Jag verkar ha lyckats bränna båda HDMI ingångarna på min Panasonic plasma! Drog en HDMI-kabel från sovrummet in till tv'n i vardagsrummet och nu verkar allting ha dött på HDMI-sidan. Mätte potentialskillnaden mellan kabelns skärm till tv'n hölje och där var runt 100 volt. Strömmen låg på runt 1 mA och det kittlade rätt skönt i fingrarna.
Frågan löder; kan en ström på 1 mA vid 100V skada hela ingångsväljaren i TV'n eller är det av en helt annan anledning som detta hänt?
Kan det kanske ha varit min högkvalitativa Deltaco DVI-HDMI adapter som har kortslutit något?
Tips på felsökningssteg välkomnas!
Bränna HDMI-ingång på TV'n - spänningsskillnader
Re: Bränna HDMI-ingång på TV'n - spänningsskillnader
Mest troliget e att HDMI delen i teven e gonatt. Detta e varför man stänger av å drar ur nätkontakterna innan man kollar ihop saker.
Om det nu är så, kan man ha sån tur att den delen är en separat modul som går enkelt att byta ut?
Det är osannolikt men inte omöjligt att det kortet som är drabbat går att byta. Dock är det fullkomligt omöjligt för mig att säga något om en "Panasonic Plasma" (kanske för att jag inte kan något specifikt om dem). Tipset är att försöka googla det med fullständigt modellnamn.
Har hittat kortet på eBay för 400 kr inkl frakt!
Internet är fantastiskt!