Typ av diod ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline

Typ av diod ?

Inlägg av robline »

ska byta ut den här likriktardioden som jag tror det är, nån som vet vad det är för någon sort.. Om jag ska byta ut den, var bör jag tänka på ?
1a och 2a bilden är tagna på varsin sida, den 3e bilden är till för att se hur stor den är förhållande till min tumme..
Vill önska alla en GOD JUL

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
T0ny

Re: Typ av diod ?

Inlägg av T0ny »

Ser ut som en vanlig 1A likriktardiod t.ex. 1N4007

Ta reda på vad den gör och vilka strömmar och spänningar den hanterar, sen väljer du en som tål minst lika mycket.

Har du någon bild på saken du tog den ur?
robline

Inlägg av robline »

ja jag har gjort ett elschema utav den kretsen som den är tagen ur, men om jag väljer en på 3A istället för 1 som du säger, spelar det någon roll då eller, den kanske storleksmässigt är lite större, jag tog precis en bild på en 3A likriktardiod och 1A-dioden brevid(om det nu är 1A).. Det är ju skillnad på storleken.. funktionsmässigt, spelar det nån roll ? Jag får plats med en 3A likriktardiod..

Bild
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Troligen inte, men det kan det göra.
3A har vanligen något högre framspänningsfall vid låga strömmar och är lite långsammare än motsvarande 1A (samt dyrare men det spelar väl ingen roll).
99,9% chans att 3A funkar.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Skall du likrikta spänningen från en järnkärnetransformator eller från en switchad transformator "elektronisk trafo"?
Den senare har högre frekvens så du kanske behöver kolla upp omslagstiderna.
Till 50Hz funkar alla likriktardioder.
robline

Inlägg av robline »

Komponenterna som jag ska byta ut, sitter i en CDI till en moped(ser det som en hobby att få igång den)CDI:n har en integrerad tändspole.
CDI:n får alltså (1)spänning från en generatorspole vid svänghjulet, (2) impuls från en givare varje gång kolven är högst upp i vändläge, (3)jord.. thats it..
har lite svårt att förstå hur strömmarna går..
Jag förstår helt och fullt hur cdi:n funkar enligt länk, men inte hur den funkar på denna moped..
http://vespamaintenance.com/elec/cdiwork/index.html

jag har ritat lite enkelt hur det är kopplat nedan, syns lite dåligt men det är:
2st kondensator,3st likriktare,1st tyristor, 1st motstånd, och en tändspole
Förstår inte hur tyristorn kan styra förloppet, ijm att strömmen kan gå förbi tyristorn, nån som kan förklara !

Bild
Senast redigerad av robline 6 mars 2011, 00:44:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kommer växelström från generatorn den kopplas via kondensatorn till likriktaren/spänningsdubblaren med 2 dioder. Kondensator 2 laddas då upp till U volt. När tyristorn tänder så får man -U volt över tändspolen som transformeras upp till högspänning.

Jag tycker det är en lite baklänges lösning men det fungerar troligen.

Protte
robline

Inlägg av robline »

så här såg kondensatorn ut.. är det 1uF och att den tål 250V ?

Bild
robline

Inlägg av robline »

hej Protte, vad jag har glömt på elschemat, är att jag har missat att rita ut jord till sekundären, för den måste väl ha jord kan jag tänka mig.. hela CDI:n var inpackad i grön epoxi så det var bara att ta fram hammaren,mejseln,polygrip, och tråden på spolen kan jag tänka mig är en tråd på 0.15 mm tjock så det är lätt att dom går av, vilket de gjorde i mitt fall.. jag är 100% säker på att det är kopplat/ritat rätt innan spolen iallafall, enligt elschema.. en tändspole måste ju fungera på det sättet, en primär/sekundärsida, strömmen genom primär ger högspänning på sekundär.. vad tror du om kondensatorn på inlägg innan, är det 1uF som tål 250V, eller 250X1 = 250uF.. har inte hållt på så mycket med elektronik, men med fas,jord och den berömda nollan..
Här är bild på kretskort/komponenter med tändspole inbäddad i grön epoxi, och en bild efter en bearbetning med hammare o skruvmejseln.. !!

