Elcykel kittet från Kina

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Elcykel kittet från Kina

Inlägg av danei »

Jag har torrkört grejerna lite. Så långt funkar det. Jag har 24V 250W varianten med ett 12Ah batteri.
Jag fick med en extra laddare men ingen batteribox, så om någon saknar en laddare så kan den vara här.

Lite reflektioner:
Laddaren låter som att den ska flyga iväg. Bara 0,5mm² nätsladd. Sämsta tänkbara valet av batteri anslutning. Det blir byte innan den kommer på cykeln. Det är nog inte så lyckat att få in 230V AC på batteriet. Det är samma apparatkontakt som sitter på datorer mm.

Lyset ser maffigt ut, men det är inget jag skulle vilja ha på cykeln.

Tutan är det mesigaste man kan tänka sig.

Bra med bromskontakter som stoppar motorn.

Motorstyrningen verkar reglera mot varvtal med en analog ingång. Jag har inte kollar vad max varvet motsvarar i fart.

Jag testade att öppna motorn, men antagligen är lagren pressade i gavlarna så jag kom inte in.

Men hur ska man få till en snygg montering som tål svenskt väder någorlunda och helst är laglig? Visst var det någon som utlyste en tävling på snyggaste lösning. Jag bidrar gärna till ett ev pris.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Elcykel kittet från Kina

Inlägg av Glenn »

går det att få lagligt ? kräver inte det samma typ av tillverkar "certifikat" som en moped ?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:
Jag testade att öppna motorn, men antagligen är lagren pressade i gavlarna så jag kom inte in.
Bra att du inte lyckades öppna motorn, en del motorer (inte säkert på just denna) pallar inte att öppnas för då blir magnetfältet rubbat/förstört!
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jag har 36V 700W kittet och jag har satt på hjulet på en cykel.
Ska bara komma på ett sätt att montera fast mina tre 17Ah 12V blyaccar... :badgrin:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glenn: På cyklar finns det inga sådana krav.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

bra, då är nog fagges cykel snart laglig också :D (skämtar bara)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns det inga krav/certifiering eller dylikt på elcyklar? Det var förvånande för då undrar jag hur man kan veta att ett ställe säljer lagliga elcyklar om de inte finns några bevis på detta mer än då i princip säljarens ord och att polisen kan veta att bestämmelserna följs genom att tex bara se på ett märke eller så fast det fungerar kanske på ett annat sätt med elcyklar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Allmän fråga bara... hur ofta blir ni stoppade av polisen om ni bara är ute och kör nyktra och på ett vårdat sätt?

Det låter som folk här brukar bli stoppade av polisen 5-6ggr per dag, minst. Under 15år har jag bara blivit stoppad i allmän alko-kontroll 2 ggr. Totalt 2ggr på 15år! Funderar lite på om det var en bluff det här med att man måste har körkort, kostar ju ändå 25-30k att ta.

Anta att man:
- har batterierna liggande i den stora och fula modellen av "idag ska jag åka på tältsemester" packväska för pakethållare.
- inte kör fortare än vad som är rimligt för en vältränad person.
- inte gör burn-outs eller bränner gummi på annat sätt.

Hur troligt är det då att polisen säger: -"Du kolla killen på cykeln där bort, ser inte navet lite konstigt ut? Vi ringer nationella insatsstyrkan och prejar han av vägen så att vi kan kolla att det inte är en el-cykel med olagligt hög effekt eller en cykel som saknar typmärkning." Har vi ett land med övernitiska och pedantiska poliser som trånar efter en lång utredning av juridiken kring el-cyklar? Hur många poliser kan ohms-lag?

Om man bara är artig/trevlig + erkänner + är ångerfull + lovar att genast demontera den olagliga delen när man är hemma ... så hur troligt är det att något otrevligt händer? Eller bara "tackar som frågar konstapeln, motorn är på 200Watt eller 0,3hk". :wink:
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Snackade med en polis, vid en middag med några vänner, angående elcyklar, märkström på elmotorer och liknande grejjor.
Jag kan säga till de som känner sig nervösa, att det inte verkar speciellt högprioriterat, och att polisen inte verkar ha någon pejl alls på läget.

När elcyklar blir mer av var mans egendom, så kommer de troligtvis ha utbildningar i frågan, men än så länge kan man vara lugn!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror nog att håller man hastighetsgränserna och inte kör om polisen kan man nog känna sig säker! Tycker däremot inte att polisen bryr sig om någon är ångerfull, utan man får nog stå sitt kast.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst, det är nog få poliser som skulle ta tag i det, men det är ju mindre kul om man träffar en surmule som faktiskt gör det och sen blir man av med körkortet för det. (Om man nu inte har MC-kort)

För jag gissar att en icke godkänd elcykel går som motorcykel i lagens ögon.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja risken att bli stoppad lär nog vara näst intill obefintlig. Det jag däremot kan jag tänka mig att det kan bli problem om det skulle hända någon olycka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är ju dock av intresse för någon som vill köpa en elcykel att veta om den är laglig eller ej oavsett om en poliskontroll är aktuell eller inte. Som sagt vid en ev olycka har jag en känsla av att det kan bli en del problem om inte cykeln är laglig enligt bestämmelserna, så det borde ju av denna anledning vara någon typ av bevis/märkning på en elcykel för att konsumenterna skall veta att den uppfyller bestämmelserna som den skall.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Alla motorfordon måste ha trafikförsäkring (minst) och det är väl olagligt att köra oförsäkrat så vitt jag vet. Finns det någon lag som fritar en elmotordriven cykel från det som gäller alla andra motorfordon?
Om inte så måste väl fordonet vara typregistrerat för att ett försäkringsbolag ska kunna ta det under sitt ansvar?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns specialregler för elcyklar där du måste trampa iaf, alltså där motorn bara funkar som hjälpmotor. Modifierar man en sådan så den kan driva utan trampning så är den olaglig.

Misstänker som sagt att alla elcyklar som faller utanför det måste registreras som moped, vilket i praktiken är omöjligt som privatperson, och gör man inte det så betraktas den som motorcykel, varvid man gör sej skyldig till fem(?) brott (om jag minns rätt.. olovlig körning, framförande av oregistrerat, obesiktigat, oförsäkrat och oskattat fordon eller nåt.. var 20 år sen jag åkte dit för det :) ) och kan få dagsböter, uppskjutet körkort eller indraget körkort.
Skriv svar