OK, då ska jag prova den lösningen. Vilken OP rekommenderar ni? (741 är ju som den är, och jag har inte lyckats få den att gå under ca 1,8 volt som lägst, så...) Men det kanske inte spelar så stor roll, efter jag mätt upp de värden som jag får i flislådan så vet jag ungefär vad det slår på och då bör jag sätta nivåerna en bit innanför det området, om jag förstått rätt? Och under, låt säga 4 volt, behöver jag nog inte sätta hysteresen till?
Ett tidsdiagram har jag aldrig gjort förr, så jag vet knappt vad du menar.

Men jag kan förklara, det är inte så svårt. Styrningen till flisskruven har två ingångar. Den ena för hög nivå och den andra för låg nivå. (Av flis.) När båda är höga går maskineriet på, när båda är låga stängs allt av. Skulle någon givare ändra läge däremellan påverkar det inte något. Det går 230 volt i dessa. Då vill jag ha den krets vi pratat om för hög nivå att slå till så fort nivån går under strålen, men inget går igång i och med det. Jag har sedan en vanlig timer som jag programmerat att slå till en minut vid vissa tider, och den är då kopplad till den andra ingången, den för låg nivå av flis. Om då kretsen är hög när timern slår till startar allt och går tills strålen bryts. Timern slå av efter en minut men påverkar då inget eftersom båda ingångar måste vara lika för att det ska hända något. Jag behöver ingen automatik annat än timern för att slå på allt, dvs för låg nivå av flis. Det har fungerat utmärkt tills sensorn brann upp.
Hoppas det räcker som förklaring, ska jag rita något går det bra, men jag vet inte alls vad du vill ha. Men jag lär mig gärna.
Men kort då, lite flis, båda utgångar ska gå höga, fylld flislåda, båda utgångar ska gå låga, däremellan spelar det ingen roll så länga kretsen/strålen/full låda flis sensorn håller sig hög tills flisen skymmer strålen, då den ska gå låg. Då fungerar allt som det ska.
Mikael