laserscanner kontrollkort med usb ??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

laserscanner kontrollkort med usb ??

Inlägg av Tekko »

Nån som vet om det finns kontrollerkort till dessa galvoscanners med usb anslutning ? på ebay hittar jag bara med breakoutkort för parallellport men då jag sitter på en slaptop så är dessa ganska värdelösa.

De med parallell(lpt) anslutning inkl drivare och galvos med monteringsblock kostar 119 dollar med 45 dollar i frakt, men jag har inte sett en enda med usb.

Går å småfunderar på om man kan använda en dylik projektor till tex lasergravyr med en Nd:YAG, CO2 laser eller liknande.

Tex till att "gravera" frontpaneler å bränna in mönster på krestkortslaminat å dylikt. Förutsatt att speglarna pallar med detta.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Re: laserscanner kontrollkort med usb ??

Inlägg av Cenorpa »

Du behöver en DAC. Dessa breakoutkort som du har hittat går INTE att ansluta till en vanlig parallellport på en dator, detta är i lasersammanhang en sk ILDA anslutning. Denna port ansluts i sin tur till en DAC som antingen ansluts till datorn via USB eller parallellport. Men där är USB vanligast.

Ett klassiskt kort som många kör med är Easylase:
http://www.jmlaser.com/products_english ... zinfo.html

En annan diy lösning är en ljudkortsdac, där man moddar ett ljudkort för att få ut analoga nivåer.
En sån har jag själv gjort och lekt lite med.

Sen finns det andra roliga saker som kostar därefter. Det beror helt på hur många tusen du vill lägga ned.
Det som är trevligt med easylase är att det har öppen dokumentation.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom flesta kör väl med modifierade billiga USB-ljudkort och programvaran LaserBoy om jag inte har helt fel... dar303 kan säkert svara på det...
Tekko

Inlägg av Tekko »

http://cgi.ebay.com/ILDA-Breakout-Broad ... 1c0e869294

Jag tror att jag har tillräckligt med pengar kvar på kontot till denna, har det defenitivt om jag häver köpet på xbox 360 spel jag beställde från ginza som ännu inte verkar ha skickats.
Tekko

Inlägg av Tekko »

EasyLase USB verkar vara det jag söker, har slängt iväg en mail till han ang pris.

Har även kontaktat ginza.se om att jag vill häva mitt spelköp på över tusenlappen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den easylase va lite väl dyr, närmare 3000 spänn.

Då tycker jag denna verkar va bättre: http://cgi.ebay.com/software-interface- ... 27addfe0b7

Kanske inte samma kvalitet dock.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

det jag har förstått på olika forum är att iShow-systemet du länkar till är ett system som presterar klart sämre än ett modifierat usb-ljudkort för 15 dollar...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men nackdelen att köra med ett usb ljudkort eller internt ljudkort e ju att man får göra precis allt själv samt att blanking till lasern inte existerar.

Den där ishow borde ju duga till en nybörjare, går ju alltid att uppgradera i framtiden.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Blanking till lasern med ljudkortsdacen fungerar ypperligt!

Angående din ebaylänk till breakoutkortet + scanner kit, så är det som jag skrev tidigare OMÖJLIGT att koppla direkt till datorns parallellport, du måste ha en DAC mellan!

Nackdelen med Ishow är att det endast fungerar med medföljande mjukvara, samt att prestandan inte är den bästa. Easylase samt ljudkortsdac är det enkelt att skriva egen mjukvara till.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då jag inte kan ett smack om programmering så är att skriva egen mjukvara bara att glömma.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tekko

Inlägg av Tekko »

Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej,

Nu kommer jag och lägger mig i som vanligt när det gäller laser! :)

Den senaste DAC:en (kallas Norms DAC) är fin och funkar bra samt stöds av ok program. En annan bra i liknande prisklass är Riya Multibus Micro som finns på http://www.riyalasers.com/, Riya känns lite mer proffsiga men du får kolla vilka program den stödjer.

Eftersom du inte ska göra lasershower så kommer du nog att stöta på en del problem.
Först och främst så är det speglarna, de brukar vara belagda för området strax över 400 till kanske strax under 700nm, man kan aldrig så noga veta utan att mäta så det beror lite på vilken laser man ska ha, synliga lasrar med hög effekt och fin stråle är ju som bekant aningen dyra... :)
Jag skulle nog välja en 808 diod och fin optik eller en 1064nm YAG av nåt slag om jag hittade och sen fixa bättre speglar.
Dock så vet jag inte om sådana speglar finns i så tunna utföranden som det brukar vara på billiga galvos så man kanske måste köpa lite värre grejer.

Sen var det det här med programvaran...det är det dyra och komplicerade i den här branchen!
Vad har du tänkt att rita, processa och "spela" med? Gratis-programmet Laserboy kan ta in autocad-filer men det programmet är textbaserat och aningen svårjobbat (underdrift!) och producerar antingen ILDA-filer 5.1 ljudfiler som man spelar upp.

Kommersiella versioner som använder scanners verkar ha custom-mjukvaror eller svindyra gravyrprogram (10-100k-klassen säkert!)
Jag undrar om man inte behöver någon form av geometrisk korrektion, fokuspunkten borde hamna olika beroende på storlek på arbetsområdet också.

En bra sak är dock att lasershowsgalvos använder X/Y-koordinatsystem precis som en CNC-maskin, många billigare lasergravörer (typ kina Co2-40-100W) brukar mer funka som en bläckstråleskrivare och skriva med raster och ha skumma skrivardrivrutiner.
Den bästa lösningen är nog customprogram eller script som konverterar mellan olika typer av filer och koordinatsystem, typ nåt som tar G-kod och smäller ut dom i analog spänning +/-10V.

Jag har aldrig hört om någon som fått till detta med lasershowsgalvos, hittar man någon så kanske man kan få dom att berätta mer, det skulle vara intressant att veta!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Annars kan jag ju hänga på argonlaserrn å skriva saker på garageuppfarten, typ "jag hatar julen" eller "stick härifrån plogfan" å sånnt ;) å rita skumma figurer på väggen i brist på annat att göra. eller bara ha min egna privata monokroma lasershow när jag e på humör.

Spela roll om hård/mjuk varan inte duger till en gravyrmaskin, en laserprojektor har stått högt på min "vill ha/bygga" lista i många år.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag byggde en DAC av ett 5.1 USB-ljudkort och byggde om den till +/-10V med en krets som kallas "laserboy correction amp", finns länkar på photonlexicon.com eller i mina tidigare lasertrådar och det funkar fint med Spaghetti och LaserBoy och några fler gratisprg. Kortet kostade 11USD + några OP:amps!
Skriv svar