Beröringsfri kortläsare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KidNotorious

Beröringsfri kortläsare

Inlägg av KidNotorious »

Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig, vet inte om jag postat på rätt ställe, men Mod får flytta tråden om den ligger fel.

Till problemet

Jag har tänkt köpa en beröringsfri kortläsare. När ett godkänt kort hålls i närheten av läsaren aktiveras en reläutgång under 0.5-4s, eller togglas.

Det jag vill göra är att kortläsaren ska skicka information på vems kort som används till min router. Vad behöver jag bygga till? Och finns det ett program som kan logga dessa kort avläsningar?

Tack för all hjälp
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Beröringsfri kortläsare

Inlägg av AndLi »

Du vill altså ha en ethernet/Tcp/ip ansluten RFID läsare med reläkontakt?
Vilken korttyp vill du klara? mifare classic är en ganska vanlig/enkel som bla SL använder i sina nya "access" kort.

I lås/larm verkar det populärt att köra RS485 från enheter till en samlingslåda, men det finns ju rs485 /tcp-ip(ethernet) convertrar
KidNotorious

Inlägg av KidNotorious »

Jag behöver ingen lås/öppna funktion utan endast info på vems kort som dras.

http://www.electrokit.se har en beröringsfri kortläsare, vad behövs kopplas till den för att sända informationen till datorn?

Finns det något program man kan hämta hem för att se vems kort som dras?

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Jag har för mig att Bewator har ett system som innehåller funktionen du söker.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Många av låssystemen har "dumma" läsare som bara skickar upp data till ett centralt system som sen skickar ner data till låset för öppning.

Elektrokits vellman rfid kit har ju ingen serieports utgång vad jag kan se, så det är nog typ omöjligt att patcha in ett datorinterface på den.

Du får nog leta efter rfid läsare med rs232 utgång. Det borde vara enklast, i värsta fall får du väll sätta på egen logik för relä utgången och sen skicka samma data till din PC.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ett projekt jag byggde en gång använde en RFID-läsare med serieport från Lawicel. Denna kopplades via en RS232-USB omvandlare till datorn, sedan ställde jag in Windows till att använda en viss USB-port som tangentbordsingång (minns inte riktigt hur jag gjorde...). Det går även att göra samma sak i Linux.
Sedan satte jag inloggningslösenordet till RFID-taggens serienummer, så kunde jag logga in genom att hålla taggen nära läsaren. Nu ser jag att Lawicel har läsare med USB, då borde det bli rätt enkelt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Som AndLi skrev: Vilken korttyp vill du klara?

Det är ju första frågan för att veta vad för typ av kort du planerar att använda.
Skriv svar