utanpåliggande rumstermostat med extern givare 12-24V ??
- kkjellerup@gmail.com
utanpåliggande rumstermostat med extern givare 12-24V ??
..Letar efter en termostat med extern givare som ska monteras på vägg och agera slutande när tempen stiger/öppnande när tempen sjunker över ett varierbart värde på ca 0-30°C.
Har tänkt mig detta utförandet: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog,
fast med extern givare.
Det finns en hel del "grövre" varianter och termostater för reglering av golvvärme men de är för klumpiga.
Har någon förslag på inköpsställe eller leverantör så vore jag mkt tacksam!
Har tänkt mig detta utförandet: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog,
fast med extern givare.
Det finns en hel del "grövre" varianter och termostater för reglering av golvvärme men de är för klumpiga.
Har någon förslag på inköpsställe eller leverantör så vore jag mkt tacksam!
Re: utanpåliggande rumstermostat med extern givare 12-24V ??
Det funkar mycket bättre om du bara skriver elfa artikelnummret så blir det en länk automagiskt, nu länkar du till din utgångna session...
- kkjellerup@gmail.com
Tack AndLi, då provar vi så här:
Har tänkt mig detta utförandet: 36-640-75
Har tänkt mig detta utförandet: 36-640-75
- kkjellerup@gmail.com
vet ni om det finns ngn smidig rumstermostat som går att komplettera med extern givare av typ T eller K eller likande?
Det väl enklast att ta bort själva givaren från termostaten och lägga en lämplig kabel emellan.
Då fungerar väl de flesta termostater.
Då fungerar väl de flesta termostater.
- kkjellerup@gmail.com
jo, om man kan flytta givaren är det en bra idé, de flesta termostaterna verkar iofs ha gasmembransgivare o de kan inte flyttas verkar det som.
Om man förresten vill att en en fläkt ska få spänning vid temp över t.ex. 5°C, ska man då välja en termostat som är NO och sluter när temperaturen överstiger 5°C eller en som är NC och öppnar när temperaturen understiger 5°C?
Om en termostat är NC, hur vet man då om den öppnar vid stigande eller fallande temp?
Om man förresten vill att en en fläkt ska få spänning vid temp över t.ex. 5°C, ska man då välja en termostat som är NO och sluter när temperaturen överstiger 5°C eller en som är NC och öppnar när temperaturen understiger 5°C?
Om en termostat är NC, hur vet man då om den öppnar vid stigande eller fallande temp?
-
beror väl på vad du har efteråt? Tex du kan ju ha slutande eller öppnande relä....
Den här här har NTC som borde gå att flytta och där kan du välja vad som passar, slutande eller brytande.
- kkjellerup@gmail.com
Tack, det kan funka men jag hade helst hittat en mer strippad variant utan display osv..
NTC innebär att resistansen ökar succesivt med lägre temperatur va? Det optimala vore en som bryter rakt av vid inställt värde...
NTC innebär att resistansen ökar succesivt med lägre temperatur va? Det optimala vore en som bryter rakt av vid inställt värde...
-
NTC-motstånd med precision på ± 1°C. Mätområde 0-34,5°C. Styrområde 5-30°C. Slutande eller brytande reläkontakt (N.O./N.C.).
Relät bryter sluter direkt vid inställd temperatur. Hysteres ej angiven. Mätnogrannheten är väl inte den bästa och det beror nog på NTC-givaren.
Relät bryter sluter direkt vid inställd temperatur. Hysteres ej angiven. Mätnogrannheten är väl inte den bästa och det beror nog på NTC-givaren.
- kkjellerup@gmail.com
...Den termostaten har tyvärr utgått ur sortimentet...
(
Är det ngn som känner till ngn annan smidig termostat?
Den ska kunna drivas av 12V DC, ha extern givare, kunna ställas mellan ca 5-20grader och vara för kyla, alltså slutande när setpunkt uppnås.
Gärna så enkelt utförande som möjligt och utanpåliggande montering.

Är det ngn som känner till ngn annan smidig termostat?
Den ska kunna drivas av 12V DC, ha extern givare, kunna ställas mellan ca 5-20grader och vara för kyla, alltså slutande när setpunkt uppnås.
Gärna så enkelt utförande som möjligt och utanpåliggande montering.