2.2 kW vattenkyld spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: 2.2KW vattenkyld spindel

Inlägg av POS »

Jag har ju en sån spindel med tillhörande VFD och läste på så mycket jag kunde innan jag började köra med den.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... a&start=97

Jag upplever min kylning att vara tillräcklig men det har inte varit sommar och 25+ ute sen jag började köra med den.
Jag styr varvtalet via mach3, det var inga problem att få att funka med mitt C11 bob-kort.

Här står det lite om varvtalet under 8000rpm:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=19
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för infon, nu borde jag ha nog med kött på benen för att testa när grejerna kommer!

Jag har läst lite om den halvkassa modbus-implementeringen i inverteraren, några på CNC-Zone har tydligen lyckats få den att kommunicera med EMC2, kanske en styrning till Mach3 är att vänta? Då slipper man gå via analogt interface för att styra varvtal och dessutom kan man läsa ut och styra fler saker i maskinen.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

TopNotch
För att få den att visa korrket varvtal måste du mata in 133.33 i någon av de många parrametrarna, Kikade på något POS skrivit om detta och då fick jag det rätt.
Förmedla gjärna dina lösningar här om styrning via mach3 då jag inte kommit så långt än för det är aldeles för roligt att fräsa.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hmm.. Det här börjar bli intressant..

Till att börja med så förefaller POS och min VFD inte allsvara av samma sort.
Förutom att mina parametrar är "PD" och inte "CD" så matchar dom inte heller det närmsta.

Förutom länk till manualen http://www.jinlantrade.com/Stock%20files/VFDManual.doc
så fick jag med ett löst papper som angav att man skulle sätta nedan parametrar för att undvika överhettning, innan man körde igång.
(i rätt ordning)
PD013 till 8 = factory default)
PD005 till 400 = Max Operating Frequency
PD004 till 400 = Base Frequency
PD003 till 400 = Main Frequency

Med dessa inställningar visar VFD 2880 RPM på 100Hz och 11520 på 400Hz (maxfart).
Därav min fundering när jag hör att ni kör i 24000 RPM.

Nu har jag ju inte kollat de "riktiga" varven utan bara RPM på displayen.

Min fundering är att det kan bero på att jag kör på enfas istället för trefas.

Hursomhelst så verkar det lira för jag körde 1.5 tim på låga varv (2880) i förrgår och fick min 4L vatten bli knappt ljummna.

Men jag är fundersam på vad som skiljer våra inställningar åt (eller kanske motorerna)

/Ola
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Gällande styrningen:
Allt såg väldans bra ut tills jag kopplade in det skarp i dag.

Har 4 relästyrningar
2 reedrelän som kopplas till FOR & REV.
2 vanlig 3.5A relän som antingen styras till VFD (ex.SPH,SPM,SPL,RST) eller med öppna utgångar så man kan starta
vad som helst på 220V (typ damsugare,kylning eller något)
Efterom de 6 ovannämnda ingångarna på VFD'n är programerbara (Multi-inputs) så ger det massa möjligheter
att lägga några av de 28 funktionerna på dessa.

Har även anslutningar för Multi-output 1,2 och 4, där 2 är optoisolerade (open collector) i VFD och en är ett 3A relä som slår (KA & KB i VFD). Även dessa är ju programerbara (32 val) så där kan man ju göra massa roligt med. Några bra förslag är ju kanske kylpump vid "RUN" och "ESTOP" vid "FAULT" som exempel.

Detta funkar bra nu.

Det som INTE funkar är att läsa av "index" (varven) på spindeln till mach3.
Efter massa pysslande så har jag kommit fram till att "Multi-Output AM" har ENORMT låg ström vilket sabbar.
Driver man en optokopplare (under 10mA) för att läsa av pulsen (PD54=4) så blir pulsen för låg, eller störd på något sätt, för den glitchar vilket ger ett skakigt varvtal i mach3. (har inget skåp så det är en bedömning, då jag inte kan se pulsen).

Ställer man den i 0-10V ut läget (PD54=0) så blir det fina jämna volt på multimetern.
Mitt angreppsätt var att läsa av volten via ADC på en PIC och skicka en "ren och fin" puls från denna i stället (HPWM)
Sagt och gjort så fixade jag detta och PIC'en funkade finfint.

Jag ställde PD055 "AM Analog Output Gain" till 50% för att få 0-5V istället (vilket funkar fint)

MEN
Det visar sig att de 0-5V som man får ut ur VFD inte ens orkar driva ADC'n i PIC'en ??

