Hjälp med bygge av PSU [Nätdelen klar, Bilder s 5 ]
Re: Hjälp med bygge av PSU.
BER,
Du har helt rätt, jag kör själv med tid-relä men det är lite mer komplicerat och dyrare än föreslagen lösning - det finns för och nackdelar med båda.
Angående nödstoppslingan så är det bästa att bryta på primären och samtidigt koppla in ett urladdningmostånd som tömmer kondingarna på 1s eller så. Men då skall mjukstarten styras av att systemet "aktiveras" och inte av att huvudbrytaren slås på.
Du har helt rätt, jag kör själv med tid-relä men det är lite mer komplicerat och dyrare än föreslagen lösning - det finns för och nackdelar med båda.
Angående nödstoppslingan så är det bästa att bryta på primären och samtidigt koppla in ett urladdningmostånd som tömmer kondingarna på 1s eller så. Men då skall mjukstarten styras av att systemet "aktiveras" och inte av att huvudbrytaren slås på.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Hur funkar det där med att låta mjukstarten gå igång av att systemet aktiveras. Och hur ser det ut komponentmässigt om man kör på tidreläslösningen?
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Hej,
Det finns så många olika sätt och lösningar beroende på hur man vill att det skall fungera. Följande är EN möjlig lösning men som sagt, det går att variera i det "oändliga"...

Till vänster har du 230VAC in.
F1 är din "huvudsäkring", F2 är säkringen för 12V aggregatet.
S1 är huvudströmbrytaren
K1 är ett 2-poligt (minst) relä eller kontaktor med 12V spole, kontakterna specade för 230VAC och minst 8A.
K2 är ett 1-poligt (minst) tidrelä med fördröjt tillslag och 12V manöverspänning. Kontakterna måste klara 230VAC och 8A minst.
K3 är ett 2-poligt relä (minst) med växlande kontakter, 12V manöverpänning.
R1 är mjukstartsmotståndet, 47ohm 50W eller nått sånt.
R2 är urladdningmotståndet för kondensatorbanken. K3's kontakter måste klara strömmen som kondingen laddas ur med. 10ohm laddar initialt ur kondingen med ~7A, 5ohm=14A osv. Trådlindat, effekten beror på valt resistansvärde men 50W för 10ohm bör klara sig fint.
TR1, V1 och C1 är trafo likrikatrbrygga och konding för motorspänningen....
Själva manöverkretsen ser ut så här:

S2 är nödstoppet, du kan koppla flera i nödstop i serie här om du vill.
S3 är "Enable knappen".
Kontakten K3 är en relä-kontakt (på relä K3 givetvis) som ger självhållning åt kretsen.
Längst ner ser du spolarna till de tre reläerna, K1, K2 och K3.
När du slår till huvudbrytaren så går 12V aggregatet igång och dina servo-drivare får sin logik-spänning men inget mer händer. När du trycker på S3 så drar relä K1 som kopplar på 230V till trafon (genom motståndet R1). K3 drar vilket kopplar bort urladdningmotståndet från kondensatorn samt ger självhållning så att du kan släppa S1. Samtidigt initieras tillslagsfördröjningen i K2. Efter inställd tid aktiveras K2 och trafon får "full spänning".
Slår du in nödstopp faller samtliga reläer - 230V till trafon försvinner, urladdningsmotståndet laddar ur kondingen snabbt samt självhållningen till "manövern" försvinner. För att återaktivera måste du "släppa" nödstoppet och åter trycka på S3.
Här gäller det att tid-reläets kontakter klarar strömmen till trafon, om dom inte gör det måste du ha ytterligare ett relä som i sin tur drivs av tid-reläet. Det gäller också att samtliga reläer har 12V spole. 24V är en betydligt vanligare spänning i industrisammanhang vilket gör det enklare att hitta grejer så om du inte hittar reläer med 12V spole så kanske du får kompletera med ett 24 aggregat att ha till manöverspänning och annar "krafs" och låta 12V agget vara endast till servo-drivarna.
Nu får du själv leta lite grejer...
/Henrik.
Det finns så många olika sätt och lösningar beroende på hur man vill att det skall fungera. Följande är EN möjlig lösning men som sagt, det går att variera i det "oändliga"...

