Problem med OP och schmitt-trigger krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(fan, vad jag minns :glasogon: )
JohanF

Inlägg av JohanF »

Det är alltså inte personen i filmen som skrivit brevet :D

Det är inte min koppling alltså, hade gott om tid så jag ritade efter trådskaparens beskrivning när det ropades efter schema..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag editerar mitt tidigare inlägg så det blir riktigt. Tänkte inte på att du inte var TS.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Honnett: funkar det nu?
Honnett
Kontakt:

Inlägg av Honnett »

Oj, vilken fart.

Ledsen att jag inte hunnit svara, har varit bortrest över helgen.

Jag ska kolla och testa, och ladda upp en bild annars.

Jag återkommer, och tack för hjälpen.

Mikael
Honnett
Kontakt:

Inlägg av Honnett »

Nu har jag provat mig fram.
Jag får det inte att fungera. Lika bra jag utvecklar det hela lite grann.
Har alltid varit intresserad av elektronik men aldrig gjort något åt det förrän senaste året då jag börjat lära mig det och använda mig av elektronik.
Jag har en flisbrännare som har några år på nacken och där det satt 230V kapacitiva givare som lyckades brinna upp när flisen brann baklänges. (Idiotkonstruktion, men det är vad jag har idag.) Dessa kostar 1500-2000:- per styck och jag ska byta brännare inom en mycket snart famtid, så då tänkte jag en enkel IR-stråle med krets som slår från när strålen bryts. Det är helt svart i behållaren, så inget ljus stör. Enkelt och billigt, så en IR-diod och en IR-transistor, då får jag 0,65V över transistorn när strålen lyser och 0,95V när den bryts (Vid den nivå jag behöver bryta matningen). Fixade inte en schmitt-trigger med en OP kring dessa nivåer så jag tänkte att jag kunde lära mig lite mer och kopplade en OP som icke inverterande förstärkare med en förstärkning på 3 ggr och en efterföljande schmitt-triggerkrets med vanliga transistorer och satte omslagspunkterna till 0,7V*3 samt 0,9V*3. Sedan händer det jag beskrev ovan. Har jag inte schmitt-triggerkretsen efter tycker jag det verka fungera.
Eftersom det fortfarande strular så undrar jag om schmitt-triggerkretsen påverkar OP:n på något sätt?
Att jag använder en 741:a är nog mest att jag har några på hyllan och att den borde kunna klarar en sådan här simpel funktion, annars skulle jag nog hålla med och välja en nyare krets med bättre data och prestanda, helt klart.

En snabb skiss:

Bild

Tack för all hjälp.

Mikael
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

A. jag har en kapacitiv givare liggandes
B. 0,95 V vid "mörkt" är för lite, motståndet 470 k är på tok för stort. Mer åt 10 K hållet tror jag på.
C. Du lyser kanske för starkt med lysdioden så IR ljuset tar sig igenom flisen, den är ju inte helt tät.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Problemet som blir är att OPn inte fungerar som förstärkare. Den lägger sig på 3,5 V ända tills jag lägger en negativ signal på + ingången då den hoppar til 0 V, och det här oavsett hur jag lägger inspänningen till + ingången.
Är det detta som händer nu?

Och om du kopplar bort transistorn från OP:ns utgång så ger OP:n rätt signaler ut?

Jag orkar inte tänka just nu, men det kan ju hända att du har för låga motståndsvärden i din schmitt trigger så att OP:n inte orkar dra. Spekulation: Om du har 100Ω på emittern och ett högre motstånd på kollektorn (första transistorn) så vill ju transistorn behålla spänningsfallet på 0.6 volt mellan Bas-Emitter. Det innebär att när 741:an ger hög spänning ut så måste 100Ω motståndet få samma spänning över sig - 0.6 volt. Det blir 120 mA vid 12 volt - och om den inte kan ge den strömmen via kollektorn så tar den strömmen från OP:ns utgång via basen istället. right?

Reläet är ju inblandat också. Jag antar att den bildar en spänningsdelare med 100Ω motståndet så att det blir 3 volt över motståndet. Det tvingar basen (och därmed 741:ans utgång) att lägga sig på 3.6 volt.

Var hittade du originalritningen på schmitt-triggern?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet sitter i att fototransistorns läckström är för stor, 470 k orkar aldrig dra upp spänningen. Med ett rätt dimensionerat motstånd fungerar det utan OP och schmitt-triggern.
Strömmen genom 470 k blir "bara" 25µA.

Jesse, den kopplingen för schmittriggern är hämtad direkt ur någon lärobok för elektronik, sedan är det bara att räkna på de 2 tillstånden, ingen rocket sciences.

Protte
Honnett
Kontakt:

Inlägg av Honnett »

Jag har provat att använda bara en komparator och via en transistor dra ett relä, men problemet blir då, eftersom det inte är någon hysteres, att reläet börjar slå till-från hela tiden, då gör kontaktorn det också och motorn försöker sig på samma sak. Då löser motorskyddet ut för den gillar inte pulsar, vilket man ju kan förstå.
Försökte då mig på hysteres på komparatorn, men jag har inte lyckats med det, reläet står och slår vid ett visst läge i alla fall.
Så då tänkte jag prova med OP, mest som impedansomvandlare, men det fick bli lite förstärkning också, och sedan en schmitt-triggerkrets efter för att få hysteres.

Men 470k är alltså för stort? Jag har hittat det värdet på olika ställen på Internet, främst Amerikanska sidor. Provar med lägre så får jag se om det förändrar något, men borde inte OPn klara "bara" 25µA? Har strömmen någon betydelse om den uppnår det värde som OPn behöver, är det inte spänningen som avgör? Eller är det för lite för IR-transistorn?

