Bygga elverk av asynkronmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bygga elverk av asynkronmotor?

Inlägg av gvs »

Hittade denna http://home.online.no/~sondred/Gamle%20 ... gregat.htm
Det är en ganska uppfinningsrik norrman som bygger typ allt.
Funderar på projektet jag länkaade till där han har snickarat ett eget elverk av en gammal asynkronmotor och en gräsklippare. Är det praktiskt användbart att göra så? Vore kul att testa...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jorå, det skulle fungera helt bra efter vad jag vet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Nej, tyvärr

Inlägg av bengt-re »

Om den är kopplad på ett starkt nät och du istället för att belasta motorn driver den till ett högre varvtal så återmatas energi till nätet. Dock så kan den ALDRIG fungera som fristående generator. Till detta behöver du en synkrongenerator.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vad lallar du om?
Om jag bygger en så ska den användas som fristående. Enligt hemsidan verkar det fungera alldeles ypperligt. Han har ju även "bildbevis" på det.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Hur magnetiseras rotorn i sånna fall ? I en kortsluten asynkronmotor magnetiseras rotorn genom att den skär flödeslinjerna från statorn. Men finns det ingen spänning över statorn från början kommer det aldrig uppstå några flödeslinjer. Om du hittar en släpringad motor kan det däremot fungera om du skickar in likström i rotorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Läs länken innan ni säger att det inte funkar.

Maze: det finns inte asnykron motorer med släpringar. Det är en synkronmotor.

Det funkar. Men som det står på sidan så är det inga stora effekter man får ut. En synkronmotor är bra mycket bättre.
Boff
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 april 2005, 22:19:59
Ort: Scania

Inlägg av Boff »

Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Killen har kopplat kondensatorer över lindningarna:

"En asynkron motor avgir vanligvis ingen spenning når man setter akselen i rotasjon, det er fordi rotoren ikke er magnetisk og består av kortslutningsstaver (rotoren har ikke børster eller sleperinger).
Måten å få en slik motor til å generere spenning er å montre kondensatorer i parallell med spolene i motoren."

/d
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Frågan är bara den..

Inlägg av bengt-re »

Varför inte använda en synkrongenerator ? Den är gjord för detta och fungerar bra samt går spänningsreglera. Ser likssom ingen anledning att INTE använda en dylig... Du kan få dessa gratis ifrån utslitna små elverk. Det enda underhåll som möjligen behövs är att tvätta kollektor och blåsa ur damm ur lindningarna och möjligen kontrollera/byta kullager. Bensinmotorn som driver generatorn har nästan alltid kortare livlängd än generatorn, så borde finnas gott om dem om man letar lite. Ofta har du dessutom som bonus en batteriladdninglindning som ger 12-15 volt uppåt en 10 ampér får att driva dc-prylar direkt eller ladda ett startbatteri om du har en motor med startmotor.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Var kan man få tag på begagnade generatorer gärna 3fas, billigt???
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror inte att de är så lätta att hitta som begnt-re påstår.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

många av dagens elverksgeneratorer saknar en gavel då den är bultad direkt mot bensinmotorn

är det någon som har lust att ge ett bud på två 220v likströmsgeneratorer
1,4 kw 3000varv :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Ojsan

Inlägg av bengt-re »

Ville vi ha 3-fas. Det går att finna även detta ifrån gamla marina elverk, försvaret har haft mycket sådan här utrutning som i dagsläget säljs på överskottsmarknaden. Små varv är bra kontakter för att hitta generatorer, kolla med småvarven längs kusten, det strår inte sällan gamla elverk som tagits ur fartyg och fiskebåtar. Större maskinfirmor är också ett bra ställe att leta på. Vissa skrotar som tar hand om industriskrot kan också ha. Eventuellt har jag två gamla elverk med trasiga motorer kvar om de inte är slängda. Tidningen Lands radannonser, blocket...

Men visst sant som någon skrev att det är ett problem med vissa nyare elverk att de saknar en gavel, men de som är dryga 10-15 år gamla har ofta två gavlar. Sen gör avsaknaden av en gavel inte produkten helt oanvändbar, det beror till stor del på mekaniska skickligheten hos byggaren. Det finns många duktiga människor där ute som flyttar växellådor och motorer till ställen där de aldrig var tänka att sitta och får det att fungera väl.

Vill man köpa nytt och billigare än rena proffsprylar så har jula en trefasgenerator som ser ut att vara rätt gedigen.

Är det funktionen elverk man är ute efter så finns det en ganska stor begagnadmarknad även där och en uttjänt Briggs motor går ju renovera eller byta till en ny motor med samma fästpunkter.

edit.
vad har 220V likströmmare varit till ? Rätt udda...
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

3-fas vill vi inte ha, men den tekniska lösningen norrmannen använder innebäar att man har en 3-fas asynkronmotor.

Alla som tycker att man ska använda en synkronmotor:
Varför? hur funkar det? (noll koll)
Vilket ger högst verkningsgrad?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Synkrongenerator

Inlägg av bengt-re »

Är det som sitter i närapå alla kraftverk, till skillnad emot en asynkornmotor/generator så går synkronmaskinen med synkront varvtal (nähä..) och effekt, frekvens samt fördelning mellan aktiv och reaktiv effekt (om den jobbar emot ett nät med flera generatorer) kan stryas fritt med hjälp av magnetisering och varvtal på drivmotor. Beroende på poltalet så skall drivmotorn köras på 3000rpm (1pol) 1500 rpm(2pol) för att få ut 50 Hz. Asynkronmaskinen släpar alltid efter ett visst antal procent, ju mer den släpar efter desto mer ström drar den och desto mer vridmoment utvecka den. Dock så orsakar eftersläpningen uppvärming vilket gör att det finns gränser för hur hårt man kan belasta motorn utan att den går sönder. På grund av detta är asynkronmotorn väldigt stark i starten och klarar av att dra igång stora laster utan problem, men tar starten för lång tid eller om man startar om en större asynkronmaskin för ofta så smälter den efter tag ner... Vill man veta exakt vad en motor tål så finns det en fin bok ifrån ABB- som har alla viktiga data på alla ABB´s motorer och även om man har ett annat fabrikat så kan man ofta hitta en ABB motor som motsvarar den motorn man har.

Synkronmaskinen som motor är lite dålig då den normalt sätt inte är självstartande, utan måste ha hjälp att snurra igång, det finns morderna lösningar för att komma runt det, men i grunden så är det så.

SÄttet som en asynkronmotor kan fungera som generator är genom att som jag sa aktiva strömmen stiger med ökad eftersläpning, vid synkront varvtal så drar motorn i princip ingen aktiv ström alls, börjar man sedan försöka dra upp motorn i högre varvtal än det asynkrona så börjar den mata tillbaka aktiv effekt till nätet och har du den efter di nelmätare så börjar den snurra långsammare. Tekniken används i vissa vindkraftverk, men är så vitt jag vet ovanlig. DOck kan det fungera som en broms i en industri så att man dessutom spar ström och slipper värmeutveckling när motorn drivs. Finns en fara dock, drivs den för mycket så släpper motorskyddet och då har man ingen annan broms än luftmotståndet i rotorn....Det hände en olycka på SSAB beroende på just detta.

Sammanfattning. Synkronmaskinen regleras frekvensen med varvtalet på drivningen. Spänningen regleras med hjälp av en justerbar magnetiseringskrets. Jag kan slänga upp lite länkar om du vill läsa mer, det är en hel vetenskap elmotorer om man börjar rota i det.
Skriv svar