smidig dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner

smidig dator

Inlägg av gripner »

underbar för barnen/de äldre eller som tun terminal som snurrar mstsc eller ica

http://www.linuxfordevices.com/c/a/News ... Surfboard/
ristomemo

Re: smidig dator

Inlägg av ristomemo »

Det upplägget får mig genast att tänka på min första dator, en Commodore c64.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller VIC20, ABC80 etc

Tangentbordspc är väl ingen nyhet egentligen, dock har det aldrig blivit nån succé.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Största felet med tangentbords-pc är väl att man måste släpa runt på femtioelva sladdar om man vill flytta tangentbordet en bit. Jag föredrar att ha tangentbordet så nära skärmen som möjligt för att vila underarmarba på bordet framför, min sambo vill ha tangentbordet vid bordskanten. Om vi hade haft en tangentbordsdator så skulle sladdar alla gånger trilla ur då och då.

Däremot vore det trevligt om det dök upp nån slags VESA-standard (eller motsvarande) för att hänga på en pytte-dator på skärmens baksida, och då vore det bra med väggvästen och bords+golvstativ för samma typ av fäste...

Att tangentbordsdatorer var vanliga förr berodde väl på att lösa tangentbord inte alls massproducerades i samma utsträckning som på senare år, varpå tillverkaren sparade pengar på att göra tangentbordsdatorer.

Idag är det säkert till och med dyrare, eftersom man måste ha koll på tangentbordstillverkning (eller snarast inköp av tangentbord som "halvfabrikat") för att göra en tangentbordspc, dessutom blir lådan större än en pytte-dator (typ stationär Eee) varpå frakten säkert blir dyrare. (Man vill nog kosta på bättre frakt-klass för en hel dator än för lösa tangentbord med tanke på priset. Skickar man tangentbordet separat så gör det ju inte lika mycket om de fraktskadas som om tangentbordsdatorer skadas).

En annan grej som jag inte heller tror så mycket på är skärmdatorer. Apple har gjort några välkända, både med CRT och plattskärm. Sun gjorde väl en eller två modeller (ELC tror jag en av dem hette). Compaq har åtminstone gjort en 486-PC inbyggd i skärmen. Amstrad gjorde några CP/M-datorer, jag har själv haft en PCW9512.

Problemen med skärmdatorer är ju att om skärmen pajar så är datorn oftast kass (gemensam nätdel) eller åtminstone rejält opraktisk, och omvänt så är skärmen ofta värdelös om datorn pajar.

Det finns förvisso bygga-om-tips för de där CRT-skärmdator-Mac'arna (de går ungefär ut på att "skaffa ett nätagg som ger 12...19V, mata in spänningen här, gaffa fast TFT-skärm där CRT'n suttit och anslut den här), men det är väl ändå lagom opraktiskt.

En halvdålig grej är väl att många skärmdatorer går inte att ha igång utan att ha skärmen på. Säkert jättebra när de är nya, men när de förpassas till att bli andradator som agerar hobbyserver, musikspelare eller liknande så vill man kanske inte ha skärmen igång hela tiden...
Skriv svar