och grävt ner kabel ut i vattnet, haft en ordentlig boj på lagom djup och ett par tre givare på vägen upp, en större boj en meter under ytan och en liten boj modell icke grepp på isen vid ytan med tunnare rep till den så om isen ändå djävlas så går den bort och man får sätta dit en ny igen
på land hadde man kunnat ha en vettigare antenn och lätt att byta batterier en gång i halvåret
kabel och givare lär behöva bytas med jämna mellanrum,
men sådan beror så mycket på strand och botten om man kan få ut det
på land hadde man kunnat ha en vettigare antenn och lätt att byta batterier en gång i halvåret
kabel och givare lär behöva bytas med jämna mellanrum,
men sådan beror så mycket på strand och botten om man kan få ut det