Fota laserstrålar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Fota laserstrålar

Inlägg av Eelector »

Jag har tänkt plocka fram systemkameran och se om jag kan ta några snygga bilder på laserstrålar och prismor

Hur gör jag för att synliggöra strålen på bästa sätt? Den enda laser jag har är en tafflig 5mW röd diodlaser.
Jag har tänkt mig att sätta upp mina scener i ett avgränsat utrymme med max några hundra liters volym. Jag misstänker att jag behöver någon slags rök/haze för detta.
Oljebaserad rök eller cigaretter vill jag inte använda för att skona både mig själv och optiken. Någon fiffig ide på hur man skapar en lätt dimma?
Användarvisningsbild
dar303

Re: Fota laserstrålar

Inlägg av dar303 »

Man brukar ju använda glycerin/glycerolbaserad rök, kolla här: http://www.instructables.com/id/Make-yo ... oke-fluid/
Det finns även "smoke in a can" på typ teknikmagasinet-liknande ställen, en sprayburk med rök.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tackar! :)

Kommer jag att behöva skaffa en kraftigare laser, eller går det att få en tydlig stråle med en 5mW laser?
Vill helst inte behöva så mycket rök att det skymmer resten av scenen jag skall fota.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

5mW är lite klent, 100mw röd börjar synas ok i rök tycker jag men det är betydligt farligare för ögonen.
Synd att du inte bor närmare, du skulle kunna få låna lite fina saker annars!
Skriv svar