Tips: CD-R med guld
Tips: CD-R med guld
Jag köpte Kodaks guld CD-R för massa år sedan då de sålde ut dom
billigt. Sedans dess har jag inte sett några guld CD-R i affärshyllorna.
Ibland hör man om personer som bränner om sina data med jämna
intervall men de intervallen ska kunna bli längre med guld-modellerna.
Nu hittade jag Moser Baer Gold CD-R http://www.moserbaer.in/
så tydligen finns guld CD-R fortfarande. Borde spara en del jobb för de
som bränner om data.
billigt. Sedans dess har jag inte sett några guld CD-R i affärshyllorna.
Ibland hör man om personer som bränner om sina data med jämna
intervall men de intervallen ska kunna bli längre med guld-modellerna.
Nu hittade jag Moser Baer Gold CD-R http://www.moserbaer.in/
så tydligen finns guld CD-R fortfarande. Borde spara en del jobb för de
som bränner om data.
Re: Tips: CD-R med guld
Brukar väl vara rekommenderat att man bränner om vartannat år. Men nu när hårddiskar är så pass billiga känns cdr-skivor ganska förlegat.
Det har dom inte greppat på moserbaer tydligen.
Det blir dyrt att tillverka en så smal produkt.
Det blir dyrt att tillverka en så smal produkt.
Personligen har jag tappat allt förtroende för inspelningsbara CD/DVD/BR. Materialet som data lagras i är helt enkelt för instabilt och måste så vara för att kunna bli inspelningsbart.
Hittills har Kodak Gold inte vittrat, men frågan är när det sker. Däremot har jag sett Fuji-diskar som vittrat på ett halvår. NoName som gjort det ännu snabbare efter att de tagits ut ur leveransförpackningen.
Antagligen måste dessa ytterligt ömtåliga media förvaras torrt, svalt samt i skyddsgasmiljö för att ha en chans att bli rimligt arkivbeständiga.
Hur som helst har Kodak Gold visat sig bäst, men frågan är om de indiska plattorna är lika bra? Produkter från det landet känns som föga förtroendeingivande lågprisvaror. Kanske en fördom, men svårt at tänka bort ifrån när det gäller så viktiga saker som kritisk datalagring.
Tror det var japanska Mitsui som tillverkade åt Kodak. De finns dessvärre inte kvar längre.
Hittills har Kodak Gold inte vittrat, men frågan är när det sker. Däremot har jag sett Fuji-diskar som vittrat på ett halvår. NoName som gjort det ännu snabbare efter att de tagits ut ur leveransförpackningen.
Antagligen måste dessa ytterligt ömtåliga media förvaras torrt, svalt samt i skyddsgasmiljö för att ha en chans att bli rimligt arkivbeständiga.
Hur som helst har Kodak Gold visat sig bäst, men frågan är om de indiska plattorna är lika bra? Produkter från det landet känns som föga förtroendeingivande lågprisvaror. Kanske en fördom, men svårt at tänka bort ifrån när det gäller så viktiga saker som kritisk datalagring.
Tror det var japanska Mitsui som tillverkade åt Kodak. De finns dessvärre inte kvar längre.
Hur säkra är USB minnen?
Menar nu när ett 16 Gb kostar under 300 kr så känns det nästan smidigare.
Menar nu när ett 16 Gb kostar under 300 kr så känns det nästan smidigare.
Sen finns ju tejp också, hemma lagrar jag på DLT4, på jobbet LTO4..
Äldre tejpsystem ska ju spolas om, det behövs dock inte på LTO sägs det, å andra sidan är det ju ett ganska nytt system så vem vet.
Äldre tejpsystem ska ju spolas om, det behövs dock inte på LTO sägs det, å andra sidan är det ju ett ganska nytt system så vem vet.
-
Ett problem som jag har noterat är att mina moderna CD-brännare inte klarar av att bränna Kodak guldskivorna...
Så när jag skall bränna dom så tar jag fram en gammal 2X brännare.
Så när jag skall bränna dom så tar jag fram en gammal 2X brännare.
4kTRB: har du hittat någon ÅF av dessa skivor?
limpan4all: det var oroväckande, kanske får leta i gömmorna och se om jag har en eller två kvar att prova
limpan4all: det var oroväckande, kanske får leta i gömmorna och se om jag har en eller två kvar att prova

Har inte letat efter återförsäljare.
De uppger att de är världens näst största tillverkare
så chansen borde finnas där att hitta en återförsäljare.
De uppger att de är världens näst största tillverkare
så chansen borde finnas där att hitta en återförsäljare.
