Skära i en TFT skärm
Skära i en TFT skärm
Skulle det gå att skära i en TFT modul och få det att fungera ändå om man skär så att kontroll kretsarna fortfarande når sina pixlar?, eller är läcker kristallvätska mm ut som ödelägger hela skärmbiten?
Re: Skära i en TFT skärm
Studer har lyckats borra i sina skärmar. Jag vet inte om det hjälper dig något. Men det är ju en indikation på att det går att fippla med. Det är förövrigt ganska fräckt tycker jag
http://www.studer.ch/products/product.aspx?pid=44
http://www.studer.ch/products/product.aspx?pid=44
- JimmyAndersson
- Kontakt:
*Den* ska jag önska mig i julklapp!!
Jag har en TFT-skärm där det saknas ett hörn och den fungerar utmärkt.
Så det verkar som sagt gå att slöjda en del. Men det gäller förstås att man aktar sig för att ta sönder delarna som binder ihop de vågräta och lodräta anslutningarna. (Brukar sitta längs ena kort- och långsidan, men placeringen varierar.)
Däremot tror jag inte att det går att göra likadant med CRT-skärmar....

Jag har en TFT-skärm där det saknas ett hörn och den fungerar utmärkt.
Så det verkar som sagt gå att slöjda en del. Men det gäller förstås att man aktar sig för att ta sönder delarna som binder ihop de vågräta och lodräta anslutningarna. (Brukar sitta längs ena kort- och långsidan, men placeringen varierar.)
Däremot tror jag inte att det går att göra likadant med CRT-skärmar....

Det finns en smal limsträng längs kanten av displayen mellan övre och undre glaset.
Skadas den så dunstar vätskan och displayen bleknar med tiden. Det kan ta olika lång tid beroende på fukt och temperatur.
När vätskan dunstar så ändras avståndet mellan glasen och polariseringen blir fel. Fukt kan ge korrosion på ledarna internt.
I bilar som har extrema temperaturer så brukar vätskan dunsta ut genom limmet så displayen bleknar med tiden.
Displayer med hål i har en limsträng mellan glasen runt hålet som är ditsatt vid tillverkningen.
Skadas den så dunstar vätskan och displayen bleknar med tiden. Det kan ta olika lång tid beroende på fukt och temperatur.
När vätskan dunstar så ändras avståndet mellan glasen och polariseringen blir fel. Fukt kan ge korrosion på ledarna internt.
I bilar som har extrema temperaturer så brukar vätskan dunsta ut genom limmet så displayen bleknar med tiden.
Displayer med hål i har en limsträng mellan glasen runt hålet som är ditsatt vid tillverkningen.
cosmox, Ser ingen beskuren TFT skärm hos Studer.ch ..
Dock rådyra mixerbord, dom ser dyra ut iaf..
Pucco, Mao lite superlim eller kanske i värsta fall epoxy längs kanterna efter avslutat skärjobb så är saken biff?
Dock rådyra mixerbord, dom ser dyra ut iaf..

Pucco, Mao lite superlim eller kanske i värsta fall epoxy längs kanterna efter avslutat skärjobb så är saken biff?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Se så.... plats i korgenJimmyAndersson skrev:*Den* ska jag önska mig i julklapp!!![]()
![]()
Tänkte man kunde ha det som display för ev klockradio. Ev väggterminal.
Blueint: Om du kollar närmare så ser du att det sticker ut rattar ur skärmarna på borden.
Kolla tex Vista 7 & 8. Även Soundcraft har det på sina dyrare digitala bord.
Kolla tex Vista 7 & 8. Även Soundcraft har det på sina dyrare digitala bord.
De skärmarna är säkert specialtillverkade just för den applikationen.
Det ser ut som att dom har en smal pinne över displayen och att det sitter pottar/pulsgivare på pinnen. Inga hål.
Ja, det har du kanske rätt i. Jag har av någon anledning utgått från att det är hål men det skulle ju kunna funka mha magneter eller liknande också.