Hjälp mig köpa dimmer för 2kw

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arkadia

Hjälp mig köpa dimmer för 2kw

Inlägg av arkadia »

För att dimmra upp till 2 kW kan man använda reglerdon från Svebry eller Elfa. Elfas är dyrare men kanske håller lite bättre, vad vet jag?
Svebry har jag aldrig hört talas om och Elfas hemsidan är stor som katedralen i Kualar Lumpur...

Alltså, jag är inte kung på detta med elektronik. Jag lirar i en helt annan division än majoriteten av alla er andra medlemmar.

En annan variant som jag funderat på är, en termostat. Finns det skapligt exakta termostater från Elfa?

Doppvärmaren kommer från en avställd tvättmaskin. Finns det andra gamla grejer som innehåller en termostat?
Användarvisningsbild
electronix

Re: Hjälp mig köpa dimmer för 2kw

Inlägg av electronix »

Börja med att så exakt som möjligt beskriva vad du vill göra, just nu står det bara dimmer eller termostat till??? doppvärmare? eller? Vem är det du citerar?
arkadia

Inlägg av arkadia »

1. Citatet kommer från ett annat forum där dom, precis som jag, inte är så vassa på el.
2. Doppvärmaren är vanlig modell, ospecificerad, som finns i en tvättmaskin.
3. Att hålla en jämn temperatur.

Antingen gör man det manuellt, med en dimmer, eller gör man det automatiskt, med en termostat. Kanske är det bättre att jag ringer till Elfa och frågar...?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

http://www.svebry.se/products.php?product_id=1476. Är det något liknande du söker kanske? Finns även för 2.2KW, kostar spänn+ ev frakt.
arkadia

Inlägg av arkadia »

http://www.svebry.se/products.php?product_id=1477

Ja, typ denna för 129:-

Men man måste bygga själv och sen köpa låda... men låda kanske finns på Biltema?
arkadia

Funkar dammsugare!?

Inlägg av arkadia »

Kan man slakta en förbrukad dammsugare med steglös sug? Om doppvärmaren är på 2.000 kW men dammsugaren är på 1.800 kW, skulle det funka i alla fall, eller bränner man sönder dammsugaren i så fall?

Ni ser... mina kunskaper på området är begränsade. Det finns många hål att fylla, så att säga!
arkadia

Inlägg av arkadia »

http://www.jula.se/genomforning-22mm-128868

Någon som känner till om en sån här finns i mässing och som tål lite starkare vätska än vatten?

Jag har letat, men hittar inget...
willmans

Inlägg av willmans »

Ang. dammsugaren så kan det hända att regleringskretsen i den är dimensionerad för mer än 1800W eftersom motorn troligtvis drar mycket ström när man startar den, så det kan vara värt att kolla upp.

Ang. genomföring så har jag ingen koll på vart man ska hitta sådant men om den på jula är av PE eller PP plast så tål den sprit bla. :vissla:
arkadia

Inlägg av arkadia »

1. Jag måste plocka isär dammsugaren. jag är verkligen helkass på detta med ström och att trixa med sånt ... ja, då måste man läsa på lite!

2. Det är inget direkt tryck på vätskan. Det ska bara rinna mycket långsamt i små droppar... Troligen håller det oavsett vilket. Givetvis inte i tidernas evighet och inte för industriellt bruk... Men det verkar vara enklare att bara köpa på sig några stycken av dessa och sen bara byta om problem skulle uppstå. Det behöver inte heller vara speciellt tätt. Det skulle funka utan packning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Någon som känner till om en sån här finns i mässing och som tål lite starkare vätska än vatten?

Kan säkert finnas i mässign någonstans men var har jag inte den blekaste om tyvärr, kan nog ev också kosta lite. Angående vätskan är det aceton, sprit, triklormetylen, lacknafta eller hur pass starkt? Vissa vanligt förekommande plaster håller för en del men inte allt så det är i princip omöjligt att svara på om det går eller ej utan att veta vad "lite starkare vätska än vatten" är för det kan ändock vara katastrof för vissa plaster helt beroende på vad det är för plast och vätska.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror inte mässing är så bra för livsmedel. Plast skiljer från plast till plast om det är bra för livsmedel. Rostfritt ska de va', då är det inget problem för livsmedel heller.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

när du vill reglera effekten. vad exakt vill du uppnå¨?
hålla en precis temperatur?

Isåfall är det en termostat som gäller. Om den sedan är kopplad till någon effektstyrning är annan sak. Men att försöka reglera effekten manuellt och läsa av termometer är inget jag rekomenderar.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jo det brukar funka fint i vissa sammanhang att justera effekten för att hålla jämn temperatur. Kan man bara reglera effekten så att man tillför den effekt som är värmeförluster av vad han nu ska värma så måste det väl hålla rätt så bra temperatur.

I vissa sammanhang är inte termostat så bra eftersom du har ju en tröghetpå det du värmer och det tar tid innan tempökning respektive tempminskning sker ju.

Swebrys regulatorer används flitigt inom att ställa in effekten på ett värme element. Men man bör nästan montera fläkt på kylflänsen annars brinner de upp vid långvarig användning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dock kan de vara svårt att veta exakt hur mycke effekt som behövs. jag hade kört en kombo. skiljer de 1 grad kör xx watt. skiljer de 2 grader kör 2*xx watt o.s.v
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jo det kan vara lite svårt att veta, men som han skriver tål lite starkare vätska än vatten gissar jag på vad han ska :vissla: göra och då kan man inte använda termostat eftersom jämvikten i kärlet förstörs om den slås ifrån. Då är det bättre att köra med en regulator.
Och sakta öka effekten tills det är lagom. Eftersom värmeförlusten bör ju inte ändras så mycket.

Men det är klart han kan använda en värmare till som tillsats och köra med termostat. Men då blir det onödigt dyrt och krångligt.
Skriv svar