Problem med parasitmatad DS2450, 1-wire

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik

Problem med parasitmatad DS2450, 1-wire

Inlägg av JanErik »

Har gjort en solljusmätare med en solpanels-trädgårdslampa och DS2450. Använder passiv serieports-adapter.
Problemet är att den inte fungerar med en fem-meters kabel. Fungerar bra med en meter. Har prövat att ha den ensam på adaptern, funkar inte då heller. Ska den inte ha ungefär samma specs som temperatursensorerna?
Om jag sätter den med lång kabel tillsammans med temperatursensorerna (5 st) sänker den hela nätet. Med kort kabel går det bra att läsa mätvärden.

Använder ett par från en CAT5 precis som till temperatursensorerna.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Re: Problem med parasitmatad DS2450, 1-wire

Inlägg av f.petrini »

Till skillnad från temperatursensorerna så behöver DS2450 mer kräm för att klara A/D omvandlingen.
Databladet säger följande ang. parasite supply:

"The device gets its power either from the 1-Wire bus or through its VCC pin. Without a VCC supply the
device stores energy on an internal capacitor during periods where the signal line is high and continues to
operate off of this “parasite” power source during the low times of the 1-Wire line until it returns to high
to replenish the parasite (capacitor) supply. This, however, provides sufficient energy only for
communication. To perform an A/D conversion a strong pullup of the 1-Wire bus to 5V or a VCC supply
is required.
"

Med din korta kabel är det antagligen precis att det funkar men så fort du belastar mer (längre kabel eller fler enheter) så är det kört.
Antigen kan du byta till en adapter med strong pullup eller ge omvandlaren separat matning.
Har du trådar över i kabeln så är det ju lätt att mata via den. Dina existerande sensorer som funkar behöver du ju inte ändra på, bara fixa matning till A/D omvandlaren.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Om jag förstått det rätt borde den hittas iallafall? Bara inte gå att läsa värden ur. Men nu hittas den inte alls av varken owfs eller digitemp.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kan vara så att den inte hittas heller.

Du kan ju fuska lite med en diod och en större konding. Kondingen laddas upp av nätet och tillför ström till enheten medans nätet ligger lågt.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Ska kondensatorn ligga mellan Vcc och jord då? Och dioden datalinjen -|>|- Vcc?
Hur stor kondensator ungefär? Duger en vanlig 1N4148 eller ska det vara schottky?

Hittade schema på en adapter med matningsspänning här:
http://owfs.org/index.php?page=com-ds9097-passive
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag körde ett tag med den vanliga adaptern bara det att jag matade +5v på en lina vid sidan om.

Men man kan också bryta ut och använda en konding vid enheten i slutet med en diod som skyddar så att ingen spänning löper tillbaka på linan då den är låg. Har inte tillgång att göra något schema nu men någon annan hjälper nog.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Har byggt en adapter med matning nu, men får det inte att fungera. Har prövat "allt", bytt kabel, men det funkar ändå inte med längre kabel än en meter. Vad ska man hitta på?

Kablarna är ju tvinnade, det kan inte hjälpa att tvinna upp dem?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

dra en kabel med 3 ledare. data, vcc, vss.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Det har jag gjort. Och inte att förglömma, prövat ett annat chip.

Hamnar väl helt enkelt att dra dendär meterskabeln till omvandlaren och sen gå vidare med analoga kablar till solpanelen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Prova en riktig adapter.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vet att folk haft stora problem med att mata +5v med en seriell-adapter, som jag gissar du har?

Jag byggde också en egen seriell först, men insåg snart begränsningarna och köpte en usb<-->1wire istället. +5v matningen får man på köpet i den, och nu är nätet stabilare och klarar längre/tunnare kabel utan att flippa ur. Kör med vanlig 4ledad "telefontråd", totalt 15 tempgivare och kanske 30m kabel som grenar lite varstans.

Kort o gott: Det är väl investerade pengar om du vill ha ett enkelt och fungerande 1-wire nät.

Nej, jag har ingen profit på att "sälja" produkten, blev bara så nöjd. :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kan intyga precis samma sak. Fipplade mycke med den vanliga passiva adaptern i början. Gjorde även egen strömmatning till den och fick till signalen helt ok. 80meter kabel och 30 givare var jag uppe i men då fick jag en del problem.

Har USB nu och 150meter och 40 givare. Givetvis använder jag egen strömmatning ändå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Orsaken till att det inte blir bra när man kopplar in spänning på DS9097 (eller likadana
hemmabyggda) är för att den använder en virtuell GND. Spänningarna blir helt fel.
Det är även därför som det inte fungerar när du ansluter spänning direkt till 1wire-komponenten.

Jag rekommenderar att du antingen köper eller bygger en ordentlig lösning för att ansluta spänningsmatning till 1wire-nätet. De scheman som liknar de i OWFS-länken fungerar sällan bra om man vill koppla in extern spänningsmatning. De scheman som innehåller t.ex MAX232, eller transistorer, eller buffer-kretsar, bör däremot fungera utmärkt, även till stora/krävande 1wire-nät.

När jag gjorde min 1wire-adapter så letade jag först *länge* på nätet, men hittade inget schema som jag gillade.
Så jag började om från början och tänkte "Varför behövs något mellan datorn och 1wire-komponenterna?"
1) Spänningen i serieporten varierar från dator till dator.
2) Spänningen i serieporten är mycket högre än vad en 1wire-komponent klarar.
3) Serieporten använder 1st pinne för att skicka och 1st för att ta emot. 1wire använder 1st både för att skicka och ta emot.

1 och 2 löste jag med en MAX232-krets. 3 löste jag genom att koppla TX direkt till 1wire-nätets data-pinne. Sedan en bufferkrets (AND-grind med ihopkopplade ingångar i mitt fall) där utgången gick till RX och ingången till 1wire-nätets data-pinne. Sedan ett motstånd som pull-upp.
Jag lödde ihop allt på exprimentkort (blev ca 6x4cm) och det fungerade på första försöket ..om man bortser från försöken då det inte fungerade pga att jag glömt ansluta GND-pinnen på serieporten. :vissla:

Det går förresten att göra samma sak med några transistorer om man föredrar det.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Med passive adapter och extern strömmatning löste jag med extern spänningsstyrning. jag hade dock tur att den virtuelle jorden på serieporten stämde grymt bra överens med en vanlig adapter. gäller att kolla detta!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då hade du tur eller en förlåtande serieport. :)

Hittade en tråd där MadModder har skrivit mer om varför man inte bör göra så:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=30
Skriv svar