Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag installerat GSM-larm här i Burträsk. Förhoppningsvis ska detta hålla inbrotten borta och om inte så tar det bara minuter för en kille som får SMS vid larm att komma hit :)

Nice också att brandvarnarna (en uppe, en nere) är kopplade till larmet så om det börjar brinna nere kommer larmet tjuta även här uppe.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag byggde jag ihop en "dörr" till hålet i lagårn. Vi har en riktigt garagedörr som ska in men det tänkte vi göra till sommaren när vädret är lite bättre att arbeta i. Jag måste säga att arbeta i -15C är inte det trevligaste, man blir trött rätt så fort men det kan ju även bero på det konstanta mörkret.

Nu blir det nog en break från fysiskt arbete vid stationen tills våren då vi tar nya tag. Jag känner mig rätt sliten och tänkte ta igen mig genom att bygga ihop openASC-systemet i labbet istället. Så besöken till träsket blir framöver för att köra radio och sova :)

Bild
Dörren på plats, spikad till väggen i toppen och reglad inifrån.

Bild
Här ska det gjutas för att jämna ut golvet så det blir en fin övergång.

Bild
Skottkärran klarade inte vikten så det blev punka :( Får bli ett nytt hjul då det verkar vara uttorkat.
Joe

Inlägg av Joe »

Kan rekommendera punkteringsfria hjul från clas i sjön!
Dock så blir det stenhårt vid kyla, men det blev luft-gummihjulet på den andra skottkärran också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen hände det lite nya saker. Vi körde iofs tävling men efter att förra helgen upptäckt att några av våra lyssningsantenner förstörts pga skogsarbete så begav sig Pelle (SM2LIY och Teemu (besökare från Stockholm, SM0W) ut i skogen och plumsade djupsnö. Det resulterade att den normalt ~550m långa antennen blev iaf 350m. På kvällen fick Teemu (finne som han är) mig att ta tag i urstädning av bastun och städning av finnen själv. Så det blev ett bastubad strax innan tävlingen började och även efter den slutat.

Annars så körde vi strax under svenskt rekord med relativt dåliga konditioner pga att solen var lite aktiv och skapade norrsken.

Bild
En glad Pelle och Teemu ska bege sig ut i skogen

Bild
Medans jag skottade lite snö

Bild
Snön har sjunkit ihop lite så nu ser det inte ut som så mycket längre.

Bild
Teemu skurar med en sop :)

Bild
Oj så fint det blir

Bild
Behöver lappa lite på väggen

Bild
Lite som kastades ut från bastun

Bild
Duschkabinen i källaren

Bild
Varmvattenberedaren och tvättmaskin

Bild
Våningssängen i källaren

Bild
Och en soffa

Bild
Här har jag lite jobb så jag kan börja elda i källaren igen. Måste glidgjuta även den här skorstenspipan.

Bild
Pojkarna kör tävling

Bild
Teemu in action

Bild
Pelle in action

Bild
Skylten ovanför ingången till radioshacket

Bild
Alla pojkarna samlade inkl mig pga reflektionen i rutan

Bild
En lagad LCD-skärm som nu är monitor för huvudplatsen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag gjort lite mer på elektroniksidan på stationen. Jag har börjat bygga powersplitters som används för att kunna använda mer än en antenn åt gången, man kan t.ex. dela upp signalen mellan en antenn mot USA och en mot Europa. Detta görs med hjälp av en UN-UN trafo som har impedansratio på 2.25:1 vilket betyder att vid 3st antenner får vi 37.5 ohm och vid 2st antenner får vi 56.25 ohm, så det är en kompromiss. När man bara väljer 1st antenn routar man signalen förbi själva UN-UN trafon.

Bild
Lite boxar som är frästa, totalt 6st boxar byggs

Bild
Fler boxar

Bild
I CNC-maskinen, fräser hålet i baksidan som kommer användas för att kyla UN-UN trafon vid behov. Om det inte räcker med bara vanlig luftgenomströmning så sätter jag en fläkt där och ökar på kylningen lite.

Bild
3st antenner som kan routas till antingen utgång A eller B

Bild
Kretskortet med vanliga 16A SPDT-reläer

Bild

Bild

Nu ska jag göra klart en box i helgen och mäta upp så den fungerar som den ska och i så fall ska jag bygga ihop fler.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det här borde jag veta tror jag, men du menar UN som i obalanserad?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jepp, obalanserad till obalanserad.