Nu har jag inte kollat vad som krävs i form av ström där, man jag inbillar mig att det är rätt lite.

För er som orkat läsa så här långt (sorry för megaposten) har det kanske framgått att allt det jag har fixat med hitills har baserats på att mina prylar är glavaniskt åtskillda (relä eller opto) mot BÅDE VFD och datorn.
Det är just detta som har gjort det lite knepigt. När jag läser lite i POS poster och det C11 BOB han nyttjar så tycker jag mig utläsa att det hela bara blir galvaniskt åtskillt från PC.
Om det är C11 som genererar 0-10V (för egen maskin) för att styra varv, så ligger ju VFD och C11 nolla ihop.

Om det nu går bra och det bara är jag som är "onödigt nojig", så kommer det gå att lösa varvtalsregering mycket enklare än vad jag var inne på nu (digital potentiometer via SPI och PIC).
och en opamp på utgången för att komma runt strömproblemet (lär man få ha i vilketfall men det blir lättare att strömförsörja den utan galvanisk isolering)

Slutsats, så långt.
Allt jag vill ha funkar utom styrning av varvtal och avläsning av desamma. :-(

Min stora fundering för att fixa det sista är:
Måste man isolera VFD från BOB eller räcker det med att isolera mot datorn ??
Vad jag förstår så kör C11 bara isolation mot datorn.

Roddar jag ihop det sista (dvs. får lite hjälp :-)) så postar jag layout och VFD parametrar i en projekttråd, för det är säkert fler som kommer köra kina-spindlar framöver..

/Ola
H.O

Inlägg av H.O »

1-fas eller 3-fas matning till omformaren har ingen inverkan på varvtalet. Omformaren likriktar spänningen och "tillverkar" 3-fas med variabel spänning och frekvens. Det som skiljer när man matar med 1-fas är att "en vanlig" motor skall delta-kopplas eftersom tillgänglig spänning är lägre än när man kör med 3-fas. Hur det påverkar dessa spindelmotorer vet jag inte.

Jag tror att motorns poltal är felinställt i omformaren, PD143 verkar vara parametern för det. Kolla vad den står på och jämför med data på motorn. 11520 är väldigt nära 1/2 av 24000 så jag gissar att PD143 står på 8 när den ska stå 4 eller 4 när den egentligen borde stå på 2.

Om ovanstående parameter är korrekt inställd i förhållande till motorn så kolla PD144 också, om motorn ska göra 24000rpm vid 400Hz så borde PD144 vara inställd på 3000 som är varvtalet vid 50Hz.
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är C11 som genererar 0-10V (för egen maskin) för att styra varv, så ligger ju VFD och C11 nolla ihop
Nej, på C11 kortet är den del av kretsen som genererar 0-10V för VFD helt isolerad från resten av kretsen. Dvs, jord för 0-10V signalen är inte samma jord som den "isolerade" sidan av kortet (om man inte kopplar ihop dom förstås). Det är gjort så för att en del omformare, men framför allt enklare varvtalstyrningar för DC-motorer, har sin "signaljord" gemensam med nätets nolla (eller fas beroende på hur man kopplar in den) och som du förstår så kan det ställa till en hel del problem om galvanisk isolation saknas.

Så, så länge omformarens signaljord är galvaniskt skiljd från nätet så behöver du egentligen inte isolera den från nånting.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Först av allt tack för tipset om "poles".
Skall kollas upp snarast, men det verkar vettigt.

När det gäller galvaniskt skiljd signaljord, så fattar jag inte riktigt (kanske julmaten bromsar kugghjulen).

Om jag inte kan utgå från de 10V som finns i VFD (vilken jag identifierat klen ström på), så måste jag ju generera dessa 10V
från någon "annan" försörjning och koppla denna signalens jord till VFD (0-10V signalingång) jord eller ??

Om vi säger att mitt BOB drivs från ex. en ojordad 12V nätadapter, alla ingångar mot datorn är optiskt isolerade.
Då måste ju min nolla från 12V adaptern = den genererade signalens nolla kopplas ihop med VFD nolla ?

Skull detta innebära att "omformarens signaljord är galvaniskt skiljd från nätet" ??

Tack för att du tar dig tid.

