Problem med OP och schmitt-trigger krets
Problem med OP och schmitt-trigger krets
Jag vet inte vad jag gör för fel, likaså kanske det är en banal fråga, men jag får det inte att fungera.
Har kopplat en 741 i icke inverterande förstärkare med motstånd 2k från utgång till - samt 1k från - till 0 (Jord).
På plus ligger en spänningsdelare med ett motstånd på 470k från + till ingång och en fototransistor från ingång till 0 (Jord).
Har inte kopplat in fototransistorn utan använder en trimpot för att kunna testa kopplingen.
Efter kopplingen har jag en klassisk schmitt-trigger gjord med transistorer, vilken fungerar.
Problemet som blir är att OPn inte fungerar som förstärkare. Den lägger sig på 3,5 V ända tills jag lägger en negativ signal på + ingången då den hoppar til 0 V, och det här oavsett hur jag lägger inspänningen till + ingången.
Har sökt överallt, läst bäcker, läroböcker m.m.
Enligt allt jag hittar ska den förstärka 3 ggr.
Matningsspänning +12V och -5V.
Mikael
Har kopplat en 741 i icke inverterande förstärkare med motstånd 2k från utgång till - samt 1k från - till 0 (Jord).
På plus ligger en spänningsdelare med ett motstånd på 470k från + till ingång och en fototransistor från ingång till 0 (Jord).
Har inte kopplat in fototransistorn utan använder en trimpot för att kunna testa kopplingen.
Efter kopplingen har jag en klassisk schmitt-trigger gjord med transistorer, vilken fungerar.
Problemet som blir är att OPn inte fungerar som förstärkare. Den lägger sig på 3,5 V ända tills jag lägger en negativ signal på + ingången då den hoppar til 0 V, och det här oavsett hur jag lägger inspänningen till + ingången.
Har sökt överallt, läst bäcker, läroböcker m.m.
Enligt allt jag hittar ska den förstärka 3 ggr.
Matningsspänning +12V och -5V.
Mikael
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
vilken spänning har du på minusingången i olika lägen (t.ex när du har +5 Volt på plusingången och +3.5V ut)?
- prototypen
Rita ett schema i något grafikprog, spara som jpeg, ladda upp till en server (t.ex geting.se) och skriv ett nytt inlägg med en länk så får du mycket bättre hjälp.
Protte
Protte
-
Mindmapper
Matningsspänning +12V och -5V är ingen höjdare. +5V och -5V blir mera symmetriskt. Nu är det ju inte det som ställer till det med för hög förstärkning. Men det är lättare att prova och felsöka när man har symmetrisk matning.
Det konstiga är att den hoppar till 0V den borde hoppa mot - 5V om matningsspänningarna är rätt kopplade. Vanligt är att GND inte är referens för hela kretsen.
Det konstiga är att den hoppar till 0V den borde hoppa mot - 5V om matningsspänningarna är rätt kopplade. Vanligt är att GND inte är referens för hela kretsen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Med matningsspänning +12V och -5V blir ju nivån "0V" lite underlig. OPAMPens referensnolla borde ju ligga på +3,5V.
- prototypen
Oavsett vad mindmapper och soundbrigade säger så är det inget fel att använda +15 och -5 Volt.
Problemet är att hysteresomslagen blir +5 V och - 1,67 V om OP ger full utspänning. Med din insignal så kan den vara mellan 0 och 15 V därför låser det sig. Med en 741:a vet man aldrig riktigt vad utspänningen svänger mellan och inspänningen får inte vara så nära drivspänningen. Hysteresen är också enorm men visst kan det vara rätt så.
Mitt förslag är att använda en komparator som är optimerad för sådana kopplingar. OP förstärkare ska arbeta linjärt och komparatorer är mera halvdigitalt.
