Problem med ljud över cat5e kabel [Löst lätt probelm :D ]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Problem med ljud över cat5e kabel [Löst lätt probelm :D ]

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Jag kör min dator över cat5 extender och har således ljudet i en separat cat6kabel (bägge kablar är cat6) och jag har perfekt ljud.

Jag gjorde en likadan koppling till min far.
Det som skiljer är cat5 extendrarna men de fungerar på samma sätt.
Dock är detta cat5e kabel om jag inte minns fel.
Har kontakterat om bägge ändar och även skiftat kablarna (som sagt 2 cat5e kablar) dock så i ena ljudkanalen har jag typ obefintligt ljud. mycket märkligt. den andra är perfekt.

Jag har kontakterat om och testat specialkontakterna till hans dator till min dator och där är inget fel. så nu kör jag med en förlängningskabel med ett gäng hona-hona kontakter (bra dämpning :D) och det är bra ljud så vad fan är fel?

Inte kan två kablar vara sönder på samma kabel men ändå fungera perfekt med cat5extenden? Lutar nog att jag får dra 1-2 nya cat6kablar dit till hans dator och verkligen utesluta alla felkällor.

Eller har ni några andra idder?

Dator-> sterioplug->cat6utag->patchkabel->cat6uttag-> ca 15m kabel -> cat5e uttag där skärmen befinner sig->rj45->sterioplug->högtalare

Låter mer än vad det är men det fungerar ju perfekt med min installation och även med 'hans' special kontakter i mitt system så de kan vi utesluta och jag har ju kontakterat om de två kablarna som går till hans arbetsrum så vad fan är felet? jag har ju även skiftat kablarna som går med ljud och de som går på cat5 extenden så nu står jag här mycket lustig.. fungerar ju i ena kanalen så låter ju som glapp i en kontakt eller nått..

EDIT: kan ha kommit på det. i mina cat6 kablar så ligger alla par tvinnade runt varandra. men i farsans cat5e kablar så ligger det ett X i mitten som separerar alla paren från varandra. därför jag får bra ljud i ena högtalaren och typ nada i andra då jordningen går runt den ena 'kanalen'

Hmm byta kabel kanske :P eller löda om så att man har två kablar för jordning.

EDIT2: Löste sig .. i specialkontaten som man kopplar till högtalarna tog jag en extra jordning och pillade dit. och i cat6uttaget i andra änden så tog jag och stoppade dit en byggling :D blev perfekt fungerade :D Nice! kvällen räddad :D