Kretsen har jag hittat i en distanslörobok som jag gick i början av 90-talet. Jag har sett att det finns andra som ser ungefär lika ut, men den här är alltså inte bra? För det verkar som schmitt-triggern fungerar också, och OPn, men var för sig.

Det är alltså någon form av impedansproblem mellan de olika delarna? Hur kan jag se till så OPn inte störs i sitt arbete av scmitt-triggerkretsen samtidigt som jag ser till att schmitt-triggern för det den behöver för att fungera som tänkt?

Hur kan jag göra om jag inte behöver en OP eller scmitt-trigger men måste ha hysteres?

Ha det gott.

Mikael
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag TROR att med rätt motstånd till fototransistorn så får du en digital signal från fototransistorn, svinget kommer att bli nästan noll och nästan Vcc.
Schmittriggern är det inget fel på, den går bara göra på "dette vise", den är ju direkt ur skolboken, jag har designat en sådan i proffsgrejor.

De 25 µA läcker troligen genom fototransistorn, inte genom OP:n
Om du får fototransistorn att fungera så finns inget att hysteresa om, gör som på min pelletsbrännare, är det slut på pellets i inloppet så går skruven XX sekunder (i mitt fall 48) så kommer inte kontaktorn att ligga och klappra. Du ska in med en timer krets i stället.

Är det en framkomlig väg?

Protte
Honnett
Kontakt:

Inlägg av Honnett »

OK, jag tar och provar med olika värden på motståndet så får vi se hur det blir.

Problemet med flisbrännaren som jag har är att den är urusel i sin konstruktion. Förra ägaren installerade allt och byggde en hel del själv. Vi fyller ett förråd inne som är på ca 10 kubik från en ilastningstratt utanför. Därifrån skruvas det in, det sker ju manuellt så där är inga problem. Men inne är det automatisk påfyllning av brännarens egen behållare som är på lite över en halv kubik. Från den lilla behållaren sitter en skruv rakt in i brännaren, inga fina brutna matningsvägar och annat som kan hindra att det brinner bakåt och så, utan en behållare med en fast, rak skruv nertill som tar sin flis från den lilla behållaren. Däremellan sitter en skruv som förra ägaren själv har tillverkat och designat. Det är omständigt, men fungerar normalt sett. Vad jag måste få till är att när nivån i den lilla behållaren är tillräckligt hög så stängs den andra skruven av. Jag sätter igång allt med en timer, så det är inget problem, men går andra skruven för länge så toppfylls behållaren och det kommer flis mot snäckväxeln, skruven komprimerar ihop en del flis till en träkaka och tvärstannar och så löser motorskyddet ut. Nästa gång den ska fylla står allt still och det blir lite kyligt efter ett tag, då får jag gå ner och backa skruven manuellt 2 sekunder och sedan slå igång allt igen, med förhoppningen att det inte ska hända igen... :?
Så en timer går inte, det är så jag tvångskör den just nu. Din pelletsbrännare arbetar på ett mycket bättre sätt och har brutna matningsvägar m.m. Samma system vi kommer att ha i framtiden, men just nu står det här tveksamma där, och det är kallt ute, så vad gör man? :)
Problemet jag stötte på, efterosm jag inte har så mycket elektronisk kunskap än, är att när flisen kommer upp till kring rätt nivå ändras värdet äver IR-transistorn så långsamt att den vid något läge ställer sig och hackar tänder, det är därför jag behöver en hysteres på den.

Men om jag förstår er rätt ska jag minsa värdet på motståndet till IR-transistor och öka motståndet i schmitt-triggerkretsen? Vilkea värden bör jag ligga på? Behövs det ett motstånd på basen till transistor 1, efter OPn, eller gör det ingen skillnad?

Om min förklaring ovan är lite rörig kan jag rita en skiss över flissystemet.

Ha det gott.

Mikael
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja gärna.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är bäst aatt protte tar frågorna om scmitt-trigger-kopplingen :roll:

Det jag tycker är lite märkligt är att OP-kopplingen (med 470k motstånd) enligt uppgift alltså fungerade och problemet uppstod då schmitt triggern anslöts. Och schmitt triggern fungerade bra utan OP:n - så därför funderade jag på "interfacet" mellan OP - schmitt trigger. Men jag tror också att 470k är onödigt högt - en fototransistor ska väl dra mycket mer än 25µA när den väl får lite ljus.

Ett sätt att minska hackandet är att sätta en fet kondensator över antingen fototransistorn eller en RC_krets vid OP:ns utgång (om nu schmitt-triggern tar den impedansen). Då får du inga plötsliga spikar hit och dit som slår av och på schmitt-triggern, utan utjämnade kurvor. Det kan nog lösa en hel del.

Men beskrivningen "det fungerar inte" är lite torftig om du vill att vi ska hjälpa dig att hitta felet. Hur fungerar det nu?

Är den på hela tiden, av hela tiden eller "tuggar" den?
Hur ser utspänningen ut från OP:n vid olika ljus?
Vilka spänningar är schmitt-triggern beräknad för?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om jag skulle ha gjort samma sak, hade jag kopplat op'n som en schmidt trigger. Efter op'n hade jag bara behövt en transistor med basresistor som drar reläet. Minusmatningen till op'n hade jag skippat också.

Vad hade en sådan koppling fört med sig för nackdelar, jämfört med nuvarande koppling?
Skriv svar