AVR jobba som "slav" under PC.
Re: AVR jobba som "slav" under PC.
Jag skulle snarare kalla den för en mikroprocessor, men men...
Då är ju saken mycket enklare, skit i USBn och kör över uarten.
Men sen är kanske frågan, är det tvunget att använda en avr?
Kan du inte använda samsungens IO-portar och PWM istället?
Då är ju saken mycket enklare, skit i USBn och kör över uarten.
Men sen är kanske frågan, är det tvunget att använda en avr?
Kan du inte använda samsungens IO-portar och PWM istället?
- Gildebrand
Ja om det går så är det ju jättebra. Måste läsa på lite mer i databladet om Samsungen.
Hur skulle man kunna skriva program för de utgångarna/ingångarna då?
Hur skulle man kunna skriva program för de utgångarna/ingångarna då?
Om du beskriver lite mer i vilken form du har samsungen så är det säkert lättare att hjälpa.
Kör du windows ce på den eller?
Jag tänkte eftersom du har pratat om att skriva applicationer i C#.
Kör du windows ce på den eller?
Jag tänkte eftersom du har pratat om att skriva applicationer i C#.
- Gildebrand
Samsungen kommer att visa ett gränssnitt på en Display med Touchscreen där användaren får upp lite olika alternativ. Och det är tänkt att man från Samsungen ska kunna styra en dvd-spelares olika funktioner via IR (RC5?). Jag kommer förmodligen att köra Windows CE på Samsungen. Och programmerar helst i C# då det är det språk som jag behärskar bäst.
Samsung kör mig veterligen inte RC5.
Vår implementation finns på http://projekt.auml.se/websvn/HomeAutom ... rotocols.c
För Samsung finns funktionen "expandSamsung" som tar ett IR-kommando och fyller en buffert med bit-tiderna, sen är det bara att skicka bufferten till en liten sändarrutin som snurrar igenom bufferten och togglar pwm-utgången enligt bit-tiderna.
Vår implementation finns på http://projekt.auml.se/websvn/HomeAutom ... rotocols.c
För Samsung finns funktionen "expandSamsung" som tar ett IR-kommando och fyller en buffert med bit-tiderna, sen är det bara att skicka bufferten till en liten sändarrutin som snurrar igenom bufferten och togglar pwm-utgången enligt bit-tiderna.
- Gildebrand
Nu är en S3C2440 samt 7" TFT touch screen på väg från något asiatiskt land. Ska ha den inom två veckor.
Jag tänkte tills dess leta reda på ett datablad för S3C2440 och försöka ta reda på hur jag använder in och utgångarna som ni pratade om.
Jag tänkte tills dess leta reda på ett datablad för S3C2440 och försöka ta reda på hur jag använder in och utgångarna som ni pratade om.
- Gildebrand
Det visade sig vara ganska krångligt att få igång GPIO på S3C2440:n, så jag tänkte att jag ska använda en AVR som styrs över UART istället. Finns det några färdiga bibliotek där man använder uart för sätta portar, och läsa ingångar?
I första posten talade du om USB kommunikation, nu seriell. Alla har ju rätt att ändra sigGildebrand skrev:Jo det är väl en slags PC. En liten ARM-dator. Samsung S3C2440 heter den. Den har en RS232 utgång samt 3 UART via header.

Måste säga att detta var en av dom mer förvirrande trådar jag läst på ett tag, fast intressant. 
När jag söker på Samsung S3C2440 så får jag uppfattningen att det är en RISC microprosessor, inte någon "dator". När jag läser Gildebrands beskrivning av den samma så verkar Samsung S3C244 vara en dator som skall kommunicera med en AVR via USB eller RS232?
Så innan man kan ge något vettigt svar måste man nog veta vad den Samsung S3C2440 som Gildebrand talar om egentligen är för något? Är det en dator baserad på Samsung S3C2440 microprocessor eller? Har du någon länk till den du har införskaffat?

När jag söker på Samsung S3C2440 så får jag uppfattningen att det är en RISC microprosessor, inte någon "dator". När jag läser Gildebrands beskrivning av den samma så verkar Samsung S3C244 vara en dator som skall kommunicera med en AVR via USB eller RS232?
Så innan man kan ge något vettigt svar måste man nog veta vad den Samsung S3C2440 som Gildebrand talar om egentligen är för något? Är det en dator baserad på Samsung S3C2440 microprocessor eller? Har du någon länk till den du har införskaffat?
- Gildebrand
http://cgi.ebay.com/Samsung-S3C2440-ARM ... 1c0ec87fe9
Kanske du förstår lite lättare
Tänkte att det inte vore så krångligt att styra en AVR över UART.
EDIT: Hittade denna http://www.avrfreaks.net/index.php?modu ... pe=project
Kanske du förstår lite lättare

Tänkte att det inte vore så krångligt att styra en AVR över UART.
EDIT: Hittade denna http://www.avrfreaks.net/index.php?modu ... pe=project
Ok, så du vill styra AVR:en från Samsungen? Mig veterligt finns ingen perfekt applikation för ditt önskemål skriven (brukar sällan finnas det). Det finns dock säkert ett antal sidor på nätet om hur man skickar data via USART/UART till och från AVR-controllers inklusive källkod i C eller ASM (kanske rent utav i detta forum om du söker på AVR och USART eller nåt). Sedan får du skaffa utvecklingsverktyg för AVR och bygga vidare på det du hittar på nätet. Tanka hem AVR-studio och databladet för den AVR du väljer och börja knacka på ett kommunikationsprotokoll du vill köra emellan. Bränn ner applikationen till AVR:en via din AVR-programmerare, anslut seriekabel från AVR:en till din Samsung och åk. Alles klar!
Alternativt kan du även kolla på Arduino. Finns många bibliotek och exempel till den. Baseras ju på ATMEGA microcontrollers.
Alternativt kan du även kolla på Arduino. Finns många bibliotek och exempel till den. Baseras ju på ATMEGA microcontrollers.