Sugen på PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Variosboy

Sugen på PIC?

Inlägg av Variosboy »

Vill egentligen bara rekomendera de som är intresserade av att lära sig programmering av PIC-processorer att köpa en bok av Lars Bengtsson som heter Mikrokontrollers.

Jag har själv programmerat lite smått fram å tillbaka utan att alla gånger riktigt veta exakt vad man gör eller varför, det är många gånger grunderna man missat, och det tycker jag beskrivs i boken på ett bra å enkelt sätt.

Nu kommer garanterat många säga att de två processorerna som nämns i boken är gamla modeller som är värdelösa med dagens mått, och det kan jag förvisso bara hålla med om, MEN det är ju inte skillda värdar! De nya bygger ju till mångt å mycket på dessa gamla stofil-PIC:ar
Dessutom är exemplen i boken väldigt allmängiltiga.

Själv köpte jag den på Lycknis för 324:- med frakt. Tog ca 5 dagar att få hem den..
v-g
EF Sponsor

Re: Sugen på PIC?

Inlägg av v-g »

Egentligen är det viktiga att lära sig tolka databladet det är inte bara "att läsa databladet" när man varken vet vad man ska söka efter eller i vilken del man ska leta.

Sen gäller det att börja koda, blinka en lysdiod är uppenbart ett bra exempel. Även om man är erfaren är det bra att börja med så man ser att grunden är rätt.

Sen gäller det att ha idéer och genomföra dessa!

Själv lärde jag mig rätt snabbt genom att läsa databladet och först analysera och testa en "blinka lysdiod" sen därefter bygga på.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=36721

Men aldrig fel att tipsa om den igen! :)

Grymt bra bok och hans kurser är underbara. Nästa för min del blir en RTOS-kurs som han håller i :), spännande!
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Det var på grund av den tråden jag stötte på boken och senare köpte den! :)
Skriv svar