Ringblixt med LED

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Ringblixt med LED

Inlägg av Nerre »

FormerMazda skrev:Skulle gissa att det krävs manuell vitbalans för det där ljuset, det är nog inget kameran själv känner igen / har förinställt.
Hur du gör på nikon vet jag dock inte..
Jag vill minnas att det funkar att ställa in mot en rent grå/vit yta. Annars kan man ju alltså plåta RAW och fixa det i datorn.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Riktigt snyggt!! Har själv ett ringblixtprojekt på G, oxå inspirerats av artikeln i Elector.

Hur blir skuggan? Ser att du inte har någon "diffuser"... Gjort lite tester hemma och sett att det lätt blir "stjärnskuggor"... små skuggor från alla lysdioderna..
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Blev grymt sugen jag med nu!
-Har funderat på att köpa ringblixt, men dom är ju inte direkt gratis... Sen så är det ju bycket roligare att bygga själv!

VILL SE RESULTATFOTON!!
Lajo

Inlägg av Lajo »

Roligt att ni tycker om den! =)

LaRdA & sneaky: Japp, den är gjord för att användas som makroblixt. Använder man den på håll blir ljusbilden väldigt sammlad, så det är svårt att få ngt bra utav det. Möjligtvis kan man använda det som en effekt.

laban12: PICen används dels för att ta emot triggersignalen från kameran och bränna av bilxten genom en transistor, och dels för att kunna variera blixtlängden (nedersta knappen på bilden sid1). Den andra knappen kan man blindavfyra blixten med.

tgr: Det ser ju bra ut! Hur löser du triggningen eller lyser dom konstant?

Gimbal: Jo det kan nog lysa något på frontlinsen på dom bilderna jag skickat. Själva ringen sitter med presspassning så det går att skjuta på den lite till.

dechaine: Har funderat på att göra en diffusor, det blir ju lite skumma skuggor på vissa bilder. En blästrad plexi ring kankse skulle gjort susen.

Visst är det roligare att göra själv! Nu kankse man skulle göra en variant med 1W:are... :humm: Aja, vi får se. =)

Här kommer några bilder. Dock inte så spännande motiv som choppertony föreslog tyvärr =)

Bild
ISO640 1/160 f5,6 K8600 - Här ser man skuggorna tydligt.

Bild
ISO640 1/1.6 F5,6 automatisk vitbalans - Utan blixt -> ingen vacker syn... =)

Bild
ISO640 1/160 F5,6 - Belyser från sidan

Bild
ISO640 1/160 F5,6 - Belyser ovanifrån
choppertony

Inlägg av choppertony »

En brud hade helt klart varit bättre. Men va f-n... En tisdag kväll. Man kan inte få allt *asg* Snyggt ändå!
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Ser bra ut!
Tror att en diffusor skulle bli pricken över i. Det kan ju inte vara allt för svår att göra en enkel, som "duger"..
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Vad tror ni förresten att det skulle krävas för att bygga en "vanlig" blixt (för att fota på lite avstånd) med LEDar?
(Nu blev jag taggad till att bygga blixt! Synd bara att jag inte har tid... :roll: )
tgr

Inlägg av tgr »

Lajo: Den lyser konstant. Det blir mycke lättare att ställa in focus och allt då. Sen har jag tänkt att det ska in nån pwm i dessa så jag kan ställa ljusstyrkan. Tanken är sen att det ska bli några stycken sådana i smidiga lådor med stativfäste på baksidan och under. Då kan de även funkar som arbetsbelysning och ficklampa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

PWM utan ett stadigt filter efteråt kan ju bli så fel...
Tänkte mest på interferens mellan PWM och slutartid.
Eller vill du bara ha PWM för fokusering mm.
laban12

Inlägg av laban12 »

Lajo skrev: laban12: PICen används dels för att ta emot triggersignalen från kameran och bränna av bilxten genom en transistor, och dels för att kunna variera blixtlängden (nedersta knappen på bilden sid1). Den andra knappen kan man blindavfyra blixten med.

Aha, jag trodde de lös konstant! Finns det någon poäng med att INTE låta dem lysa konstant?
Överströmmar du dem eller något så de riskerar att brinna upp?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

laban12: För att få en skarp bild
Lajo

Inlägg av Lajo »

laban12: Ja, jag ger dioderna något högre spänning än vad dom ska ha om dom ska lysa konstant.
Sen antar jag att man hade behövt parallellkoppla dioderna (låg spänning och hög ström) för att kunna ha den portbel och det kankse skulle komplisera själva moteringen av dioderna. Det är vad jag kommer på lite snabbt...

Nja, annars vet jag inte om det finns någon nackdel så...
maDa: Berätta gärna hur du tänker.

Sluggo: Det är klart du ska ta och bygga dig en blixt! =) Har också funderat lite på att göra en "vanlig" variant, frågan är om man får ut tillräckligt med ljus.

Kanske... hmm, skulle man bygga sig en prototyp under julledigheten =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan nyttja den termiska trögheten och få lysdioderna att flasha till med I-max istället för att lysa konstakt vid I-medel?
Mao.. kör I-medel, när blixten utlöses så skickas I-max en kort stund.

Är det bäst med varmvita eller "kritvita" lysdioder ..?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det borde vara bäst med neutralvita lysdioder, deras färgintensitet är mest plan över färgspektrat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

*Förnekelsefas* :mrgreen:
Skriv svar