Ska gjuta en lite pryl i vanlig fin-betong och då det är minusgrader ute så får den stå inne och härda.
Avger den kemiska reaktionen i betongen några farliga gaser då den härdar?
Ger kemin i betonggjutning några farliga gaser?
Re: Ger kemin i betonggjutning några farliga gaser?
Den luktar bara lite unket. annars inga problem.
Däremot ska du inte vidröra betongen med händerna eller andas in dammet. Det är ganska giftigt (innehåller krom) och förutom att det är cancerframkallande så får du lätt svidande sår på händerna som tar lång tid att läka. Kromen går igenom tunna gummihandskar, så det hjälper inte helt även om det är bättre än inget.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du ska väl täcka över ändå så det inte torkar för fort. Fukta gjärna med jämna mellanrum.
Hur har du fått tag i så små mängder cement?
Hur har du fått tag i så små mängder cement?
- Mizzarrogh
Det är ingen fara, crom och annat är väldigt liten mängd i vanlig cement (är väl mer om man jobbar yrkesmässigt med det man behöver tänka på sådant antar jag), däremot är cementen i sig svagt frätande innan den härdat men det märker man i allafall efter en tid, dock ofarligt (jag menar normalt sköljer man ju ur rättså omgående i vilket fall om man tex får större mängder betongdamm i ögonen... enda jag märkt är att det kan svida litet i nävarna efter några timmar om man glömmer att skölja av sig)