Till vänster har du 230VAC in.
F1 är din "huvudsäkring", F2 är säkringen för 12V aggregatet.
S1 är huvudströmbrytaren
K1 är ett 2-poligt (minst) relä eller kontaktor med 12V spole, kontakterna specade för 230VAC och minst 8A.
K2 är ett 1-poligt (minst) tidrelä med fördröjt tillslag och 12V manöverspänning. Kontakterna måste klara 230VAC och 8A minst.
K3 är ett 2-poligt relä (minst) med växlande kontakter, 12V manöverpänning.
R1 är mjukstartsmotståndet, 47ohm 50W eller nått sånt.
R2 är urladdningmotståndet för kondensatorbanken. K3's kontakter måste klara strömmen som kondingen laddas ur med. 10ohm laddar initialt ur kondingen med ~7A, 5ohm=14A osv. Trådlindat, effekten beror på valt resistansvärde men 50W för 10ohm bör klara sig fint.
TR1, V1 och C1 är trafo likrikatrbrygga och konding för motorspänningen....
Själva manöverkretsen ser ut så här:

S2 är nödstoppet, du kan koppla flera i nödstop i serie här om du vill.
S3 är "Enable knappen".
Kontakten K3 är en relä-kontakt (på relä K3 givetvis) som ger självhållning åt kretsen.
Längst ner ser du spolarna till de tre reläerna, K1, K2 och K3.
När du slår till huvudbrytaren så går 12V aggregatet igång och dina servo-drivare får sin logik-spänning men inget mer händer. När du trycker på S3 så drar relä K1 som kopplar på 230V till trafon (genom motståndet R1). K3 drar vilket kopplar bort urladdningmotståndet från kondensatorn samt ger självhållning så att du kan släppa S1. Samtidigt initieras tillslagsfördröjningen i K2. Efter inställd tid aktiveras K2 och trafon får "full spänning".
Slår du in nödstopp faller samtliga reläer - 230V till trafon försvinner, urladdningsmotståndet laddar ur kondingen snabbt samt självhållningen till "manövern" försvinner. För att återaktivera måste du "släppa" nödstoppet och åter trycka på S3.
Här gäller det att tid-reläets kontakter klarar strömmen till trafon, om dom inte gör det måste du ha ytterligare ett relä som i sin tur drivs av tid-reläet. Det gäller också att samtliga reläer har 12V spole. 24V är en betydligt vanligare spänning i industrisammanhang vilket gör det enklare att hitta grejer så om du inte hittar reläer med 12V spole så kanske du får kompletera med ett 24 aggregat att ha till manöverspänning och annar "krafs" och låta 12V agget vara endast till servo-drivarna.
Nu får du själv leta lite grejer...

/Henrik.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Du är verkligen duktig på att förklara henrik, tack! 
Edit: behöver man ingen Varistor? och var ska den sitta då?

Edit: behöver man ingen Varistor? och var ska den sitta då?
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Blir det såhär isåfall om man kör med ett 24V manöveringsagg?



hittade inget tidsrelä som klarade över 8A så ett sånt här 37-544-05 som i sin tur startar ett 37-070-64 funkar väl? hur kopplar man det isåfall?
Ps: ska kolla andra ställen än elfa för att kanske hitta billigare, men elfa är bra referat.



