Dator till förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jokke

Dator till förstärkare

Inlägg av Jokke »

Tjena, jag ska koppla in mitt suround ljud, och jag tänker koppla in min dator så jag kan spela genom den.
Men blir det riktigt suround om jag har datorn inkopplad och kollar film genom den ?

Här kommer lite bilder på förstärkaren + baslådan som jag tänker ha inkopplad.

Förstärkaren en Sony STR-DE315
http://img690.imageshack.us/img690/4679/dsc00001sf.jpg
http://img130.imageshack.us/img130/8664/dsc00003dx.jpg

Basen nån gammal Dantax
http://img692.imageshack.us/img692/7580/dsc00242oi.jpg

När jag kopplade in det så kopplade jag såhär: Bakre högtalarna, suround speakers till baslådan, sedan från basen till förstärkaren på respektive right or left. Sedan centern där den skulle vara och de två fronthögtalarna där de skulle vara.
När jag sedan skulle testa och spela hade då datorn inkopplad, så kom det jätte bra ljud från front och center högtalarna. Men de jag kopplat genom basen hade värdelöst ljud + att basen inte spelade.
Så då fattade jag att jag kopplat fel, behöver nu hjälp för att veta vart jag ska koppla in basen.

(Och den jag fick ljudet av hade allt detta inkopplat och det fungerade hemma hos honom borde fungera här med tycker jag.)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Dator till förstärkare

Inlägg av psynoise »

Ser tyvärr ut att vara några gamla Dolby Surround prylar du har och det är nog inte kompatibelt med verken dator eller DVD utan bara stereo VHS, dock är jag inte säker, rätta mig om jag har fel.
Jokke

Inlägg av Jokke »

psynoise: Ja det är väldligt gamla prylar, förstärkaren är runt 10 år och basen 15 år.
Och han jag fick det av en nära bekant hade detta inkopplat med dvd så det ska fungera.
Jag är själv inge kunning om elektronik men har iallafall fixat en slags adapter som jag kopplar en ljudsladd från datorn, sedan till adaptern som går in bak i förstärkaren på CD det är en sån där med röd och vid ände.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

För att få bakhögtalarna att funka korrekt får du nog koppla dem till "surround speakers - rear" på förstärkaren och Dantaxen (det är väl en passiv, alltså utan inbyggd förstärkare vad jag kan se) borde du i så fall kunna koppla till "front speakers - B" på förstärkaren och ställa både speaker A och speaker B i läge "On" (på fronten på förstärkaren). Jag är inte helt hundra på det sista så någon annan kanske kan verifiera det, men det borde gå bra.

Fram- och centerhögtalarna har du som det verkar kopplat rätt. Sen har du ju en "Surround On/Off"-knapp på framsidan av förstärkaren men det kanske du har sett.
Jokke

Inlägg av Jokke »

mammamumin: Okej så jag ska koppla bakre högtalarna direkt till förstärkaren istället för basen om jag fattat rätt ?
Men vart ifrån ska jag dra sladdar på Dantaxen för att den ska gå till front speakers B, ska jag sätta sladdar i uttagen uppe eller nere på Dantatexn?
Hoppas du förstår hur jag menar annars så kan jag visa på en bild :)
Jokke

Inlägg av Jokke »

Liten update nu fungerar basen, kopplade så som mammamumin beskrev.
Men nu blir det rundgång på lite högre volym, hur kommer det sig ?
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Låter märkligt, har du en mikrofon (headset) inkopplad i datorn? Prova i så fall att koppla ur den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

På en del ljudkort återanvänds mikrofoningången som utgång för surround mm. Man får alltså välja om man ska ha mikrofon eller surroundutgång nånstans i ljudkortets inställningar. Inte säkert det är så här, men men. :)
Jokke

Inlägg av Jokke »

provade att koppla ljudet som jag gjorde från början och då fungerade allt som det skulle, så nu fungerar allt tack för tipsen :)
Och rundgången skapades för att min mick var på precis som mammamumin sa så nu fungerar allt felfritt. Blir att kolla en bra film nu med ljudet. :)
Jokke

Inlägg av Jokke »

En liten bump här, ljudet fungerar kanon men har ett litet problem.
Har kopplat kablarna från datorn de röda och vita, de sitter bak i förstärkaren på¨ingången som heter CD, då får jag jätte bra ljud när jag lyssnar på musik. Men inte när jag kollar på film med surroundet men det blir bra surround om jag kopplar in de röd vita kablarna till tex ingången TV, men då blir det sämre ljud när jag lyssnar på musik.
Så vilken tycker ni jag ska ha kablarna i, vill inte hålla på och koppla om kablarna hela tiden när jag ska se på film/lussna på musik.
Ingångarna som finns heter CD, VIDEO, TV/LD, TAPE/MP, och PHONO, vilken ska jag sätta de kablarna i ?:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan ju inte få surround med bara en stereosignal, och ställer man in surroundläge och petar in en stereosignal blir det inte alltid så bra. Men det är väldigt konstigt att det blir bättre genom TV-ingången. Det borde rimligtvis blir precis samma sak. Det borde bli samma resultat i alla ingångar utom phono.
Har du inget läge på förstärkaren som skickar ut ljudet i alla högtalare utan att det går genom surround-processorn? Typ 5 channel stereo.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

När det gäller Dolby ProLogic så läggs fyra kanaler ihop och skickas "tvåkanaligt" och dekodas sedan i förstärkaren, så visst skall det gå. Men jag har ingen aning om hans ljudkort fixar det eller hur signalen ser ut från ljudkort när det gäller film tex. Min dvd-inspelare har jag kopplat så (två kanaler) till en påhängs-Dolby ProLogic-förstärkare (hittar på nya ord gör man också) som i sin tur är kopplad till försteget.
Jokke

Inlägg av Jokke »

Jag fattar nada när det gäller sånthär, men det finns 3 olika lägen på förstärkaren Dolby när man ser på film med dolbu ljud, sen nått som heter C studio också när man ser på film och sen nått som heter hall när man lyssnar på musik. Och när jag hade kablarna i CD och sen hade på musikläget hall så kommer det röst och intrrumentspel från alla högtalare utom center, men när jag har kablarna i TV/LD så och lyssnar på musik så kommer det röst från front högtalarna och intsrument från de bakre, på så vis blir det bättre ljud när jag har på CD läget. Men orkar som sagt inte koppla om kablarna för varje gång jag ska se på film eller lyssna musik.
Det kanske finns nån adapter man kan köpa så man kan ha kablar både i CD och TV/LD, dvs att man stoppar in dator kabeln i en adapter och ut ifrån den kommer det 2 st röda och 2 st vita istället för 1 vit och 1 röd jag har nu ?
Skriv svar