Jag hittade en trave med nya 1x-skivor på förra jobbet (och en faktura där det stod 399:- per skiva eller nåt) och försökte använda dom, det gick inte ens i min dåvarande "moderna" 4x-brännare, inte ens i 1x.. vet inte om det berodde på att skivorna var för gamla, eller att en "modern" brännare inte klarade dom gamla skivorna ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Så länge det inte är någon väldigt udda brännare så vågar jag lova att det berodde på skivorna.
Sedan måste man inte använda t.ex gamla 2x-brännare. Det duger fint med en modern brännare och välja att bränna i 2x.
Vill man att datan ska ha högst chans att fungera i olika läsare och stå emot tidens tand bäst (när det gäller CD-R/DVD-R) så är det låga bränn-hastigheter som gäller. Jag har skivor som är brända med första generationens CD-brännare och de går utmärkt att läsa fortfarande. En del skivor som förvarats lite dumt kan få problem, men då brukar jag läsa informationen med en brännare och ställa in att den ska läsa informationen med 2x. Det tricket brukar fungera i 99% av fallen.
Därför bränner jag alltid viktig data (om den "måste" brännas) med 2x eller 4x.
Sedan måste man inte använda t.ex gamla 2x-brännare. Det duger fint med en modern brännare och välja att bränna i 2x.
Vill man att datan ska ha högst chans att fungera i olika läsare och stå emot tidens tand bäst (när det gäller CD-R/DVD-R) så är det låga bränn-hastigheter som gäller. Jag har skivor som är brända med första generationens CD-brännare och de går utmärkt att läsa fortfarande. En del skivor som förvarats lite dumt kan få problem, men då brukar jag läsa informationen med en brännare och ställa in att den ska läsa informationen med 2x. Det tricket brukar fungera i 99% av fallen.
Därför bränner jag alltid viktig data (om den "måste" brännas) med 2x eller 4x.
Det finns en CD-R sort som heter Delkin Archival Gold som är till för just arkivering och som ska ha 300 års hållbarhetstid. Säljs på t. ex. Cyberphoto och ett 25-pack kostar 925:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... CD-R-SA/25
Dock. Har inte sett några jämförande oberoende tester, så det är ju svårt att jämföra. Kan ju lika gärna vara bara marknadsföring... Sedan så känns väl just CD-R som ett ganska gammalt format. Det vore mer intressant att veta vilka DVD-R eller Blueray som har arkivbeständighet. Skulle dock gissa att de iaf är betydligt bättre än "kodak gold" (som dessutom inte innehöll något guld alls om jag förstått rätt).
De senaste 10 åren har jag nog inte haft problem med några CD-R skivor alls, inkl sunk-skivor köpta på claes i sjön (förutom en uppsättning som det fanimej var SYNLIGA hål igenom när man höll dem mot ljuset). De skivor jag har kört mest har varit Verbatim, en variant med ett slags extra rep-skydd (AZO eller något sådant hette det). De plus kombinationen att kanske inte bränna dem i x52 hastighet utan bara x8 hastighet verkar vara det som funkar bäst.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... CD-R-SA/25
Dock. Har inte sett några jämförande oberoende tester, så det är ju svårt att jämföra. Kan ju lika gärna vara bara marknadsföring... Sedan så känns väl just CD-R som ett ganska gammalt format. Det vore mer intressant att veta vilka DVD-R eller Blueray som har arkivbeständighet. Skulle dock gissa att de iaf är betydligt bättre än "kodak gold" (som dessutom inte innehöll något guld alls om jag förstått rätt).
De senaste 10 åren har jag nog inte haft problem med några CD-R skivor alls, inkl sunk-skivor köpta på claes i sjön (förutom en uppsättning som det fanimej var SYNLIGA hål igenom när man höll dem mot ljuset). De skivor jag har kört mest har varit Verbatim, en variant med ett slags extra rep-skydd (AZO eller något sådant hette det). De plus kombinationen att kanske inte bränna dem i x52 hastighet utan bara x8 hastighet verkar vara det som funkar bäst.
Angående USB minnen och dylika flash minnen: Håller man inte på och skriver till det stup i kvarten utan tex bara använder för att backa upp och lagra viktig info så man bara skriver och lägger till info och inte raderar eller skriver över annan info så borde dessa hålla väldigt länge och hålla kvar infon lika länge tycker jag. Har dock inte orkat leta några siffror men det bör ju vara säkrare än CD, DVD och liknande? Vet dock inte hur det är med BluRay.