Bild

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har alldeles rätt när det gäller primär och sekundär på spolen. Har någon gång sett att man lägger primär i botten och sedan lägger "sekundär" ovanför. I det fallet är det egentligen fel att prata om sekundär eftersom det är en spole med mittuttag. Dock med olika tjocklek på tråden. HS-lindningen är lindad med tunnare tråd. Det vanliga är att det är som du beskriver.

Kondingen är absolut 1uF och 250V.
robline

Inlägg av robline »

1uF 250V tack för svaret, ser att primärsidan på denna tändspole är i övre lindningen och utgående från sekundären kommer längst inne ifrån kärnan.. men men jag förstår bara inte hur denna CDI fungerar, vanligtvis fungerar en CDI att när tyristorn får en impuls, laddar kondensator(erna) ut sig via anod/katod på tyristorn där spänningen går mot jord och för att komma till jord så måste spänningen gå genom primärspolen på tändspolen, enkelt, men dom har valt ett annat sätt här som jag inte riktigt förstår... kom igen, finns det nån elekronikguru här på forumet, som kan förklara för en neandertalare :badgrin: .. shoot.. läste i något inlägg innan av Prutte skrivet, att man via likriktaren dubblar spänningen med hjälp av de 2 dioderna, eller fattade jag det fel ? fattar nada, nån som vill förklara.. sen ang. motståndet innan anlutning på gate, vad gör motståndet, är det att förhindra någon sjukt hög ström så att gate:n bränner eller tyristorn går sönder, eller är det för att impuls/hallgivaren ska ge en rätt ström så att gate:n öppnar/till ? motståndet är bara på 44ohm om jag har fattat det hela rätt(gul,gul,svart,silver)..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lugna sig nu Robline, det tar ett tag att göra en bra beskrivning.

Jo jag fick ett PM om hur det funkar och det är bättre att ta det i tråden

Bild

Sedan det med tändspolar.

Det är så att det är skillnad på negativ och positiv gnista, det är en faktor 30-70% på värmen på olika poler. Om någon undrar varför det finns bilar med plus till chassiet så är det för att det sliter mindre på tändstiften :oops:

Förr var man väl lite snål med tråd i tändspolarna så då gjorde man EN spole med ett uttag för brytaren men idag så lindar man helt skilda spolar och kan då få en negativ gnista med ett minusjordat chassie
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har gjort en crude cdi med en flyback trafo, dock använde jag varken dioder eller nån tyristor, jag laddar ur kondingen genom "tändspolen" med ett par brytspetsar, skitenkel å e fan så mycket mer driftsäker än nån fånig tyristor som bara pajjar hela tiden.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag installerar elektroniska styrsystem för ca 1,2 miljoner per år och så ringer kunderna och säger att det är trasigt och till 99% så är det något mekaniskt fel, något som går tungt eller en fjäder som hoppat ur men elektroniken stånkar och går.
Med rätt tyristor och kylning så funkar det.

Protte
robline

Inlägg av robline »

oj, där punkterade du mig :D
Känns som man behöver labba lite för att förstå allt det där, i lugn o ro.. med instrument/ocilloskåp, o nån som visar och förklarar :?
jag är här för att lära mig..
när man pratar om en snabb diod som du hänvisade vad är det för benämning på det, när man tittar på specifikationen för dioder.. vad har din "D3" för snabbhet ?
kondensatorerna sitter i serie om jag förstått det rätt, vad blir den totala uF då ?
varför har man motståndet innan gate:n ?
varför jag frågar är för att jag sket i orginalkretsen och gjorde en egen variant på CDI, men det var innan jag gjorde sönder den gamla orginal-CDI:n där jag såg att det satt ett motstånd också innan gate, jag fick ingen gnista alls när jag kopplade in den kretsen, kanske det berodde på att jag inte hade motståndet innan gate:n så den blev aldrig "till" vad tror du ?
Det är nog bäst att planka allting som sitter orginal.. då kan det ju inte gå fel, men måste nog fixa en snabb D3 då också !

Den kretsen jag kopplade in såg ut såhär: (med risk att stärka min profil som neandertalare)

Bild
Skriv svar