Protte
Problemet är att hysteresomslagen blir +5 V och - 1,67 V om OP ger full utspänning. Med din insignal så kan den vara mellan 0 och 15 V därför låser det sig. Med en 741:a vet man aldrig riktigt vad utspänningen svänger mellan och inspänningen får inte vara så nära drivspänningen. Hysteresen är också enorm men visst kan det vara rätt så.
Mitt förslag är att använda en komparator som är optimerad för sådana kopplingar. OP förstärkare ska arbeta linjärt och komparatorer är mera halvdigitalt.
Protte
-
Mindmapper
Du får nog läsa en gång till. Han har ingen hysteres i opn utan en förstärkare med förstärkningen 3ggr. För att få hysteres återkopplar man till + ingången. Men han skriver att han kopplat till - ingången från utgången.
Sedan så kan jag ej heller tolka det som att vare sig jag eller soundbrigade säger att det är fel att använda +12 och -5V som matning. Underligt och ingen höjdare, det är lite annorlunda det.
Honnett
Gå igenom kopplingen eller koppla om en gång till, så får du nog till det. Har du kopplat som du beskrivit så ska du ha en förstärkning på 3ggr. Men det är som soundbrigade säger att din nollnivå ligger vid 3,5V.
Edit: Ändrade namn från schemaritarens till trådskaparens
Sedan så kan jag ej heller tolka det som att vare sig jag eller soundbrigade säger att det är fel att använda +12 och -5V som matning. Underligt och ingen höjdare, det är lite annorlunda det.
Honnett
Gå igenom kopplingen eller koppla om en gång till, så får du nog till det. Har du kopplat som du beskrivit så ska du ha en förstärkning på 3ggr. Men det är som soundbrigade säger att din nollnivå ligger vid 3,5V.
Edit: Ändrade namn från schemaritarens till trådskaparens
Senast redigerad av Mindmapper 14 december 2009, 12:51:01, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Alldeles riktig, det är en förstärkare, det var det som kommer efteråt som var en diskret schmittrigger.
Men kretsen uppför sig som en komparator med hysteres så Johan F kan ha bytt +- ingångarna.
Vad beträffar driuvspänningarna så behöver man inte mer än att det räcker till utspänningssvinget + bottenspänningarna i OP:ns slutsteg.
Hur ska man tolka om man driver denna krets med enkel 20 voltsmatning och en referens på 5 volt ?????
OP:n har inte en susning om drivspänningen är enkel, dubbel eller osymetrisk, den känner BARA av spänningen mellan Vcc och Vdd. Om inspänningen håller sig innanför detta (i en del fall lite utanför) så kan OP:n maximalt driva spänning inanför drivspänningen.
Johan F behöver inte -15 V för att förstärkaren ska kunna driva 0 volt, 741:an har så dåligt utsving att det behövs storleksordningen -5 för att utsignalen ska bli 0.
-5, +15 tycker jag är ett mycket bra val.
Ni som inte håller med kan ju börja fundera hur man fixar till ett nivåskift med en insignal på 0-5 volt som ska bli symetrisk runt 12 volt (och driva en H-brygga), det är då det börjar bli roligt med OP förstärkare.
Protte
Men kretsen uppför sig som en komparator med hysteres så Johan F kan ha bytt +- ingångarna.
Vad beträffar driuvspänningarna så behöver man inte mer än att det räcker till utspänningssvinget + bottenspänningarna i OP:ns slutsteg.
Hur ska man tolka om man driver denna krets med enkel 20 voltsmatning och en referens på 5 volt ?????
OP:n har inte en susning om drivspänningen är enkel, dubbel eller osymetrisk, den känner BARA av spänningen mellan Vcc och Vdd. Om inspänningen håller sig innanför detta (i en del fall lite utanför) så kan OP:n maximalt driva spänning inanför drivspänningen.
Johan F behöver inte -15 V för att förstärkaren ska kunna driva 0 volt, 741:an har så dåligt utsving att det behövs storleksordningen -5 för att utsignalen ska bli 0.
