LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gildebrand

LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Har inlett ett litet projekt där jag ska bygga en förstärkare. Jag gjorde det enkelt för mig och beställde färdiga förstärkarkort från ebay baserad på tre stycken LM3886. Har också beställt en nätdel som jag tyckte verkade lämplig. Vart lite fundersam nu bara på huruvida denna nätdel kan lämna ifrån sig negativ spänning, blir inte riktigt klok på specarna.

Förstärkare
Bild

Nätdel
Bild

För volymregleringen tänkte jag använda, efter psynoise tips, tre stycken LM1972 som är anslutna till sex stycken RCA-ingångar. Utgångarna på LM1972 tänkte jag parallellkoppla (om man nu kan göra så!?), och ansluta till förstärkarkorten.

Jag tänkte bygga in allt i denna låda

Länk till lådan
Bild

Vad vore lämpliga kondingar att sätta efter PSU?
Mindmapper

Re: LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Inlägg av Mindmapper »

Kan ej heller se att nätdelen du valt ger ut symmetrisk +/- spänning. Står till och med singel output.
Du får leta något annat.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Finns det inte någon inverter som skulle funka? Vill inte gärna beställa ytterligare en nätdel, utan vill kunna använda mig av den där.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag skulle satsa på en traditionell nätdel med ringkärna, diodbrygga och kondensatorbank. Jag kan knappast tänka mig en nätdel så pass billig inte lämnar ifrån sig skräp på sekundärlinorna. Dessutom, lägger du till en extra inverter (som också måste vara switchad) blir det än mer av det roliga. DC-filtrena på dessa förstärkarmoduler är inte allt för avancerade (har en liknande själv). Sedan, en inverter som klarar lite ström är inget man bara vevar ihop på en eftermiddag då det krävs en del designjobb för att få det bra (om du inte hittar något färdigt förstås). Räknar man ihop det på slutet tror jag du vinner på att köra traditionellt med en vanlig nätdel, både ljudmässigt, tidsmässigt och kostnadsmässigt.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Okej!
Frågan besvarad :)

Vad vore en lämplig trafo?
Senast redigerad av Gildebrand 25 december 2009, 23:34:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Sitter för tillfället vid fel dator så något schema kan jag inte rita ihop just nu, men designen är så pass klassisk att du borde kunna hitta ett med hjälp av Mr Google. Eller så väntar du tills i morgon (eller om någon annan hinner före) så kan jag rita ihop något.

Utgångspunkten kan dock vara en ringkärna på 225 VA / 2 x 24VAC (finns hos Electrokit). Efter filtrering och likriktning hamnar du på ca 34 VDC. Till detta, en diodbrygga som tål åtminstone 5 A. Till sist behövs elektrolyter - ta i lite i överkant och räkna med minst 10000 uF per sida (du vill ha lite "batteri"-effekt som buffert när basen kickar in vid hög volym). Spänningstålighet 50V för att vara på säkra sidan. Några små foliekondensatorer parallellt med elektrolyterna för bättre filterprestanda.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

http://www.shine7.com/audio/bpa300_2.htm
Där har han använt två kondingar på 47000uF.

Du behöver inte rita ihop något för lilla mig :)
Jag får lära mig själv genom att göra.

Electrokit hade visserligen en hel del, men vilken modell ska jag ha för att kunna pressa ut 200W?

EDIT: 225VA skrev du visst ja.
Vart mer kan man köpa det? Tänkte om det går att få tag på billigare.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Förstärkaren är på 150W enligt din länk till inköpsstället. Hur hade du tänkt att få ut 200W ur denna utan att riskera haveri av modulen? Det är inte nätdelen som är begränsningen - ta bara en större trafo (ha VA-värdet som ett riktmärke), kraftigare dioder och större kondensatorbank. Du får nog läsa på lite vad själva förstärkarkretsarna tål innan du skruvar upp matningsspänningens värden för högre uteffekt (http://www.national.com/mpf/LM/LM3886.html#Overview).
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Nu ska vi se om jag missförstod dig här eller tvärtom ;)

Jag ska ha två sådanna förstärkarkort. Varje kort får en egen lindning på transformatorn. 2 * 150W = 300W men högtalarna jag kommer använda är bara på 2 * 100w @ 6ohm.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

jag trodde du hade bara en modul - därav misstaget. Men är det stereo 2 x 150W eller mono bryggat 1 x 300W du vill ha?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Stereo
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Då har du två alternativ:

1. En kraftig nätdel som driver båda moduler. Trafon måste vara på mins 300VA, gärna lite ovanför om möjligt. Resten dimensioneras därefter.

2. Två separata nätdelar, en för varje kanal. Då kan du halvera effekten per nätdel.

Båda fall kräver bipolär matning, så du behöver två lindningar till båda moduler.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vart köper man då ringkärnetrafos billigast?

Har sett att en del lindar själva. Kanske man kunde spara pengar på det?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Vet faktiskt inte - du får nog forska runt lite. Elfa brukar vara dyra i alla fall så dem kan du nog hoppa över. Alternativt så frågar du på köp/sälj-delen, någon kanske har något liggandes?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Svebry 658kr
Bhiab 650kr

I båda fall tillkommer frakt.
Skriv svar