Vilket program använder ni till att sätta skär djup i o.s.v.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mliljedl

Vilket program använder ni till att sätta skär djup i o.s.v.

Inlägg av mliljedl »

Hej,

Vilket program använder ni till att sätta skär djup och skarordning o.s.v i?
Jag har använt CamBam hittills när jag velat gravera en text, men nu har jag en uppgift som CamBam gick bet på. Jag har en text som jag vill få bort allt material inuti bokstäverna och för det första så tar det +10min att generera toolpath för att konstatera att resultatet inte blev som man tänkt sej, och så ändra lite och återigen vänta +10min.
Och sedan tar det också en evighet att spara som g-kod i CamBam. För att ännu en gång konstatera att g-koden bara blev en massa cirklar inuti varandra :twisted:
Så jag bytte till LazyCam för att konstatera att den funktionen funkar inte att spara som g-kod fören man betalar för programet. Men att generera toolpath går bra.

Jag använder Coreldraw x3 att rita i

Men hur gör man i lazyCam för att kombinera en text? Om man har t.ex. ett O och vill fräsa ut inuti.
Här är en bild på vad jag menar... Det röda är var fräsen kör.

Bild

//Martin
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Vilket program använder ni till att sätta skär djup i o.s.v.

Inlägg av jojje »

Vad är det för skillnad på: ...spara som g-kod fören man betalar för programet. Men att generera toolpath går bra.?

Har du provat att explodera texten? Då blir allt lösa delar, sen fattar nog LazyCam bättre.

Jag använder AutoCAD till sånt. Exploderar texten och gör fräsbanorna. Sen kör ut en DXF-fil, som jag tar in i LazyCam.
Där bestämmer jag fräsordningen. Börjar alltid innifrån. Annars får man en liten bit som sprätter bort och kan förstöra.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

För att generera g-kod av G i bilden nedan så måste man ha Pro versionen av LazyCam, Så därför undrar jag om det finns andra gratis alternativ som klarar att fräsa ur inuti bokstäver?
Bild

Har du provat att explodera texten? Då blir allt lösa delar, sen fattar nog LazyCam bättre.
Det har jag provat men jag tror att det är just det som är problemet, att det är just lösa delar t.ex ytter och inner ringen i O är två skilda delar...
I CamBam heter funktionen "Convert to Region" då blir båda ringarna i O till en figur. Men det spelar ingen roll om jag kombinerar, grupperar eller bryter isär texten i coreldraw, den är fortfarande lösa delar i LazyCam.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det ser ut som att CamBam ska klara det?
http://www.cambam.co.uk/docs/tutorials/pocketing.html
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Cambam klarar det..... Om man har tid att att vänta...
Vilket dom också påpekar på CamBams sida "Right click on the mop and select generate toolpath. (This will take a little time to complete (CamBam is not so good at feeding back that it is busy at the moment)."

För mig tog det i allafall +10min att generera toolpath och ännu längre att spara som G-kod... Som sen bara var en massa cirklar, och inte texten jag ville ha.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Cirklarna i CamBam har jag varit med om också. Testa att konvertera texten till polylines i CamBam innan du kör pocketing och G-kod, brukar funka bättre har jag för mig.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

CamBam fixar det men det är inte enkelt, så här står det på min minneslapp;

konvertera till polylines.
Joina.
spara
välj alla innerkonturer, kopiera, klistra in (inte kortkommando)
gör "regions" av alla dubbelkonturer (välj inner och ytter!)
klipp ut alla dessa regions (inte kortkommando)

lägg 2.5d profile på utsidan av innerkonturerna

klistra in regionerna igen
holka ur regionerna

klart!
Skriv svar