philips cd hackar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

philips cd hackar

Inlägg av einar »

Jag har fått en gammal cdspelare modell Philips CD710 som har problemet med att den hackar på skivorna. Jag trodde det räckte med en rengöring med efter lite gnuggande med en tops på linsen är det fortfarande lika.
Hackningarna kommer oregelbundet och ibland var 15sek och ibland bara en gång per spår och aldrig på samma ställe. Spolar jag tillbaka är det inga fel på det området på skivan.

Går det att fixa eller är det skrot?
Användarvisningsbild
Fagge

Re: philips cd hackar

Inlägg av Fagge »

Byte av laserenheten brukar lösa dessa problem.
En sådan kostar 185kr +moms till denna spelare. Men sådant är tyvärr inget som går att beställa som privatperson.
einar

Inlägg av einar »

Aj fan :? Går det inte att få den riktig på andra sätt? Det är enklare att hitta en annan cd på en loppis. Hur går dom sönder?
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Eller så kan du köpa en billig dvd-spelare, klarar av de flesta formaten på skivor och det går att trycka in många låtar i mp3 eller wma på en dvd-rw. En snik-jukebox.
einar

Inlägg av einar »

Ja just de ja. Jag har ju en billig skitdvd som ligger under sängen som inte duger till annat. Den kan välja textning på filmen själv (som inte går att ändra, och isländska är svårläst) och ljud och bild skenar iväg från varandra :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Brukar finnas ett par trimpotentiometrar för diverse inställningar, ta och trimma in cd-spelaren. Börjar lasern ge upp kan du ju börja med att prova att höja spänningen något.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gjorde du ren glidskenorna som laserpickupen löper på ? enl min erfarenhet är det oftare dessa än själva linsen som är problemet.

Har lagat ett antal CD/DVD-enheter genom att göra rent glidskenorna och sen försiktigt smörja dom. Om den flyttar laserpickupen
med en skruv á la gammal floppy bör man göra rent den med, men det är väl ganska ovanligt.

Var försiktig med smörjningen, ta bara liiiite liite, och egentligen ska man använda speciell olja också, jag brukade
använda "optical shaft oil" som är till för att vara i närheten av optik, men jag tror jag sumpat den nånstans :(
einar

Inlägg av einar »

Tack Glenn för tipset, en dutt 5-56 så går den som ny nu :D Inte en hackning fast jag bollat runt med den när jag skruvade tillbaka kåpan :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS, märk upp hur trimpottar är inställda innan det skruvas på dem...
einar

Inlägg av einar »

Behöver inte skruva på dom längre. Hittade inga för den delen heller
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

einar skrev:Tack Glenn för tipset, en dutt 5-56 så går den som ny nu :D Inte en hackning fast jag bollat runt med den när jag skruvade tillbaka kåpan :tumupp:
Vad bra :)

det är fantastiskt vad lite skit som behövs på dessa skenor för att det ska dumma sej, det kan vara såväl osynligt som okännbart, men
efter rengöring och smörjning funkar det.
einar

Inlägg av einar »

Jag gjorde inte ens rent, det var för trångt så jag duttade bara på lite på varje skena så jag såg att det rann ner hela vägen och sprutade lite på drivhjulen :D

Jag spelade musik för fulla segel när jag skruvade ihop den och det är bara om man ställer ner den lite hårdhänt som den hackar nu :mrgreen:
Skriv svar