Elektriskt styrd koppling/clutch?
Pumpa åt båda hållen är det som känns bäst, ventiler kommer bara att krångla till det i onödan med massor av skarvar. (En ventil behövs dock för att koppla förbi pumpen vid manuell körning). Tanken är att helt enkelt koppla elpumpen i serie med rattpumpen, ( samt en elektriskt styrd bypass över elpumpen). På så vis kommer även ratten att vrida sig när rodret jobbar.
Jag har hydraulstyrning nu så att koppla in sig på den vore den finaste lösningen.
Tackar för tipset grym, den var inte dyrare än att jag beställde en sådan på vinst och förlust. Bara att hoppas att de har någon kvar samt att den inte är för stor.
Snabelost, jag skall kolla upp om det finns någon truckverkstad i närheten. En Orbitrol skulle som sagt passa alldeles utmärkt, bara att häkta på en vindrutetorkarmotor och pumpproblemet är löst.
Leif...
Jag har hydraulstyrning nu så att koppla in sig på den vore den finaste lösningen.
Tackar för tipset grym, den var inte dyrare än att jag beställde en sådan på vinst och förlust. Bara att hoppas att de har någon kvar samt att den inte är för stor.
Snabelost, jag skall kolla upp om det finns någon truckverkstad i närheten. En Orbitrol skulle som sagt passa alldeles utmärkt, bara att häkta på en vindrutetorkarmotor och pumpproblemet är löst.
Leif...
När det gäller orbitrolen så finns det ett MEN!
Orbitrolen är i sig ingen pump, bara ett ventilpaket som lämpar sig för hydraulisk styrning. Du måste fortfarande ha en hydraul-pump för att det skall fungera. Dock kan du ju montera hydraulpumpen på motorn, och det funkar bra med en servopump från en valfri bil = billig på skroten.
/Magnus
Orbitrolen är i sig ingen pump, bara ett ventilpaket som lämpar sig för hydraulisk styrning. Du måste fortfarande ha en hydraul-pump för att det skall fungera. Dock kan du ju montera hydraulpumpen på motorn, och det funkar bra med en servopump från en valfri bil = billig på skroten.
/Magnus
Ach so, nej då är det inte användbart. Jag fattade det som att det var motsvarande en rattpump som används inom hydraulstyrningar på båtar (de är ej servoassisterade alltså), dessa fungerar som manuella pumpar och pumpar åt ena eller andra hållet beroende på hur man rattar.
Dessa styrningar har ingen oljereservoar som ett normalt hydraulsystem utan består enbart av en rattpump, två slangar och en styrkolv. Styrkolven har genomgående stång vilket gör att oljemängden är lika stor på båda sidor om kolven och därmed behövs ingen reservoar.
Men ok då förstår jag, orbitrolen hade varit användbar om jag skulle byggt om hela styrningen till en "power assited" styrning vilket inte är fallet, den manuella styrningen måste funka även om motorn eller elen är slut.
Leif...
Dessa styrningar har ingen oljereservoar som ett normalt hydraulsystem utan består enbart av en rattpump, två slangar och en styrkolv. Styrkolven har genomgående stång vilket gör att oljemängden är lika stor på båda sidor om kolven och därmed behövs ingen reservoar.
Men ok då förstår jag, orbitrolen hade varit användbar om jag skulle byggt om hela styrningen till en "power assited" styrning vilket inte är fallet, den manuella styrningen måste funka även om motorn eller elen är slut.
Leif...
Det blir till att söka vidare. Jag har tittat på Citroens hydraulpumpar, trevliga saker men de är i botten en kolvpump och kan således endast pumpa åt ett håll. Jag har även undersökt en oljebytarpump från jula, totalt värdelös, kunde inte ens byta olja med den. Dessutom lät den som ett skenande reaplan.
En kugghjulspump borde ju funka, att det skall vara så svårt att hitta.
Vissa bilar tycks ha någon sorts ABS-pump har jag hört, någon som vet vad det är för typ?
Leif...
En kugghjulspump borde ju funka, att det skall vara så svårt att hitta.
Vissa bilar tycks ha någon sorts ABS-pump har jag hört, någon som vet vad det är för typ?
Leif...