Dimmer till LED i glasbord.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Dimmer till LED i glasbord.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kommer plötsligt på ett par saker när jag egentligen bara ska kasta ut en, i sig, lätt retorisk fråga. Förd et första, vad är det för ledbelysning som ska användas?? Jag skulle ju fixa en dimmer till en slik mojäng men jag har inte funderat på själva ljuset, juh!!!! :shock:
Det andra "problemet" är var jag ska lägga tråden. Det är ett projekt men jag känner inte att detta är något jag vill presentera med bilder och omfattande beskrivning utan tvärtom. Istället hade jag en fundering kring projektet som föder frågor.
Det finns en dimmer (pwm) i from av ett enkelt kit från Kjell, det finns en möbel (hos någon annan - därav grubblandet om min dimmer är korrekt) i form av ett bord med glasskiva och under glasskivan prylar som ska mysbelysas med LED.
Grubbling, det själva tråden handlar om är hur jag ansluter 4 LEDar till min dimmer. Jag har två alternativ. Antingen sätter jag en mono hörlurskontakt 2,5 alt 3,5mm på sladdarna till LEDarna, eller sätter jag skruvplintar i lådan med dimmern för anslutningar.
Hur skulle publicum göra?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Re: Dimmer till LED i glasbord.

Inlägg av Illuwatar »

Mängden faktisk information är lite lite för att kunna ge ett vettigt svar. Vad är det för dimmer det handlar om? Typ av LED? osv...

Jag skulle i alla fall lägga dem i serie och om möjligt bygga in det hela i bordets ram/stomme (även där saknas info för att ge bra råd).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dimmern är en lågvolts pulsad historia; 12V, 555, effekttrissa som jordar ner utsignalen (diod mellan traissa och +12V, med motstånd så klart).
Dioderna är okända kom jag ju på - det kan ju vara powerleds av något slag också.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tänk på att LEDs är strömstyrda. På något sätt måste du se till att inte överstiga diodernas maximala ström (detta hittar du i databladet, både kontinuerlig och pulsat). Är det power-LEDs bör även kylningen tas med i beräkningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tycker pulsning är en kul metod att styra lysdioder (tror jag), men jag lägger ju givetvis individuella motstånd för att begränsa maxströmmen.
Givetvis blir nästa sak att ta rätt på vilken typ av belysning Hasse (han heter Hasse han som ska ha grejen) har tänkt sig.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Med dioderna i serie räcker det med ett motstånd och förhoppningsvis får du en enklare kabeldragning (typ julgransljus). Är PWM-enheten i sig strömreglerad kan du dessutom skippa motståndet helt. Det enda som kan vara lite tveksamt är om framspänningsfallet på dina LEDs ligger runt 3.6 V vid nominell ström (rätt så normalt för vita och blå LED) så är 12 V lite lite för full utstyrning med alla LED i serie. Lägg då dem i två separata kedjor med två i varje + motstånd. Fast är det bra drag i dioderna så kanske du inte behöver köra dem på full spruta...
Skriv svar