AUX ingång på SAAB 9-5 krånglar med iPhone men inte med dato

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

AUX ingång på SAAB 9-5 krånglar med iPhone men inte med dato

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag har fixat en AUX-ingång på min orginalstereo som sitter i en SAAB 9-5
Jag har följt denna guide
http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all

När jag testar med min iPhone så verkar det fungera till en början, men sen (som det verkar) så när det blir lägre ljud i en låt (tex slutet) så pausar min iPhone. Ungefär som om man drar bort sladden som sitter i hörlursjacket. Jag vet inte om det beror på iPhonen eller stereon. Däremot så verkar allt fungera ypperligt om jag testar med datorn i AUX-ingången.

Jag har inte kapat den gamla ledningen för band som dem gjort på den här bilden (annan guide)
Bild

Innan jag kapar/löder bort resistorerna så tänkte jag höra om det kanske är lämpligt att löda på zenerdioder på höger/vänster AUX-ingång. Det jag tänkte på var för att förhindra att nån slags signal kanske går från stereon och "bakvägen" till min iPhone?
Vad tror ni, eller kommer det försämra något avsevärt?
De zenerdioder jag har hemma är: 1n4148, kan dem isf funka?

/Niclas
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: AUX ingång på SAAB 9-5 krånglar med iPhone men inte med dato

Inlägg av anders_bzn »

Tänkte du koppla dioderna i serie då?

I så fall så kommer du sabba signalen helt. Signalen är ju en växelspänning så för det första så kommer du halvågslikrikta den, sen kommer dioden inte börja leda innan signalen är över ~0,7V vilket gör att du bara få amplitudtopparna igenom dioden. Du kommer bara få något distat igenom dioden. Det kommer låta skit.

Om man vill koppla en skyddskrets så kan man ta två motkopplade lysdioder med en serie resistor före, det tricket brukar man använda när man inte vill överstyra en audio ingång.

Vill du skydda din ipod så är det lättaste sättet att koppla en 300 Ohms resistor i serie med signalen. 300 Ohm skyddar mot kortslutning då iPoden kan driva hörlurar med den impedansen.

300Ohm är däremot försummbart om man ska driva en audiopryttel då dessa brukar ka en ingångsimpedans på ~20-50KOhm.

Resistorn kommer kanske inte skydda iPoden emot höga spänningar från radion, säg 12V men det lär ju hjälpa till.

EDIT:

Det verkar ju som iPoden känner av hur mycket utgången är belastad för att känna av om någon drar ut lurarna. Eftersom bilstereon har lastar utgången på iPoden MYCKET mindre än ett par hörlurar så kan du ju testa att koppla en resistor över signalen. Börja med några KOhm och se om det funkar om inte så minska lite i taget, men gå aldrig under 300Ohm (eller kolla vad Ipoden har för specad drivförmåga). Eller Googla problemet, detta är säkert Ipoden som ställer till med och någon måste haft samma problem.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ska inte hörlursutgången kunna driva 32ohm last. 300ohm låter högt för vanliga hörlurar...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hörlurar är ofta på 32 ohm men det finns även lurar med högre impedans. Jag har ett par AKG-lurar som har 600 ohms impedans.

Jag skulle lätt ha provat med 330ohm-motstånd ur bra-att-ha-lådan (det är väl för övrigt ett standardvärde, det klassiska värdet för att driva enstaka lysdioder från 5V-matning).

Jag kanske är konstig för övrigt men jag hade hellre lobotomerat bort cd-spelaren än bandspelaren i stereon. Gamla band har man ju liggandes men att släpa på cd-skivor är bara jobbigt utan att vara särskilt retro :wink: (Jo, jag såg att man faktiskt kunde få bandspelaren att fortsätta fungera samtidigt, men hur bra ljud blir det om bandspelarförstärkarens brus blandas in i det man lyssnar på).
skorpion

Inlägg av skorpion »

Ett STORT TACK till samtliga

Känns underbart att få denna hjälpen :)

Jag har nu satt 330ohm på kanalerna och även lött bort resistorerna som fanns på bandarens kretskort vilket bryter kontakten mellan bandaren och min egna ingång.

Jag vet dock ännu inte hur jag ska lösa "fejk-bandet" på snyggast sätt. Just nu har jag 2 minibrytare monterade på en blindknapp, men det skulle vara bra om allt blev automatiskt på ngt sätt, eller mera integrerat.

Jag får fortsätta fundera på det under sömnen jag nu skall ta.

MVH Niclas
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Hörlurar är ofta på 32 ohm men det finns även lurar med högre impedans. Jag har ett par AKG-lurar som har 600 ohms impedans.

Jag skulle lätt ha provat med 330ohm-motstånd ur bra-att-ha-lådan (det är väl för övrigt ett standardvärde, det klassiska värdet för att driva enstaka lysdioder från 5V-matning).
Det är faktiskt inte speciellt vanligt med lurar på 32Ohm längre. Nästan alla till moderna portabla musikspelare har lurar är på 300-600Ohm. Batteridrift gillar lättdrivna lurar.

Jag har tex ett par halvbra Sony och ett par Sennheiser lurar de är på 300 respektive 600 Ohm (eller om det är tvärt om).
skorpion

Inlägg av skorpion »

Hej igen

Jag får störningar i ljudet, typ ett surr när jag gasar och har iPhonen kopplad till dockan för laddning (som i sin tur är kopplad till cigguttaget) Dessa störningar får jag endast när motorn är igång och iPhonen sitter i dockan och laddar. När iPhonen är direkt kopplad (liggande löst) till bilstereon så får jag inte detta ljud.

Finns det något sätt att få bort det?

/Niclas
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Testa att snurra spänningsmatningen några varv genom en ferritkärna. Annars skulle jag testa med att försöka bygga något LC-filter, eller kanske tom den DC/DC omvandlare istället för omvandlaren som följer med.

Drar inte iPoden 5V eller så? Det finns någon som säljer jättefina Eripower DC/DC omvandlare här på formumet för en struntsumma...
Skriv svar