hittade inget tidsrelä som klarade över 8A så ett sånt här 37-544-05 som i sin tur startar ett 37-070-64 funkar väl? hur kopplar man det isåfall?
Ps: ska kolla andra ställen än elfa för att kanske hitta billigare, men elfa är bra referat.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Alldeles riktigt. Du kopplar spolen på tidreläet precis som ritat i schemat (K2). Sen kopplar du 24V till spolen på det "nya" reläet (vi kallar det K4) "genom" en slutande kontakt på tidreläet. Så när tidreläet drar efter 1-2 sekunder så får det "nya" reläets spole spänning och dess kontakt (i stället för tidreläets kontakt) kortsluter motståndet.
Bra initiativ med säkringar på 12V till drivarna!
Edit: Digikey har ett riktigt datablad på tidreläet - inte ett reklamblad som ELFA.
Bra initiativ med säkringar på 12V till drivarna!
Edit: Digikey har ett riktigt datablad på tidreläet - inte ett reklamblad som ELFA.
Senast redigerad av H.O 16 december 2009, 20:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Personligen har jag aldrig använt någon varistor men det skadar definitivt inte och kostar inte många kronor. Nu hoppas jag att någon rättar mig om jag har fel men det bästa vore väl i så fall att sätta en specad på 250VAC mellan fas och nolla, direkt över primärlindningen på trafon. Detta borde skydda båda huvudbrytare, "mjukstarten".
En sak till som jag ofta glömmer rita in - det skall sitta en diod (1N4007 t.ex) tvärs över spolen på varje relä, anoden till 0V. Många reläer har detta inbyggt men inte alla och att sätta en extra kan inte skade skada ifall man är osäker.
En sak till som jag ofta glömmer rita in - det skall sitta en diod (1N4007 t.ex) tvärs över spolen på varje relä, anoden till 0V. Många reläer har detta inbyggt men inte alla och att sätta en extra kan inte skade skada ifall man är osäker.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Varistor är mycket bra, den ska sitta efter säkringen, före allt annat. På så sätt blåser varistorn säkringen vid överspänning och elektroniken håller. Har sett det rädda elektronik flera gånger när man av någon anledning fått för hög spänning.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Det beror ju på när man vill att den ska lösa. 10% är ju tillåten variation på nätspänningen och om man väljer en 250V så kommer den lösa då - vilket kanske kan vara bra om det innebär för hög spänning för dina drivare, annars en irritation.
Här finns en artikel i ämnet: http://powerelectronics.com/images/arch ... istors.pdf
Här finns en artikel i ämnet: http://powerelectronics.com/images/arch ... istors.pdf
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Lapin: 60-299-61 blir bra. Montera den luftigt för säkerhets skull, varistorer kan läcka ström när de åldras.
För att skydda reläna från de transienter som induceras från transformatorn vid kraft avslag så skall placeringen vara så som H.O beskrev. Transienterna från transformatorn borde innehålla betydligt mer energi än de som kommer från ett "normalt" elnät. Som nämndes tidigare så tål en hederlig transformator ganska "tuffa" tag innan den ger upp. Så jag antar att det som är i störst behov av skydd är reläna vid från och tillslag så att de inte svetsar.
För att skydda reläna från de transienter som induceras från transformatorn vid kraft avslag så skall placeringen vara så som H.O beskrev. Transienterna från transformatorn borde innehålla betydligt mer energi än de som kommer från ett "normalt" elnät. Som nämndes tidigare så tål en hederlig transformator ganska "tuffa" tag innan den ger upp. Så jag antar att det som är i störst behov av skydd är reläna vid från och tillslag så att de inte svetsar.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
mrfrenzy, nu är väl inte syftet med varistorn, i det här fallet, att skydda nätdelen mot spänningspikar från nätet utan att skydda strömbrytaren och relä-kontakterna mot gnist-bildning när trafon switchas från. Då borde det väl vara bättre att ha den "så nära" trafon som möjligt?
Att skydda de switchade nätdelarna är ju kanske inte fel. Men de har väl å andra sidan redan varistorer inbyggda - i alla fall om dom är av någorlunda kvalitet.
EDIT: Tack BER, jag var lite osäker på placeringen där men det "kändes" rätt att ha den så nära trafon som möjligt.
Att skydda de switchade nätdelarna är ju kanske inte fel. Men de har väl å andra sidan redan varistorer inbyggda - i alla fall om dom är av någorlunda kvalitet.
EDIT: Tack BER, jag var lite osäker på placeringen där men det "kändes" rätt att ha den så nära trafon som möjligt.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
H.O. Om man vill skydda mot trafons transienter så är den placeringen givetvis korrekt, jag uppfattade dock inte detta eftersom det pratades om dioder för det syftet.
Den kommer ju skydda mot överspänning från nätet oavsett var den sitter, jag har sett en del som råkat få 400V i sig när nollan gått av i en flerfasmatning eller vid felkopplingar, då är varistorn klart användbar.
Den kommer ju skydda mot överspänning från nätet oavsett var den sitter, jag har sett en del som råkat få 400V i sig när nollan gått av i en flerfasmatning eller vid felkopplingar, då är varistorn klart användbar.
Re: Hjälp med bygge av PSU.
Sedan var det detta med spänningen för varistorn. En varistor arbetar inte med diskreta nivåer, så det handlar mer om att matcha ström genombrotts kurva mot endamål. Hur mycket läckström kan man tolerera i "inaktivt" läge v.s. vad är max spänningen man tillåter för en transient med ett visst energi innerhåll.
Edit:mrfrenzy Dioderna var i syfte att skydda styrningen av reläna...
Den kommer ju skydda mot överspänning från nätet oavsett var den sitter
Nja, dett är ju bara sant i en sluten krets. Här har vi ett antal relän som kan "öppna" kretsen...
Edit:mrfrenzy Dioderna var i syfte att skydda styrningen av reläna...
Den kommer ju skydda mot överspänning från nätet oavsett var den sitter
Nja, dett är ju bara sant i en sluten krets. Här har vi ett antal relän som kan "öppna" kretsen...