-5, +15 tycker jag är ett mycket bra val.
Ni som inte håller med kan ju börja fundera hur man fixar till ett nivåskift med en insignal på 0-5 volt som ska bli symetrisk runt 12 volt (och driva en H-brygga), det är då det börjar bli roligt med OP förstärkare.
Protte
som sagt - den borde fungera så som du har ritat upp den. Så det måste vara något fel i uppkopplingen t.ex. att + och - ingången förväxlats , eller något annat skumt
741:an är ju en av de sämre OP-förstärkarna som är ganska jobbig att koppla upp , med dubbel matning och dåligt sving på utgången ... förstår inte att folk fortfarande efter 40 år kör med samma krets när det kommit så många bättre. Men det är väl skolböckerna som är föråldrade som vanligt... Men så som du kopplat ska den fungera.
741:an är ju en av de sämre OP-förstärkarna som är ganska jobbig att koppla upp , med dubbel matning och dåligt sving på utgången ... förstår inte att folk fortfarande efter 40 år kör med samma krets när det kommit så många bättre. Men det är väl skolböckerna som är föråldrade som vanligt... Men så som du kopplat ska den fungera.
- prototypen
Japp, man kan använda en 3140 istället (den är bara 35 år gammal) och då borde denna koppling klara sig utan -5 volten, men det verkar som om 741 och 3055 aldrig kommer att utrotas.
Protte
Protte
Det är konstigt med de där två (741 & 3055) de dyker fortfarande upp i ”nyare” projekt trotts att det numera finns både bättre och billigare alternativ. Det är däremot svårare att hitta en efterträdare till 555’an som ju också tillhör den ”äldre generationen”.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
555an finns väl i CMOS-varianter väl? Hade inte original555an något problem med latch-up, alltså att den kunde låsa sig i vissa fall, eller minns jag fel.
ser inge fel att köra med -5 och +15 Volt 'obalanserad' matning - '0'-volten är ju bara en signalreferens någonstans mellan minus och plussnivån och läggs traditionellt mitt i mellan, men behöver inte alls vara så om utsignalen för det mesta håller sig på den positiva sidan men även vill inkludera 0 Volt..
skall man tex mata en A/D-omvandlare till en PIC och verkligen vill träffa lägsta biten vid 0 volt så måste O-ampen som buffrar och nivåanpassar innan verkligen kunna gå ned till 0.000 Volt på sin utgång, inte ens rail to rail-OP-ampar kan gå 'riktig' 0 Volt utan det är några mV kvar så fort det går lite ström genom dess utgång - det är då man behöver -1 - -5 Volt volt på sin negativa matning för att svinget skall hamna inom önskad området inklusive 0.000 Volt med drivförmåga.
skall man tex mata en A/D-omvandlare till en PIC och verkligen vill träffa lägsta biten vid 0 volt så måste O-ampen som buffrar och nivåanpassar innan verkligen kunna gå ned till 0.000 Volt på sin utgång, inte ens rail to rail-OP-ampar kan gå 'riktig' 0 Volt utan det är några mV kvar så fort det går lite ström genom dess utgång - det är då man behöver -1 - -5 Volt volt på sin negativa matning för att svinget skall hamna inom önskad området inklusive 0.000 Volt med drivförmåga.
- prototypen
soundbrigade skrev:555an finns väl i CMOS-varianter väl? Hade inte original555an något problem med latch-up, alltså att den kunde låsa sig i vissa fall, eller minns jag fel.
Japp 555 finns i CMOS och heter 7555 (kanske finns fler beteckningar) MEN drivförmågan har minskat från 200 till 10 mA.
Latch-up får man på gamla 555 om man kopplar ett relä (induktivt) mellan ut och GND. Flybackdioden räcker inte, det blir ca -0,6 V negativt på utgången som låser ihop hela 555 men med en diod i serie med utgången (+flybackdioden) så fungerar det.
Protte