DIY BLDC motor

Berätta om dina pågående projekt.
Matte

Re: DIY BLDC motor

Inlägg av Matte »

Hmm, håller inte riktigt med icecap. Kan man designa så att de interna dioderna "räcker" varför ska man då sätta externa dioder?

Mig veterligen finns det inget direkt slitage relaterat med att använda anti-paralella dioden även om jag inte tror att det är hållbart för 100A. Dock så är denna dioden långsam vilket gör att man kan få spännings spikar som kan vara skadliga.

Mina tips:
* Rit in ett par schottky parallellt. Du kanske inte behöver dom men innan du vet vad du har att göra med så kan de vara rätt bra att ha.
* Undvik att använda dioderna tänd feten istället.

MVH
Mattias
bearing

Inlägg av bearing »

>dioden långsam vilket gör att man kan få spännings spikar

Det är väl strömspikar som blir av långsamma dioder?

>Undvik att använda dioderna tänd feten istället.

Man måste ju alltid ha dödtid och den räcker för att dioden ska hinna börja leda.

>Rit in ett par schottky parallellt

Räcker dom för att förhindra att bodydioden leder? detta är något som jag känner mig osäker på, för mer information om vad jag menar se mina tidigare inlägg i tråden.
grubs

Inlägg av grubs »

Vad jag minns från det jag har läst så finns det tre huvudsakliga anledningar till att man vill ha externa dioder.

Snabbare omslag både på och av, dvs lägre strömspikar och lägre förluster.

Lägre spänningsfall över dioden, beroende på vilken typ som används.

Minskad värmeutveckling i Mosfet-kapseln, t.ex. i en switchad omvandlare där dioden leder en stor del av tiden.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Kolla in och läs denna sida väldigt informativ
http://www.modularcircuits.com/h-bridge_secrets1.htm

Har i alla fall beställt magneter
S-25-07-N
Diameter 25 mm
Thickness 7 mm
Weight 26 g
Nickel-plated (Ni-Cu-Ni)
Magnetisation: N42
Strength: approx. 12 Kg
32 st a 1.94 EUR
bearing

Inlägg av bearing »

Delen om dioder (läste bara den) gick inte så djupt och innehöll flera fel. T.ex. står det att kapacitansen i dioden gör att den är långsam att slås på, vilket är helt felt. Kapacitansen gör att den slås av långsamt.

Gjorde en enkel analys i FEMM. Med 10mm avstånd blir toppen på magnetflödeskurvan knappt 0,4T. Säg till om du vill ha filen eller om jag ska använda ett annat avstånd. Magneterna blir kvadratiska i analysen vilket ändrar kurvformen lite tror jag, men inte toppflödet.

Bild
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Suveränt, det syns väl på bilden, men det du räknar på är ett luftavstånd på 10mm jag räknar med att statorn blir 12 mm ( plywood tjocklek..) sedan behövs säkert 2mm luftspalt till magneter totalt 16mm.

Sedan läste jag ett urklipp om motorstyrning och hallgivare, jag använder 16Mhz men också 8 poler, vilket skulle innebära kankse bara 400 varv, så det lutar åt att använda AT90M1

External interrupt routine (Hall input) takes app 23 CPU cycles. At 8 MHz this gives 17,25 μs (50
cycles * 6 commutations) by electrical rotation. It gives 3478K electrical rotation per minute, If
using a motor with 4 pair of poles it gives a theoretical maximum of 869K mechanical RPM. (if
over-current control and communication is not considered).
SvenW

Inlägg av SvenW »

Intressant projekt det här!
Försök att få till ett kortare luftgap. Helst inte mer än 7 mm. Mindre koppar och starkare magnetfält ger nästan säkert bättre resultat.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag kan ladda upp FEMM-filen på google-projektsidan om du förklarar hur jag ska göra. Har google-konto.

Med 16mm avstånd blev toppflödet 0,3T.

Angående varvtalet så står det ju 869KRPM vilket väl borde betyda 869000 RPM, vilket väl borde räcka.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Får jag bara din mail adress lägger jag upp dig till projektet

http://code.google.com/p/diy-bldc/
Jag hittade ingenstans där man kan ansöka utan det är nog bara att maila mig eller skicka PM här för dem som vill kunna ladda upp, det ska ju vara ett helt öppet projekt, så lägger jag upp dig som projekt member

Om det nu innebär 0.3T så måste jag räkna om det till spole induktans, någon bra formel?
För att kunna stämma av spolarna till magnetfältet, antalvarv, tråddiameter
Jag kommer att rita om formen på spolarna till tårtbitar, så magneterna passerar tråden med 90 grader vinkel, nästan....
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Nu har jag fått mina magneter, får se hur jag löser det med lindningarna.
Skall inskaffa plåtskivor för att montera magneterna på iställt för plywood, pga magnetflödes läckaget
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Lite uppdatering av status, mer funderingar håller på att studerar hur man kan bygga upp en motor och beräkningar, kommit över flera som lindar flera spolar och lägger dem omlott förbättrar momentet, mer jobb med lindning...

Bild

Vilket också innbär att jag kan linda tunnare med samma ström pga 2 spolar i serie....
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Det kan vara värt att fundera på vilken form back-EMF:en får. Jag skulle tro att den här lösningen borde ge något åt det trapetsoidala hållet men även avrundat och lite mer åt sinusoidal. Om det sedan spelar någon roll beror på hur avancerad kommutering man använder och hur stort momentrippel man kan leva med.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Jag hitta detta precis på nätet, lite av det jag tänkte men dem använder litz tråd, snyggt gjort i alla fall och enkelt...

http://www.youtube.com/watch?v=hPyl776j7no
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt!

Det finns de som tycker "men... varför??", men jag skulle snarare säga "varför inte?"
Det är ju inte direkt alla som *bygger* en motor. :)
Dessutom är det lärorikt och nyttigt att återuppfriska de elektromagnetiska kunskaperna.

Som du skrev i första inlägget:

"Måste väl ta fram läroboken och räkna, kommer inte ihåg hur....."

:glasogon:
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Kollat runt bland lite websidor och böcker.. tydligen för att få en effektiv motor med minimala förluster bör man använda magneter i typ halbach array, det innebär att magnetfälten är vinklade inuti normalt dvs 90 grader alt. 45 grader, detta innbär att man inte behöver en support typ järn bakom magneterna och man kan bygga den helt järnfri..... nästan.

Dessa används inom soldrivna bilar för hög verkningsgrad. sedan skall ledarna tvinnas ca 40-50 varv/m för att minska eddy förluster, billigare än att använda Litz tråd.

Nu så får det väl bli dags att provbygga spolar, enligt tidigare inlägg som överlappar varandra...

Ska beställa tråd efter trettonhelgen, återkommer med bilder.
Skriv svar