Bild
Så här lindas den
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag blev ännu mer kreativ så här på fredag eftermiddag.

Nu har jag fräst ordning och monterat ihop en 6x2 switch. Det är en omkopplare som kan koppla antennsignal från 6st bandområden (alt antenner) till 2st radior. Det är hög isolation mellan radioportarna så man inte bränner upp den radio som lyssnar medans den andra sänder och det är byggt med 7/16" kontakter.

Bild
Fräser

Bild
Fräser mer

Bild
Monterat

Bild
Kopparplattorna är för att minska koppling mellan reläerna. Att kontakterna för radio A/B inte är kretskortsmonterade är för att jag vill kunna kompensera med kapacitansen i korten genom att ha en serieinduktans på ingången. Vi får se om jag behöver linda 1-2 varv eller om det räcker med bara en bit kabel som det är monterat nu.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag mätt upp 6x2 boxen och det är över mina förväntningar. Jag fick dämpning mellan Radio 1 och Radio 2 som aldrig var sämre än -70dB på 50 MHz (!!) och en insertion loss på ungefär 0.1dB som max upp till 30 MHz.

http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/6x2_stackm ... index.html
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu i eftermiddag har jag gjort ett ryck igen...

I de flesta fall använder man sig av 200w bandpassfilter mellan radio och slutsteg, men jag tänkte även sätta LP-filter efter slutsteget för att ytterligare dämpa övertoner. Där det med 90% säkerhet kommer vara mest problem är mellan 7 och 14 MHz eftersom de antennerna sitter nära varandra i stora masten. Därför tänkte jag börja där, att bygga ett LP-filter som bryter vid strax över 7 MHz.

Jag är rätt nöjd om jag får som plottarna visar -55dB dämpning till 20m, man kan ytterligare lägga till stubbar plus dämpningen av bandpassfiltren som främst är för att skydda radions mottagare bör jag har tillräcklig filtrering. Jag måste dock tuna om filtret lite så jag får brytfrekvensen lite högre i frekvens och slipper ha så "mycket" som 0.4dB insertion loss på 7 MHz, kommer jag ner till 0.2dB är jag nöjd. Dock bröt jag sönder en rysk HV-konding när jag bände i spolarna så jag har ebayt efter en drös till så jag kan fintuna.

Inte dåligt för en eftermiddags jobb :)

Bild
Kontakterna och mittenspolen monterad, 1.6uH

Bild
Filtret ihopbyggt, lite synd för jag bände en massa i spolarna för att ändra induktansen så nu är de inte lika vackra längre :(

Bild
En annan vy

Bild
Helt ok!

Bild
Lådan igenstängd, det är öppet på sidorna och där ska jag sätta perforerad aluminiumplåt och en fläkt på ena sidan

Bild
Här ska det blåsa!
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Åhhh Jag blir alldeles till mig av lycka o spänning när jag ser att det är nytt material i tråden :lol: :D
Älskar detta bygge, absolut mitt favoritprojekt nummer 1 på forumet.

Är det bromsrör du har använt för att göra spolarna ? Ser nästan så ut.
På tredje bilden när du mäter upp dom ser det nästan lite läskigt ut, grova koax som går in i öppna stora spolar :foliehatt: :lol:

Som jag alltid säger: Keep Up The Good Work
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj att du gillar tråden! Jag gillar att posta nytt material i den också för då betyder det att jag varit duktig (förhoppningsvis) :)

Jo, det är bromsrör från Biltema, så nu är jag skyldig Johan på jobbet några meter nytt.

Det är ingen fara för nätverkaren mäter med väldigt låg uteffekt så det är inte farligt. Däremot skulle jag inte vilja ta på spolarna när jag sänder på riktigt. Vi får se om det håller eller om allt går upp i rök.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Filtret är för övrigt ett 7-poligt "capacitor input" Chebyshev med 0.2dB passbandrippel som jag simulerade med en brytfrekvens på 7.5 MHz som jag ska flytta upp till 8.5 MHz
okim

Inlägg av okim »

Kan bara instämma med DjAlbert, tycker det är lika kul o intressant varje gång du uppdaterar. Har följt den här tråden sen du startade den. Keep it up. :bravo:
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

hmm.. jag tror detta måste vara största projektet på detta forumet jag jag gillar det skarpt
Skriv svar