Hej
Har försökt rita om ett handritat schema till kicad det är elektroniken till kugghjulsklockan
undrar om det ser rätt ut Ska försöka gjöra ett kretskort
M.v.h
Chaf
Varför inte handla en av de 50:- GPS´er som bjuds ut, då får du absoluttid (i en textsträng) och 1PPS signal (för att hålla tiden) samt 10kHz som är synkroniserad till 1PPS. Det krävs ju bara en serieport.
Alla klockor är ju inte noggrannare än sin tidsreferens.
Och om man använder en kristall på kanske 100ppm eller en GPS som referens spelar mycket roll vad avser behovet att justera för att klockan så småningom går fel (i GPS-fallet så lär den aldrig gå fel mer än vad den ställdes fel från början).
Det betyder att du aldrig ska lämna MCLR dvs pinne 4 oansluten, om den inte har någon funktion i din design så ansluter du den till matningsspänningen via ett 5-10K motstånd alltså "pullup", detta för att ge en distinkt insignal på densamma. Du kan även ansluta en liten konding(typ;22nF) ifrån MCLR mot jord, detta tar bort en del av dom störningar som kan alstras av div kringkomponenter.
Eftersom koden bara verkar finnas i *.HEX så är det nog en bra ide´att göra som jag skrev ändå med MCLR. Om nu Chaf inte är intresserad av reverse engineering vill säga.
Skadar inte att lägga in motståndet iallafall, och sååå mycket dyrare blir det inte.
Men jag "beställde" just kälkoden och kan kolla på det när jag får den.