Ljussensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
AndersLL

Ljussensor

Inlägg av AndersLL »

Hej, Jag har letat utan att finna..

Jag håller på att bygga en oljebrännare, och har kört fast vid ljussensorn som "ser" om det brinner eller inte, jag är inte jättebra på elektronik (inte tillräckligt i alla fall) men jag har två olika sensorer som jag testat med och dom ger för svag signal för att orka dra ett 12 volts relä (vanligt extraljus relä till bil) som jag vill att det ska göra, dom är avsedda för 230 volt om det gör någon skillnad?
Jag förstod det nästan själv innan att det inte skulle orka, men testade i alla fall :P
Så jag undrar om någon vet hur man "förstärker" den svaga signalen så den orkar dra ett relä?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ljussensor

Inlägg av Meduza »

En Transistor är en bra hjälp i det här fallet :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag skulle definitivt sno en sensor från en oljebrännare och använda denna. Det lär ju finnas drivvis med skrotade oljebrännare :)
AndersLL

Inlägg av AndersLL »

Jag har en sensor från en vanlig oljebrännare, men den orkar inte dra ett vanligt relä.
Jag tror jag vet hur en transistor ser ut.... men har ingen aning om vad för någon typ av transistor jag behöver, jag vet inte heller hur man kopplar in en sådan. :(
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

vet man inte hur en transistor ser ut så är det nog tyvärr en hel del pillande innan man får det att fungera. Men med god vägledning från forumet är det kanske inte så svårt trots allt! :wink: Det behövs kanske ett motstånd och en diod också. Men man kan ju ha tur också - transistorer är väldigt billiga ( en krona) och om du köper ett par stycken kan du experimetera lite.

Hur den bör kopplas:

Bild

tråd i forumet som förklarar bilden.

Sen en bild på hur transistorn kan se ut: observera att de tre anslutningarna - bas, meitter och kollektor inte alltid sitter i samma ordning på alla transistorer (man får ta reda på det för just den sorten man har)

Bild
(just nu aktuell på tradera för 3 kr (t.o.m 20 december) <= hett tips)

Nu finns det grovt räknat TVÅ sorters transistorer (om man räknar bara de bipolära, som man brukar tala om när man talar om en "vanlig" transistor) och det är NPN och PNP.

I ritningen ovan är den transistor du ska ha en av NPN-typ. Som tur är råkar MPSA14 i traderaannonsen vara en NPN - den funkar alltså. Den tål max 30 volt och 0.5 ampere så det ska väl duga?
AndersLL

Inlägg av AndersLL »

Ahh, TACK det var precis vad jag sökte, jag skaffade precis ett konto på tradera och ska försöka köpa dom transistorerna :)
Och tack för länken oxå :)

Jag kommer ihåg när vi grejade med sådant i skolan, men det var ju 10 år sedan och så skolkade man ju varannan lektion för man skulle vara med i tuffa gänget och tjuv röka istället...
Man kanske skulle varit med lite mer i skolan haha

Ett vanligt 12 volts relä tror jag inte drar mer än 0,5 ampere så det borde funka.
Ska försöka meddela hur det funkar, om det funkar haha

Tack än en gång :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

just nu leder "ettöre" auktionen. Akta dig för honom! Han har en vana att dubbla slutbudet ca 20 sekunder innan auktionen slutar - och så står du där utan transistorer för att du inte ville bjuda 25 kronor...
AndersLL

Inlägg av AndersLL »

Japp, Jag lade ett betydligt högre bud men det står bara 4 kronor ändå.
Får hålla ett öga på det däringa, annars måste det väl finnas likadana transistorer att köpa i nån affär?

Jag fick det att funka igår med två transistorer som jag lödade loss från en styrenhet till en vanlig oljebrännare.
Jag trodde dom var 230 volts och tvivlade på att det skulle gå men efterson jag hade kastat dom annars så testade jag, en pnp och en npn som jag satte i serie (eller vad det kallas)
Och reläet klickade till :D

Och jo... reläet släppte när jag höll handen för ljussensorn oxå :P
Skriv svar