/Ola
H.O

Inlägg av H.O »

Omformaren har ju en signaljord, eller referens, för dess analoga ingång (kallad ACM i manualen) det är DENNA jord som måste vara galvaniskt skiljd från nätet (det beror alltså på konstruktionen av omformaren). Om den inte är det så bör du isolera den krets som genererar 0-10V från resten av systemet. Personligen har jag aldrig råkat ut för omformare som INTE har isolation men det ska tydligen förekomma.

Angående varvtalet så är det, vid närmare eftertanke, troligare att det är PD144 som är felinställd. Fabriksintällningen är 1440rpm/50Hz vilket ger 11520 vid 400Hz, så det är denna du skall ändra till 3000 för korrekt visning med den motor du har.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ok.

Tror jag fattar.
Kollade lite noggrannare på C11 och dom har precis som du säger två matningar (och en till som kommer från PC'n 5 Volt vilket dom verkar nyttja för att
driva7buffra signalen mot optokopplarna).

Tror dessutom att jag fattat varför (äntligen). Dom har andra saker galvaniskt kopplade till kortet från maskinen, ex. möjlighet till probe för "Auto Zero" etc etc.
och då fattar jag att det kan hända saker om motorstyrsignalens jord kopplas till den "andra" kretsens jord. Jag tror jag plaigerar den lösningen även om allt mitt jox varit galvaniskt åtskillt hittils.
man vet ju aldrig vad man kommer på att man vill göra framöver.

Du har nog helt rätt gällande PD144. Verkar dessutom stämma bra med att mina 100Hz nu visar 2880 då fabriksinställningen är 50Hz = 1440
Det betyder att jag då kört dubbelt så snabbt som VFD visat. Jag anade det för det susar som en jet på full mutter :D .

Då återstår bara frågan: om detta är fabriksinställningen, hur fort snurrar då ABBZ motor eftersom den visar rätt nu :shock:

Han kanske har ställt detta, eller så är det som vanligt en kina pryl är aldrig lik den andra :doh:

Stort tack H.O

/Ola
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror att PD144 bara är en ren skalfaktor för visning av varvtalet - det har inget alls att göra med hur fort motorn i själva verket snurrar så din och ABBZ motor snurrar säkert precis lika fort.

Angående C11....I princip kan man säga att det finns tre "olika" jord-potentialer, galvaniskt isolerade från varandra. Datorns jord, jorden för den "externa" 5V-matningen och jorden för den analoga delen. Tanken är alltså att den del av kortet som genererar analogsignalen skall matas från t.ex omformaren och på så sätt vara helt isolerad BÅDE från datorn och resten av systemet. Men nog pratat om C11, du har ju inte ett sådant.....

Om det inte löser sig föreslår jag att du laddar upp ett schema som visar hur du kopplat då det är lite svårt att "se" med bara en beskrivning.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Skriver av de parrametrar för varvtal jag gjort senare idag om det inte löser sig för dig, men det handlade om antal poler och värdet 133.33.
Dummt att man inte skriver av sånt direkt i manualen när man har fått det att fungera, då hadde jag haft infon här nu.
Jag kör den 220V kopplad så vi har säkerligen samma parrametrar, om de inte uppgraderat firmwaren eller konstruktionen.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja nu visar den "rätt" i allafall. (PD144 värdet fixat).

Sen får jag fixa färdigt min tachometer-del till styrkortet så får vi se hur det egentligen snurrar.

Jo det blir ett styrkort iallafall.

Men det blir en annan tråd.

Tack för tipsen.

/Ola
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag har också köpt en sån här fin 2,2kW spindel, den borde vänta på mig hemma nu!
Återkommer med rapport och frågor!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Bild

Nu var den här! Tullen tog den men så är det.
Vill man betala skatt/tull så gör man det, vill man inte så ber man säljaren skriva ner värdet...det gamla "Gift" funkar inte längre till Sverige. :)

Det verkar vara samma VFD som ABBZ fick, det verkar vara två olika som kommer med dessa.
Spindeln hade lite rost på skruvarna och så var det lite skit/tätningsmaterial i kylkanalerna, ska ta bort detta innan jag kör den. Det är nåt vitt stelnat klet som nog använts för att täta mellan hus och topp-plattan.

Vilken typ av slang använder ni till kylvattnet? Jag funderar på att köra mina i en kabelkedja så det behöver nog vara en typ som inte viks in och bildar skarpa veck, kanske någon form av pneumatikslang?

Vad tror ni om detta ER20 collet-set? Billigt är det i alla fall!
http://shorl.com/stytrestesolegry

Jag hinner nog inte testa på ett tag men jag ska försöka hinna så fort som möjligt.
Skriv svar